Digital Ugerevy: Uge 8, 2018

Velkommen den digitale ugerevy. Det er her, du hver uge bliver holdt opdateret på digital udvikling og tendenser indenfor og omkring mediebranchen.

Det betyder, at du sparer tid: Du behøver ikke læse en masse artiker og nyhedsbreve for at holde dig opdateret.

Tak fordi, du læser med
// Lars

 


ℹ️ Bemærk: Ugerevyen holder ferie

Den digitale ugerevy tager nogle ugers pause. Hvis du ikke allerede er tilmeldt mit nyhedsbrev, kan du gøre det herunder – så får du den næste opsamling i din indbakke, når den kører igen 🙂


 

? Lad ugerevyen komme til dig

Ugerevyen udkommer hver weekend, og du kan følge med på mail:


 

Du får kun én mail om ugen – det lover jeg.

Til gengæld får du i nyhedsbrevet også tre tips hver uge fra forskellige interessante personer. Du finder kun de tips i nyhedsbrevet, så du må tilmelde dig, hvis du vil vide mere 🙂

 

 

Indhold:

 

? Lyt med

Du kan også følge med via podcast og lytte til udvalgte historier fra ugens opsamling.

Søg på “larskjensen.dk” eller “ugerevy” der, hvor du finder podcasts

Eller tryk her, hvis du hører podcasts i iTunes eller Apple Podcasts:

___

Der kommer ingen lydudgave af ugerevyen i denne omgang. Men du er selvfølgelig velkommen at lytte til de andre episoder på podcast-kanalen 🙂

___

 

? SOCIALE MEDIER

Her finder du historier om eller fra de store sociale platforme, der har en enorm rolle at spille i kontakten mellem udgiver/afsender og modtager.

 


●  Konsolidering: Falcon køber Komfo

– Selv om Falcon og Komfo har en del tjenester, der ligner hinanden meget, så ser vi alligevel betydelige fordele ved at samle ekspertisen, siger Ulrik Bo Larsen.

Og de fordele er?

– Den vigtigste årsag er kundernes reaktioner. Vi har oplevet, at en del virksomheder har shoppet mellem Falcon og Komfo, givet gode og sunde tilbagemeldinger på deres ønsker, og ud af de input opdagede vi, at det ville være rationelt, hvis vi samlede kompetencerne.

Læs interviewet med Falcons CEO hos Dansk Markedsføring

Computerworld har også skrevet om handlen, hvor du også kan læse, at begge firmaer taber penge.

…og TechCrunch har også en artikel om nyheden.

↑ Til toppen ↑

 


●  Ny rapport om danske journalisters syn på Facebook

Mydewsdesk har gennemført deres årlige “journalistundersøgelse” og fremlægger nu resultaterne i en rapport. Det kan du læse mere om hos Mynewsdesk selv:

Danske journalister skiller sig ud ved, at de i højere grad bruger sociale medier til at finde historier end deres globale kolleger. Facebook er den klart mest populære platform. Fordelt per kanal ser brugen af research på sociale medier ud således: (danske svar markeret med fed) Facebook (71% vs 55%), Twitter (45% vs 50%), LinkedIn (31% vs 24%) og YouTube (29% vs 26%).

Du kan hente rapporten her (den er gratis, men koster dig din e-mailadresse)

↑ Til toppen ↑

 


●  Endnu en indikation på fald i Facebook-brug

Edison says that Facebook usage is either down or flat in every demographic age group, gender, and ethnicity.  To clarify, Facebook is by far the most-used social media service, and is at no risk of losing that crown. But usage of other social tools is increasing, while Facebook is in decline. And that’s a key trend to note.

Læs mere hos Social Media Today

↑ Til toppen ↑

 


●  Er det slut med Facebook Live?

THE NUMBER OF FACEBOOK LIVE videos produced by paid partners more than halved by the end of 2017—and in one case fell by as much as 94 percent—as once guaranteed payments ended and Facebook deprioritized the product, new Tow Center research suggests.

Læs mere hos Columbia Journalism Review

↑ Til toppen ↑

 


●  De løj ikke: Facebook sender mindre trafik til medier

Det var ikke for sjov, da Facebook i starten af året proklamerede, at medier og udgivere ville komme til at fylde mindre på platformen og derfor nok også skulle regne med mindre trafik.

Digiday skriver, at data fra Chartbeat viser et fald i trafikken fra Facebook på 6%. Det fortsætter trenden fra 2017, hvor der var et fald på 15%.

↑ Til toppen ↑

 


●  Facebook introducerer listeværktøj og 3D-billeder

Hvis du ofte skriver statusopdateringer på Facebook med lister over ting, så er der hjælp på vej til dig. Facebook gør det nemlig muligt for dig at tilføje lister til dine statusopdateringer, akkurat som du kan tilføje så meget andet efterhånden.

Læs mere hos Social Media Today og TechCrunch

Og fordi roterende dinosaurer, spilfigurer og andre ting bliver det næste, bliver det nu muligt at uploade 3D-billeder til Facebook, skriver Social Media Today.

↑ Til toppen ↑

 


●  …og stiller større krav til politiske annoncører

I wonder why..?

Den sociale medieplatform vil skrue op for kravene til de nordiske annoncører, der vil sprede politiske budskaber på Facebook.

Læs mere hos MediaWatch

↑ Til toppen ↑

 


●  …og skrotter en række annonce-målepunkter

Marketing Land skriver:

Facebook has made several changes to how and what advertising metrics it reports in an effort to improve transparency and clear up advertiser confusion.

The changes come after the company admitted a series of measurement problems in a span of nearly two years and has heard from advertisers that they want more clarity around how its metrics are calculated.

Du kan læse meddelelsen fra Facebook og se hele listen.

↑ Til toppen ↑

 


●  Datatilsynet vil ikke undersøge Facebook

Rundt om i Europa er der på det seneste faldet domme over Facebook i forbindelse med deres omgang med Facebook-brugernes data. Sådan noget bliver der imidlertid ikke noget af herhjemme, mener Datatilsynet. Årsagen er, at Facebook holder til i Irland, så det må være det irske datatilsynsopgave, mener man.

Læs mere hos MediaWatch

↑ Til toppen ↑

 


●  Er Instagram-automatisering risikoen værd?

Hvis man har en ambition om at vokse på Instagram, kan det være fristende at bruge nogle af de automatiserede tilbud derude.

Hos HootSuite (disclaimer: der laver værktøjer til blandt andet at dele og planlægge indhold på Instagram) finder du et blogindlæg, hvor en ansat har testet det – “so you don’t have to”.

Konklusionen er blandt andet, at du mister dit “Home”-feed – og du balancerer på grænsen af, hvad Instagram tillader. Samtidig frarådes det i den grad, at du sætter automatiske kommentarer op.

↑ Til toppen ↑

 


●  Twitter er ved at være interessant for medierne igen

…og hvorfor er de det? Fordi det leverer mere trafik, og Facebook leverer mindre. Læs mere hos Digiday.

↑ Til toppen ↑

 


●  …og dropper Mac-applikationen

Bedre sent end aldrig; Twitter har omsider valgt at gøre et eller andet ved den efterhånden ret håbløse app, de har til Apples Mac-computere. I et tweet fortæller Twitter, at app’en er på vej ud:

VentureBeat skriver, at efter Twitter har fjernet app’en (og rygter om, at den anden officielle app, TweetDeck, måske følger med) har andre udviklere af Twitter-apps sænket priserne.

↑ Til toppen ↑

 


●  Snapchat rekrutterer udgivere til video-shows

Snapchat plans to double the amount of Snapchat video shows it releases this year to roughly 80 shows, including what could be its first serialized, scripted shows. In doing so, the company has also widened its sources for shows to include digital and legacy publishers, in addition to existing TV network partners.

Læs mere hos Digiday

↑ Til toppen ↑

 


●  …og introducerer GIFer

Du kan efterhånden ikke kommunikere digitalt, hvis du ikke bruger animerede GIF’er. Og nu kommer de kære små også i Snapchat, skriver TechCrunch. Kombineret med de smarte teksteffekter, Snapchat “lånte” fra Instagram, kan du snart få dine snaps til at ligne hjemmesider fra sidste halvdel af 1990erne.

Her er min hyldest:

↑ Til toppen ↑

 


●  Nyt Snapchat-design skubber brugere til Instagram

Som jeg har skrevet mange gange, bliver redesigns altid kritiseret i starten. Det bliver yderligere kritisk, hvis man har en konkurrent, som efterhånden tilbyder rigtig meget af det, man selv gør. Det er det problem, Snapchat står med, og Mobile Marketer skriver nu, at mange Snapchat-brugere skifter til Instagram.

Det kan du også læse mere om hos CNBC.

↑ Til toppen ↑

 


●  Sådan får du LinkedIn-algoritmen til at arbejde for dig

Hvis du gerne vil have mest muligt ud af dine opdateringer på LinkedIn (og hvem vil ikke det), kan du med fordel læse denne artikel på HootSuites blog.

Du får også en interessant gennemgang af, hvordan LinkedIn-algoritmen sorterer i opdateringerne, efterhånden som de bliver udgivet.

↑ Til toppen ↑

 

 

? MEDIER /TENDENSER

Her kan du læse nogle af ugens tendenser indenfor medier. Det kan være en ny metode eller tilgang eller ny teknologi, branchen forsøger at tage til sig.

 

●  Nieman Lab skriver også om TV MIDTVESTs Facebook-cølibat

Not everybody is going to be Brazil’s Folha de São Paulo, which in early February announced it was getting off the platform completely. But more of us could be like the Danish regional TV station TV Midtvest, which for the last two weeks of January did the company equivalent of deleting the Facebook app from your phone and took a 15-day Facebook break.

Læs artiklen

↑ Til toppen ↑

 


●  Der mangler undervisning i mediefærdigheder

“Fake News” og misinformation er et problem, mange snakker om, og som ikke kan løses teknologisk. I stedet skal vi (og vores børn) uddannes i at bruge medier ansvarligt og i at have kildekritik.

Og det går ikke særlig godt med det, skriver The Outline.

↑ Til toppen ↑

 


●  BBC eksperimenterer med chatbots i artikler

Så kan chatbots som begreb vist heller ikke blive mere udvandet og skrabet…

In a few minutes, a BBC reporter can input the text of an article, define the questions users can click, and publish the bot, which can then be reused and added to any other relevant article.

Læs mere hos Nieman Lab

↑ Til toppen ↑

 


●  …og fortsætter deres Virtual Reality-satsning

Briterne er på vej med en VR-dokumentar om Nilen, skriver Digiday. I artiklen kan du også læse om, hvordan BBC har ændret strukturen; i november centraliserede de VR-teamet, der dengang hørte under deres “research and development lab”.

(Bemærk i øvrigt, at skønt der står ‘Virtual Reality’, så ligner det, at der “blot” er tale om 360˚ video.)

↑ Til toppen ↑

 


●  The New York Times’ podcast, ‘The Daily’, bliver til radio

In case you missed it: The Daily is heading to public radio, and there’s a lot to talk about. Last Tuesday, The New York Times announced that it’s working with American Public Media to repackage its wildly successful daily news podcast as a thirty-minute broadcast for distribution to public radio stations starting in April.

Læs mere hos Nieman Lab

↑ Til toppen ↑

 


●  … og NYTimes vil skaffe abonnenter på guides til det bedre liv

The Times is creating a series of guides for improving various aspects of one’s life in what it’s calling A Year of Living Better, unveiling a new guide each month of 2018. Topics range from thinking about money written by financial-planning columnist Carl Richards, to “How to Find Yourself Somewhere Else” by assistant managing editor and former travel editor Monica Drake, to, yes, making the world a better place by human rights and global affairs columnist Nicholas Kristof.

Læs mere hos Nieman Lab

↑ Til toppen ↑

 


●  Efter ‘Pivot to video’: Vox fyrer 50

Det stort anlagte skift mod video blev noget af en fuser, og nu ser vi efterdønningerne. Nieman Lab skriver således, at Vox Media afskediger 50 medarbejdere.

↑ Til toppen ↑

 

 

? MEDIER /BUSINESS

Her kan du læse nogle af ugens historier og tendenser indenfor forretningsudvikling i mediebranchen. Altså det, der handler om at tjene penge.

 


●  Google kurtiserer betalingsmedier

Google har fundet ud af, at hvis de vil være gode venner med medier og udgivere, så skal de hjælpe dem med at tjene penge på brugerne.

Derfor har Google for det første ændret sin politik med, at betalingsmedier (altså hvor indholdet koster penge) ellers skulle lade brugeren se noget indhold gratis, hvis man ville indekseres af søgemaskinen. Nu er det en mere fleksibel model.

Derudover annoncerede Google, at man nu vil arbejde på at identificere de brugere, der sandsynligvis vil abonnere på et medie og lade dem gøre det direkte i Google.

Læs mere hos Digiday

Skønt Google er på vej i kridthuset hos mange medier, er der dog også dem, der er bekymrede. Blandt andet over hvor meget plads, ikke-søgeresultater bruger i Google-søgninger. Det har Digiday også skrevet om.

↑ Til toppen ↑

 


●  Computerworld implementerer betalingsmur

Premium er skabt med det formål at hjælpe dig, der arbejder som it-professionel, med at træffe bedre beslutninger i samspillet mellem ledelse, it-teknologi og forretning.

Computerworld beskriver premium-området med tre nøgleord: Inspiration, viden og overblik.

MediaWatch har også skrevet om nyheden [artiklen kræver abonnement]:

Pres på annonceomsætningen får Computerworld til at rulle digital abonnementsmodel ud. Det skal booste forretningen, men kommer til at koste trafik, forventer chefredaktør.

↑ Til toppen ↑

 


●  Infomedia køber norsk web-crawler

Danske Infomedia (der ejes af Berlingske og JP/Politikens Hus 50/50) fortæller i en pressemeddelelse, at de har købt Opoint Technology.

Handlen inkluderer “en markedsledende web-crawler-platform, der tilbyder global overvågning af over 150.000 toneangivende online medier, et globalt webarkiv, +70 internationale medieovervågningskunder og medarbejdere i Oslo og Chennai.”

»Opkøbet af Opoint Technology er en vigtig milepæl. Nu er Infomedia global markedsleder på web-crawling af online nyheder, og vi kan udvikle nogle helt nye digitale produkter, herunder intensivere samarbejdet med vores globale partnere inden for sociale medier i form af Talkwalker og Hootsuite,« siger adm. dir. Thomas Vejlemand.

↑ Til toppen ↑

 


●  The Washington Post lancerer den personlige paywall

Non-subscribers visiting WSJ.com now get a score, based on dozens of signals, that indicates how likely they’ll be to subscribe. The paywall tightens or loosens accordingly: “The content you see is the output of the paywall, rather than an input.”

Læs mere hos Nieman Lab

↑ Til toppen ↑

 


●  Nu tales der – igen – om mikrobetalinger

Lige så længe, som der er blevet talt om betaling af digitalt indhold (og det er længe) er der blevet talt om mikrobetalinger. Altså at brugerne i stedet for et månedligt abonnent køber enkelte artikler eller andre former for indhold, som det kendes fra eksempelvis akademiske tidsskrifter.

I takt med de faldende annoncerindtægter mange steder, er mikrobetalinger nu igen ved at være et varmt emne. “Like the changing of the seasons, publishers (again) turn to micropayments” skriver Digiday.

↑ Til toppen ↑

 


●  Schibsted lukker viral-sitet Lajkat

När Aftonbladet för fyra år sedan lanserade Lajkat, under ledning av Erik Carlsson och Ehsan Fadakar, rådde det något av en boom för viralsajter både i Sverige och internationellt. Expressen hade redan startat Omtalat och internationellt hypeades sajter som BuzzFeed och Huffington Post med dess olika kanaler.

2016 blev Lajkat, under ledning av Fadakar, ett eget bolag inom Schibsted Growth. Nu väljer koncernen att lägga ned satsningen på grund av bristande ekonomiska resultat.

Læs mere hos Resume.se

↑ Til toppen ↑

 

 

? DIGITAL UDVIKLING

Her får du et kig på nogle af ugens historier indenfor den digitale udvikling og teknologi, der enten direkte eller indirekte kan have betydning for medier/udgivere.

 

●  Googles assistent skal tale dansk

“Google Assistant will soon be able to complete multiple tasks with a single command, speak more than 30 languages”, skriver VentureBeat.

I et blogindlæg fra Google kan du læse, at dansk er med på listen.

 


●  Mange virksomheder overvejer, om apps er det rigtige

Business casen i at satse på apps til kunder og medarbejdere holder langt fra altid. Omkostningen til support, vedligehold, opgraderinger, kundesupport og marketing er for høj. Nu overvejer mange virksomheder andre muligheder.

Læs mere hos Computerworld

↑ Til toppen ↑


●  Infografik: Sådan får du mest ud af Google Analytics

Nogle gange er det grafiske format det bedste til at formidle et budskab. Det ser i hvert fald mere appetitligt ud, som nu denne Google Analytics-infografik [Social Media Today], der giver dig tips til både overvejelser, opsætning og brug.

↑ Til toppen ↑


●  Bannerannoncer og UX

Er det muligt at lave digitale annoncer, der ikke irriterer folk og driver dem i retning af at installere en adblocker?

Det kigger denne Medium-artikel lidt på, hvor der også bliver samlet op på nogle af de forskellige anbefalinger af, hvad du som annoncør, bureau, udgiver etc. ikke skal gøre.

↑ Til toppen ↑

 


●  Sæt idéer og indsigt i system med “affinity diagramming”

Skriv idéer og indsigt ned på post-its. Hæng post-it-sedlerne op på væggen.

Så langt er vi alle med. Men hvad så derefter? Hvis man arbejder efter “affinity diagramming” metoden (som du kan læse mere om hos Nielsen Norman Group), så inddeler du nu væggen eller tavlen i nogle overordnede kategorier.

Herefter tager du én seddel ad gangen og sætter den i den kategori, der passer. Hvis den ikke passer ind nogle steder, laver I en ny kategori og sætter den dér.

Herefter samler I op og prioriterer opgaverne, der skal sættes i gang.

Læs guiden hos Nielsen Norman Group

↑ Til toppen ↑

 

Foto: Soumil Kumar / Pexels

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.