Til dig, der læser med:
Mit navn er Lars, og jeg arbejder som leder af produktudvikling hos Infomedia.
Hver uge deler jeg en opsamling på noget af det mest interessante, jeg er faldet over indenfor digital udvikling og forretning i og omkring mediebranchen.
Det betyder, at du sparer tid: Du behøver ikke læse en masse artiker og nyhedsbreve for at holde dig opdateret.
Til dig, der tidligere har fulgt ugerevyen:
Du vil formentlig opdage nogle ændringer. Eksempelvis fylder sociale medier mindre. De er stadig med, men nu er det mere på de store tendenser. Hvis du vil have en mere grundig opsamling på sociale medier, vil jeg anbefale den norske Helt Digital eller Lars Aaes’ Ugens Internetguld.
Derudover er der ikke længere nogen podcast-udgave. Så hvis du har lyttet med, er du nødt til at hoppe ind og scanne opsamlingen. Jeg ville gerne lave en lydudgave, men der er kun 24 timer i døgnet ?.
Tak fordi, du læser med.
___
? Lad ugerevyen komme til dig
Ugerevyen udkommer hver weekend, og du kan følge med på mail:
Du får kun én mail om ugen – det lover jeg.
Indhold:
? SOCIALE MEDIER
Her finder du historier om eller fra de store sociale platforme, der har en enorm rolle at spille i kontakten mellem udgiver/afsender og modtager.
● GDPR gør livet surt for Facebook-redaktører
I ugens løb sprang der en mindre bombe i de danske sociale medier-kredse. Datatilsynet skrev:
Dommen fastslår bl.a., at Facebook og administratoren af en fanside har et fælles dataansvar for behandlingen af personoplysninger, som bliver indsamlet i forbindelse med besøg på den pågældende fanside.
…og Politiken skrev en artikel om det, Nu hæfter I alle for Facebooks fejltrin:
Alle organisationer og firmaer bør nøje overveje, om de tør påtage sig et medansvar for Facebooks adfærd, lyder det fra Datatilsynet
Benjamin Rud Elberth har samlet op i et blogindlæg hos Berlingske Business: Datatilsynet og EU jager en skræk i livet på den lokale Facebook-redaktør.
Han slutter af med at skrive:
Konsekvensen af Datatilsynets udmelding onsdag bliver, at alle kommunikationsbureauernes telefoner kimer i dag – fra deres kunder, der vil vide, om de kan smide deres Facebookside ud af vinduet. Mens de små administratorer uden bureauer er i gang med at Google “Er der en voksen til stede”, fordi de ikke har et bureau, der kan fortælle dem, at vi ikke aner, hvad der er op og ned. Det eneste vi kan fortælle dem er, at fortolkningen er latterlig, at de skal afvente at nogen kommer til fornuft, at Facebook nok bliver pålagt et eller andet specielt, så brugersamtykket ligger i deres system og ikke skal administreres af en lokal Facebook-administrator, og at de bare umiddelbart skal bryde reglerne, som ingen forstår, indtil nogen eller noget får styr på det. For der kommer ikke bøder ud af det i første omgang. Kun forvirring.
Tak for kaffe.
● Facebooks kommunikationschef stopper
Elliot Schrage, the high-profile exec who heads Facebook’s public policy and communications efforts, is leaving the company after a decade at the social media giant, according to a company spokesperson.
→ Recode
MediaWatch har et citat på historien.
● Facebook taber terræn indenfor nyheder
Brugernes loyalitet og tiltro til Facebook, når det gælder om at blive opdateret på nyhedsfronten, har toppet og er på retræte i flere lande.
Sådan lyder en af hovedkonklusionerne i den årlige Digital News Report, som Reuters Institute på Oxford Universitet står bag, og som netop er udkommet.
Læs også: After years of growth, the use of social media for news is falling across the world [Nieman Lab]
● Twitter vil personalificere nyhedsoplevelsen
Currently, Twitter offers news notifications, for those who want to be kept up-to-date on what’s happening around the world. Now the company is expanding on that with personalized updates. This could offer a better option for all those people — including me — who have opted out of news updates due to them cluttering up their phones with stuff they don’t find interesting.
● Google bruger Facebook-træthed til at lokke medier
Google and Facebook have become publishers’ biggest competitors for digital advertising, having hoovered up two-thirds of the digital ad pie. Publishers are aware of this elephant in the room. But the oft-heard argument is there’s more to gain from embracing Google than not.
● Instagram afslører lidt om, hvordan algoritmen virker
Yet Instagram has never explained exactly how the algorithm chooses what to show you until today. The Facebook -owned company assembled a group of reporters at its under-construction new San Francisco office to take the lid off the Instagram feed ranking algorithm.
● Discover-udgiver: Snapchat kan forsvinde, men vertikal video bliver
They’ve always been good to work with. I think they are just in a more desperate period in their life cycle. As we expand into more lucrative and better monetizable platforms, I think Snapchat will become less and less of a priority. But if that happens, that doesn’t mean we’re going to disband our Snapchat team because we’ve already been re-versioning them to produce vertical video for multiple platforms. Vertical video is not going anywhere, but the platform on which the format is being viewed can change.
● Forbrugerrettede annoncører søger væk fra Facebook
Digiday spoke with 10 direct-to-consumer companies, and all of them report their marketing mix has de-emphasized Facebook for other digital alternatives — including Facebook-owned Instagram — but seven of them also say they are expanding into traditional vehicles. The reason: Prices are getting high for audience segments and the feed has become a very cluttered space.
● DR lukker 50 Facebook-sider
Digital chef i DR Medier og stedfortrædende mediedirektør, Michael Arreboe, bekræfter over for MediaWatch, at DR har ændret sin Facebook-strategi. Det betyder, at det ikke kun er Mennesker og Medier, der lukker den selvstændige profil – samlet lukker flere end 50 sider med tilknytning til DR’s programmer på den sociale platform.
Frem for enkeltprogrammer er det DR’s kanaler, der skal være afsættet på Facebook ifølge Michael Arreboe.
● Facebook delte personoplysninger med virksomheder
Facebook har tilsyneladende givet adgang til brugerdata gennem særlige aftaler med udvalgte samarbejdspartnere efter det tidspunkt i 2015, hvor Facebook ellers har fastholdt, at man lukkede for den slags aftaler og adgange.
● Facebooks ikke-svar på kongressens spørgsmål
Facebook has responded to the more than 2,000 questions from Congress that followed CEO Mark Zuckerberg’s testimony in April.[…] What was notable was that Facebook didn’t directly answer many of the tougher questions, especially around political influence, discrimination or privacy issues. That will further the narrative that the social media giant is not as transparent as it needs to be about how it handles user data.
→ Læs mere hos The Information
? MEDIER /TENDENSER
Her kan du læse nogle af ugens tendenser indenfor medier. Det kan være en ny metode eller tilgang eller ny teknologi, branchen forsøger at tage til sig.
● Vi bruger dobbelt så lang tid på nyheder på mobilen
De danske smartphoneejere bruger næsten dobbelt så lang tid om dagen på nyheder på mobilen som for et år siden.
Det viser en ny analyse, som blandt andet afdækker danskernes mobiladfærd, skriver Danske Medier Research, Kreativitet & Kommunikation og Kantar Gallup i en pressemeddelelse.
→ Læs mere hos Jyllands-Posten
● Sådan hjalp læserne WaPo med deres VM-nyhedsbrev
Spændende!
This week in Solution Set, we’re looking at how the Post decided to create a pop-up newsletter for The World Cup. I spoke with Tessa Muggeridge, the Post’s newsletter and alerts editor, who shared details about the survey they put out to gauge interest, how they used reader feedback to shape the format of the product, and what they learned from previous pop-up newsletters
● Mere VM: Google AMP Stories
As the World Cup kicks off today (14 June), we expect to see some innovative projects from news organisations over the next month, which has been kicked off by experimentation from the BBC and The Telegraph.
Both publishers have been using with Google AMP Stories, to enable them to instantly reach football fans with fast-loading, immersive content for mobile users.
● US: Annoncører brugte 314 mio. $ på podcasting i 2017
Podcast enthusiasts — that includes me, per above — will point out that the podcast industry’s very, very modest revenues are increasing rapidly. They’re up 86 percent from last year, and the IAB thinks they’ll grow another 110 percent over the next three years, at which point they’ll hit $659 million.
Tallene er små, men det er faktisk en god nyhed, tilsyneladende.
Ifølge Marketing Land er tallet “through the roof”.
● Tag på VR-tour i Anne Franks hus
Oculus is launching a virtual reality tour of the Anne Frank House, the home in Amsterdam where the famous author hid from the Nazi’s during World War II.
● Udgivere skal stadig holde øje med VR
Denne artikel hos Journalism.co.uk sætter lighedstegn mellem Virtual Reality og 360 graders video – selvom VR jo kan være så meget mere. Pointen er, at skønt hypet er ved at forsvinde, så kan det faktisk være godt for formatet.
● Næste år vil vi bruge mere tid på nettet end foran fjernsynet
In 2019, people are expected to spend an average of 170.6 minutes each day on online activities like watching videos on YouTube, sharing photos on Facebook and shopping on Amazon. They’ll spend slightly less time — 170.3 minutes —watching TV.
● Journalisten.dk har været hacket
“Undskyld, vi har været hacket”
Sådan lyder overskriftet på et indlæg fra Journalisten.dk’s redaktion, som gør læserne opmærksomme på, at hjemmesiden de seneste tre uger har været udsat for en række hackerangreb, hvor ukendte gerningsmænd har fået adgang til hjemmesiden og lagt en såkaldt malware-kode, som har det formål at misbruge en hjemmeside.
? MEDIER /BUSINESS
Her kan du læse nogle af ugens historier og tendenser indenfor forretningsudvikling i mediebranchen. Altså det, der handler om at tjene penge.
● Børsen tager hul 2022-plan
Data og digitalisering hører til hovedgrebene i en ny strategiplan på dagbladet Børsen, der skal sende abonnementsbasen i vejret med 50 pct. – uden at svække indtjeningen, siger topchef Bjarne Corydon.
● Aller Media vil teste brugerbetaling
I fremtiden skal der eksperimenteres langt mere i Danmarks største udgiver af ugeblade, lyder det fra adm. direktør Lars Matjeka, der ikke mindst vil afprøve betalingsløsninger på nettet.
● Abonnementsmedier har platformsudfordringer
Platforms played integral roles in helping publishers scale audiences. Now, they’re helping with publishers’ subscription ambitions, with new product features and programs to educate publishers just starting to pursue consumer revenue.
While publishers are heartened by these steps, many are wary. Not only do platforms have a history of changing their minds about how their products work, they are also limited in their ability to help publishers’ subscription efforts. Here is a rundown of what the platforms have done and the gripes that publishers still have with them.
● Usikkerhed om samarbejde mellem DJ og Zetland
Har Dansk Journalistforbund og Zetland indgået et samarbejde eller et partnerskab, når der bliver leveret et indstik med rabat til medlemmerne sammen med seneste udgave af Journalisten?
→ Læs mere hos MediaWatch
→ Læs mere hos Journalisten
● Bonnier lukker blog-netværk
Blognetværket Storyplanes, som magasinkoncernen Egmont Publishing lancerede sidste år, er lagt ned, efter selskabet har stiftet nyt influencer-marketingbureau. “Vi er nødt til at fokusere kræfterne,” forklarer kommerciel direktør.
? MEDIER /UDVIKLING
Her får du et kig på nogle af ugens historier indenfor den digitale udvikling og teknologi, der enten direkte eller indirekte kan have betydning for medier/udgivere.
● Nyt værktøj: Har kommentatoren overhovedet læst artiklen?
Det her værktøj sidder der helt sikkert nogle redaktioner og folk og venter på.
[…] what if you couldn’t comment until you actually read the whole piece? (We see you moving toward that close-the-tab button — hold on.) What if there was a gauge in your browser bar recording and showing you how much you’d read of a piece? Would you — or your readers — read more thoroughly?
I samme tråd: Google og Wikipedia vil opdage diskussioner med AI
● Jeg er fan: Experience principles
Experience principles are a set of guidelines that an organization commits to and follows from strategy through delivery to produce mutually beneficial and differentiated customer experiences. Experience principles represent the alignment of brand aspirations and customer needs, and they are derived from understanding your customers. In action, they help teams own their part (e.g., a product, touchpoint, or channel) while supporting consistency and continuity in the end-to-end experience. Figure 6.1 presents an example of a set of experience principles.
● Adblock Plus-ejer i krig mod Fake News
Eyeo, the Germany-based company behind popular adblocking service Adblock Plus, has launched a new Chrome browser extension designed to help web users spot fake news.
Det vil de blandt andet gøre via blockchain, skriver TechCrunch.
● Stemmestyrings betydning for UX
Det er noget, der har været flittigt berørt i tidligere ugerevyer, men derfor er det stadig altid værd at læse endnu en artikel om emnet.
Fra artiklen hos UX Booth:
For consumers, the continuing growth of voice UX is undoubtedly a welcome development – as evidenced by the proliferation of platforms and devices integrating the tech, and the increasing number of people getting acclimated to using voice. But for web and application designers, voice interaction represents, perhaps, the biggest UX challenge since the dawn of the touchscreen age.
● Indblik i Netflix’ strategi og taktik
Vulture har en længere artikel med overskriften ‘Inside the Binge Factory’, hvor du kan læse, at Netflix ansætter et hav af mennesker til at lave flere shows, end noget netværk nogensinde har.
● Hvordan Apple satsede på privacy – og vandt
When Apple CEO Tim Cook met with publishers this spring, he made sure to get across one key message: We’re nothing like Facebook and Google.
→ Læs mere hos Digiday
(kræver abonnement)
● Blockchain-baseret word-of-mouth-annoncesystem
Jep, der er næsten fuld plade i bullshit bingo, men det lyder nu spændende alligevel:
Today, video commerce platform Yeay announced that it will be the first platform to partner with WOM Token — a blockchain-powered word-of-mouth advertising system — to give people a new way to monetize their content.
The WOM Token enables brands to tap into peer-to-peer recommendations, allowing its users to earn money through user-generated content.
● Google-manifest: AI skal gøre samfundet godt
The company says it won’t develop AI applications ‘that cause or are likely to cause overall harm.’
…det leder jo unægteligt tankerne hen på Asimovs robotlove.