Overblik uge 39, 2017: Medier, teknologi og mennesker

ℹ️ Hvad er det her?
Hver uge udgiver jeg en opsamling med noget af det bedste indhold, jeg er faldet over i ugens løb indenfor medier, teknologi og mennesker – de emner, jeg skriver om her på siden.

📨 Nyhedsbrev – følg med på mail:
Tilmeld dig nyhedsbrevet, så sender jeg dig en fin mail, håndskrevet til lejligheden, når der er nyt at læse her på siden:



Bemærk: Du får ikke en mail, så snart, jeg har udgivet nyt – i stedet samler jeg op og sender hyppigst en gang om ugen. Hvis du vil følge med og vide det, så snart, der er nyt skal du følge med via RSS-feed’et.

 

Tip: Husk, at du kan højreklikke og vælge at åbne et link i et nye vindue/faneblad, hvis det giver dig bedre overblik. Hvis du er på en telefon, skal du trykke og holde inde på linket. God læselyst!

🎧 Lyt med!

Som noget nyt kan du nu også følge med på podcast og lytte til udvalgte historier fra ugens opsamling. Læs, hvordan du gør på larskjensen.dk/lyd.

 

📰 MEDIER

🇫 Udgivere skifter fokus væk fra Facebook

I sidste uges opsamling kunne du læse om, at Facebook ser ud til at falde i relevans for medier/udgivere. I denne Digiday-artikel kan du læse om, at nogle udgivere er begyndt at fjerne noget af deres fokus fra Facebook. Årsagen er, at der er så mange andre ting at holde øje med og være tilstede på.

↑ Til toppen ↑

 

🐦 Twitter går fra 140 til 280 tegn

Der har længe været snak og rygter om at Twitter ville fjerne max-begræsningen på 140 tegn, måske endda helt fjerne den. Nu sker der imidlertid noget.

Aliza Rosen, der er Product Manager hos Twitter, har skrevet et blogindlæg, hvor hun fortæller, at de lige nu eksperimenterer med at give en udvalgt brugerskare 280 tegn at boltre sig på. Altså dobbelt så meget plads.

Journalisten.dk har talt med to danskere, der er heftige brugere af Twitter – og ingen af dem er begejstrede. TechCrunch har også en artikel om det nye loft.

Min teori er, at Twitter nok mest af alt gør det her for at være mere attraktiv for især nye brugere, der synes, grænsen på 140 tegn er spøjs.

Twitter har længe haft problemer med, at man ikke vokser hurtigt nok i antallet af brugere. Man kan argumentere, at Twitter nok har større problemer end tegnbegrænsningen – men det var altså her, man satte ind.

Den teori kan du i øvrigt læse om i en anden TechCrunch-artikel:

The big picture here is that Twitter hopes that by making its service less confounding to use — with things like arbitrary character limits on tweets — more people will use Twitter. And “more people” is something the social network needs right now, given its flat user growthand declines in revenue and its ad business.

Vil du prøve?
Hvis du ikke er blandt de udvalgte brugere, så har The Verge skrevet en guide, der forklarer, hvordan du kan få de 280 tegn alligevel. Det kræver dog, at du installerer en udvidelse i din browser og kører et script. Så hvis du – som jeg – mest bruger Twitter fra din telefon, får du ikke meget ud af det.

↑ Til toppen ↑

 

🇷🇺 Russisk indblanding i US-valg også på Twitter?

I opsamlingen fra uge 38 kunne du læse lidt om den mulige russiske indblanding i amerikansk politik (specifikt præsidentvalget i 2016) via annoncer på Facebook. Nu ser det ud til, at noget lignende også har fundet sted på Twitter – skriver Twitter selv.

Twitter har angiveligt krydsrefereret med de pågældende konti, som Facebook har offentliggjort og fundet 22 med tilsvarende profiler på Twitter. Det lyder måske ikke af meget, men det har været nok til, at de profiler nu er lukket.

TechCrunch har også en artikel om det – og Version2 sætter tal på: “Twitter modtog næsten to millioner kroner fra russisk statsmedie under det amerikanske valg”, der er et citat af denne The Register-artikel.

↑ Til toppen ↑

 

🏆 Prisuddeling i mediebranchen

Hvis du har mediefolk/journalister i dit netværk, er det helt sikkert ikke gået din næse forbi, at der er blevet uddelt SNDS-priser i mediebranchen. Danske Medier har en kort artikel om prisregnen, og du kan læse mere hos SNDS selv. Tillykke til alle vinderne.

↑ Til toppen ↑

 

🔊 Er lyd en stor del af mediernes fremtid?

Det spørgsmål har jeg stillet mig selv, og jeg har skrevet en artikel for Medietrends.dk, hvor jeg argumenterer for, at alle udgivere bør beskæftige sig med lyd. Årsagen er en bedre brugeroplevelse og den kommende bølge af ‘digitale assistenter’, som vi styrer med vores stemmer.

Husk: Du kan lytte til udvalgte historier fra mine ugentlige opsamlinger som podcast. Se, hvordan du gør på larskjensen.dk/lyd.

↑ Til toppen ↑

 

🤖 Sådan brugte Schibsted Machine Learning til at få nye abonnenter

“Machine Learning” og “betalende abonnenter”. Hvis der er to begreber, der kan få medie- og teknologifolk til at mødes med savlen hængende i mundvigene, må det være dem.

Og norske Schibsted brugte netop maskinlæring til at øge udbyttet af telemarketing med…og hold nu fast… 540 procent. Læs mere hos Schibsted.

Det er dog ikke en enlig svale. I sidste uges opsamling kunne du læse om Danske Bank, der har oplevet en hitrate i markedsføringen på 4-6 gange det tidligere – ved at bruge Machine Learning til at lære kunderne at kende.

Det er serious business, mine damer og herrer.

↑ Til toppen ↑

 

🔬 The New York Times eksperimenterer med personalisering

Egentlig er der ikke så meget nyt i det, men der følger som regel altid omtale af noget, når The New York Times gør det. Således også personalisering, hvor man har eksperimenteret med at lade dele af forsiden variere efter blandt andet brugerens lokalitet/placering.

Det kan du læse mere om hos Nieman Lab.

↑ Til toppen ↑

 

🤷‍♂️ Medierne ved ikke nok om teknologi

I forlængelse af ovenstående eksempler på brug af ‘Machine Learning’, bør du læse denne debatartikel, som Søren Pedersen (@systemaddict på Twitter) har skrevet:

Lige så gode som de danske medier er på den publicistiske front – og de er gode, også internationalt – lige så dårlige er de, når det kommer til teknologi og data. Den stærke publicistiske identitet har reduceret teknologi til et banalt spørgsmål om simpel fremføring (af nyheder). Alle andre udfordringer har man overladt til tredjepart, og de har boltret sig lystigt i et slaraffenland af gratis data.

↑ Til toppen ↑

 

😩 Financial Times opdager annoncesnyd til 1.000.000 £

Snyd med annoncevisninger i forbindelse med programmatisk annoncesalg er lidt elefanten i rummet. Alle ved godt, det findes, men vi taler ikke om det. Dels kan det skade trovædigheden, og dels afføder det helt sikkert en masse besværligt arbejde.

Nogle, der dog ikke er bange for at trække i arbejdstøjet er Financial Times. Digiday skriver, hvordan FT har opdaget annoncesnyd til en million pund.

Ifølge artiklen fandt man annoncer ved indhold, der lignede FT.com på 10 forskellige såkaldte ‘ad exchanges’ (annoncebørser) og videoannoncer på 15. Det selvom Financial Times slet ikke sælger videoannoncer programmatisk.

Der har længe været kritiske røster om, at markedet for programmatisk annoncering er det vilde vesten (på den dårlige måde). Blandt andet skrev Bloomberg om det tilbage i 2015.

↑ Til toppen ↑

 

🕵️‍♂️ IBM sætter Watson på sagen

Måske har du allerede hørt om IBMs kunstige intelligens-maskine, ‘Watson’. Nu skal den bruges til annoncering, skriver AdWeek:

Watson Advertising promises to kick start the era of cognitive advertising, a field that has both legacy tech companies and startups seeking to transform every aspect of marketing from image and voice recognition to big data analysis and custom content.

I opsamlingen fra uge 36 kunne du læse, at det kniber med Watsons succes på det område, hvor IBM ellers har investeret meget; kampen mod kræften.

↑ Til toppen ↑

 

🤔 Mange er trætte af annoncer – men vil heller ikke betale

Nieman Lab har skrevet om en amerikansk undersøgelse af folks syn på annoncer. Mange er irriteret på annoncerne, men der er til gengæld også mange, der hellere vil holde ud igennem annoncerne i stedet for at betale mere for at slippe for dem.

Der er dog også lidt godt nyt – de unge:

Younger consumers are a bunch to watch: This year’s Reuters Institute digital news report found that in the U.S., the proportion of younger people paying for online news rose from 4 percent in 2016 to 18 percent in 2017 (there wasn’t much change on this front in other countries the report tracked).

↑ Til toppen ↑

 

🤷 Er annoncer en “black box”?

Nu vi er ved annoncer, tager vi lige denne med. Ifølge Digiday vil troværdighed nemlig blive et “hot topic” i annoncebranchen:

Railing against how much of digital advertising is in a black box is in fashion, and it should be the big issue at Advertising Week this week as many major marketers gather in one place.

↑ Til toppen ↑

 

😨 Er Datatilsynet bange for at tage kampen op med Facebook?

Lige siden jeg for…snart mange år siden fungerede som it-journalist tænkte jeg over Datatilsynets rolle – og slagkraft. Denne Version2-artikel hjælper ikke ligefrem på det.

I den kan du nemlig læse, at Datatilsynet ikke synes, de er kompetente nok til at føre sager mod Facebook, hvad angår overtrædelse af persondataloven:

»Vi er opmærksomme på, at der er tilsyn i andre europæiske lande, der har taget sager op i forhold til Facebook, selvom de efter vores opfattelse ikke har kompetencen. At indlede en sag over for Facebook, når vi ikke anser os for kompetente, er som udgangspunkt ikke den måde, det danske datatilsyn prioriterer på«, siger kontorchef Astrid Mavrogenis fra Datatilsynet.

Det kan selvfølgelig være, det er tilsynets passiv-aggresive måde at sige “send flere penge” på. I så fald fungerer det ikke rigtig…

↑ Til toppen ↑

 

💾 TEKNOLOGI

🚖 Uber snart klar i Danmark igen (og London?)

Samkørselstjenesten blev forbudt i foråret, men nu melder de, at de regner med at komme til at køre i Danmark igen, skriver Computerworld:

“Vi er kommet for at blive. Inden for tre år regner jeg med, at man igen kan køre med en Uber-chauffør i Danmark – og gerne før,” siger selskabets politiske direktør i Norden og Baltikum, Kåre Riis Nielsen, til Berlingske.

I sidste uges opsamling kunne du også læse om, at Uber er blevet forbudt i London. Nu siger Ubers CEO simpelthen undskyld, skriver CNN:

“While Uber has revolutionized the way people move in cities around the world, it’s equally true that we’ve got things wrong along the way,” Dara Khosrowshahi wrote in a letter first published in London newspaper The Evening Standard. “On behalf of everyone at Uber globally, I apologize for the mistakes we’ve made.”

↑ Til toppen ↑

 

💰 Kinesisk betalingstjeneste på vej til Danmark

Der er snart udsigt til et hav af betalingstjenester herhjemme. Vi har et fysisk dankort, et digitalt dankort, MobilePay – derudover har Apple meldt deres ankomst, det samme har Samsung, og nu skulle kinesiske Alibaba også være på vej med deres, ‘Alipay’, skriver Finanswatch.

Tjenesten skal angiveligt især målrettes kinesere i Danmark, men vi andre må også lege med.

↑ Til toppen ↑

 

👕 Google-jakken kommer – skal du have en?

Foretager og besvarer du opkald samt skruer op og ned for lyden og bruger Google Maps, mens du er på farten? Og er du drønirriteret over, at du ikke kan bruge din jakke til de ting?

Bare rolig, det er ikke dig, der er noget galt med. Og din drømmejakke kan snart købes, skriver TechCrunch.

↑ Til toppen ↑

 

💭 Psykologien bag iPhone X’s pris

Hvis du ved, at Apple har annonceret en ny iPhone kaldet ‘iPhone X’, så ved du helt sikkert også, at den bliver dyr. Herhjemme krydser den den magiske barriere for det at betale 10.000 kroner for en telefon. Det er saftsuseme mange penge og væsentligt mere, end hvad vi betaler for andre smartphones – også dem fra Apple.

Rafi Muhammed, der har skrevet en bog om prisstrategi, har skrevet en artikel hos Harvard Business Review, der forklarer lidt om psykologien bag det at tage så mange penge for en telefon. Det handler især om at signalere kvalitet og at få folk til at forvente det ypperligste. Han bruger blandt andet ‘The Eagles’ (ja, bandet ‘The Eagles’) som eksempel.

↑ Til toppen ↑

 

⌚ Skagen-ure er presset af Apple Watch

Apples smarte ur er ikke helt blevet den store succes, som mange nok havde forventet/frygtet. Men noget har det altså betydet. Computerworld beskriver således, hvordan Fossil Group (der blandt andet står bag Skagen-urene, der er dansk stiftet) mærker trykket fra Apple-uret.

↑ Til toppen ↑

 

📁 Dropbox integrerer med ‘Files’ i iOS 11

En af de mange nyheder i version 11 af Apples mobile operativsystem er ‘Files’-app’en, der lader dig se filerne på din enhed, som du kender det fra en computer. Nu skriver MacStories, at cloud-tjenesten Dropbox lader sit produkt integrere med Files.

Det betyder blandt andet, at det bliver meget nemmere at administrere filer på tværs af diverse cloud-tjenester – og din enhed, naturligvis.

↑ Til toppen ↑

 

💪 Prøv Mozillas “næste generation”-browser allerede nu

Mozilla er mest kendt som organisationen, der står bag open source-browseren Firefox. Mozilla arbejder netop nu på en større overhaling af den ikke-længere-så-populær-som-den-var-engang browser.

Den nye, forberede udgave hedder Firefox Quantum, og Computerworld har skrevet om den – samt hvordan du kan hente beta-udgaven. Og Mozilla har naturligvis også et blogindlæg, du kan læse.

TechCrunch skriver sågar, at det er på tide at give Firefox endnu en chance.

Jeg har også skrevet en artikel, hvor du kan læse mere om den nye Firefox – samt få lidt browser-historik 🙂

↑ Til toppen ↑

 

😎 Gennemgang af 15 prototype-værktøjer

Hvis du bygger prototyper (eller skal i gang med det) og er nysgerrig på, hvilke redskaber du har til din rådighed, bør du tjekke denne SitePoint-artikel.

↑ Til toppen ↑

 

⛓️ Regeringer tester deres egne kryptovalutaer

Kryptovalutaer (eller “crypto currencies”), hvoraf Bitcoin nok er den mest kendte, er et felt, hvor der virkelig sker meget lige nu – og kommer til at ske meget mere. Så hvis du ikke er helt med på, hvad det går ud på, vil det være en god idé, at du sætter dig ind i det.

MITs Technology Review har en interessant historie:

The situation has left Sweden’s central bankers wondering: should the country introduce a purely digital form of government-backed money? And if so, should it use technology similar to that underlying Bitcoin?

(Hvis du er nysgerrig, har selvsamme MIT Technology Review denne fine introduktion til Bitcoin.)

↑ Til toppen ↑

 

😯 Pas på med hvad du uploader…

Version2 er faldet over en interessant historie:

Personlige og fortrolige oplysninger er havnet på det åbne internet, fordi de er blevet oversat af en gratis sky-tjeneste. Medarbejdere skal ikke bruge den slags tjenester, lyder rådet

Det illustrerer ret godt, at man skal huske at tænke sig om, når man uploader noget til en online-tjeneste.

↑ Til toppen ↑

 

👪 MENNESKER

 ✔️ ‘The Burner List’ – to do på papir

Vi har et hav af ‘to do’-opgaver, vi skal have klaret i løbet af en dag, og der er et utal af apps og tjenester, der gerne vil hjælpe os med at holde styr på dem.

Jake Knapp har fundet på et system, der lyder smart. Der arbejdes med ét topprioriteret projekt, et næstmest prioriteret projekt – og alt det andet. Og så foregår det hele på papir.

Læs mere i hans artikel på Medium.

↑ Til toppen ↑

 

🏠 Hold fokus, når du arbejder hjemme

Hvis du arbejder hjemmefra (enten hele tiden eller noget af tiden), kan du læse denne Harvard Business Review-artikel, der indeholder nogle tips til dig. Umiddelbart er der ikke de store “wow”-øjeblikke i artiklen, men det behøver der jo heller ikke være, for at det skal give mening.

Du kan blandt andet læse om værdien af at tid til arbejdet, få struktur på din dag og at sætte grænser overfor andre.

↑ Til toppen ↑

 

👍 Sådan kan man arbejde med UX i et agilt miljø

Hvis du har læst min anmeldelse af bogen ‘Scrum’ (skrevet af en af folkene bag Scrum), har du også læst om udfordringerne ved at arbejde med brugeroplevelse (UX), når man arbejder agilt.

Problemet er, at UX-arbejdet ganske enkelt ikke er tænkt ind i de agile metoder, der tager udgangspunkt i udviklernes måde at gøre tingene på, ikke designere og UX-arbejderes. Der er dog hjælp at hente, blandt andet i denne Nielsen Norman Group-artikel:

There’s is nothing wrong with you if are a good UX person having trouble making Agile work in your organization. It’s difficult. The rigid way in which Agile is often implemented in large organizations (typically, using Scrum or similar methods) can make things even more challenging. 2-week sprints can force tunnel vision on the design team, who may be so focused on a particular feature or the user story at hand that they may ignore the large-scale product and design implications, such as integration, omnichannel consistency, or user-interface architecture.

I øvrigt er det ret sjovt, at en af mellemrubrikkerne i artiklen hedder “Agile Process Is Flexible”. Det er nemlig ikke unormalt, at de agile processer bliver implementeret på en enorm rigid måde, og så bliver man faktisk mindre agil. Vi mennesker er nogle sjove nogle, en gang imellem 😉.

Hvis du er interesseret i UX, bør du også se Jakob Nielsens keynote fra dette års ‘UX Conference’ i København:

↑ Til toppen ↑

 

ℹ️ Pause!

Bemærk, at ugeopsamlingen holder en pause og vender tilbage og samler op på uge 42.

📨 Husk: Du kan følge opsamlingen på mail:
Tilmeld dig i toppen ☝️

Skriv din kommentar: