Er mediernes egne mangler værre end Facebook og Google?

 

Hvorfor ser du splinten i din broders øje, men lægger ikke mærke til bjælken i dit eget øje?

 

Sådan lyder et kendt citat fra Bibelen (Lukasevangeliet, kapitel 6, vers 41-22). Nu er der til tider meget langt fra kristendommens hellige skrift til mediebranchen, men noget tyder på, at udgiverne er begyndt at se bjælken i deres eget øje.

I en ny rapport (du finder også linket til slut i denne artikel) fra Reuters Institute for the Study of Journalism kan du læse, at 44% af de adspurgte udgivere er mere bekymrede for teknologifirmaerne (Facebook, Google etc.) end de var sidste år. Det er en fortælling, vi alle kender: De store kommer, de tager alle pengene – og vi er i problemer.

Men den mest interessante konklusion i rapporten er dog, at udgiverne i højere grad ser deres egne mangler.

I rapporten kan du læse (i min oversættelse):

“Til trods for dette, bebrejder udgivere også sig selv for deres fortsatte vanskeligheder. De største barrierer mod succes, siger de, er ikke teknologiplatforme men interne faktorer såsom modstand mod forandring og en manglende evne til at innovere. Lagt sammen (36%) overgår disse to kategorier bekymringen om platforme som den største udfordring (21%).”

Der er også et citat fra en unavngivet amerikansk udgiver:

“Til trods for al snakken om forandring sker der reelt meget lidt – primært på grund af gammelkendte problemer, der truer de fleste etablerede virksomheder … ego og en manglende villighed til i sandhed at tilpasse sig.”

Der er jo ikke noget nyt i det her. I flere år har den reelle, digitale egenudvikling i mediebranchen for manges vedkommende stået nærmest stille. Det seneste lange stykke tid er innovationen i mediebranchen kommet fra spillere i andre brancher – seneste sociale medier, hvor Facebook har ført an.

Nu begynder Facebook muligvis så småt at ebbe ud, i hvert fald som en faktor for medierne – og i juni måned opfordrede jeg medierne til at få gang i den digitale udvikling.

Nu mangler vi så at se noget handling fra alle disse medier. Det er i hvert fald opmuntrende at se, at man i branchen er begyndt at erkende sine egne mangler, og at det største benspænd nok er det, man laver på sig selv.

Metode

Reuters har foretaget en rundspørge blandt 194 personer med “senior positions (editorial, commercial or product)” med ansvar for dele af den digitale strategi i traditionelle eller digitalt fødte udgiverselskaber .

 

Links:

# Læs Reuters-rapporten

# Min opfordring til medierne [Journalisten.dk] om at få gang i digital udvikling

# Foto: Pixabay / Pexels

Skriv din kommentar: