Set og læst i uge 3, 2016

ℹ️ Hvad er det her?
Hver uge udgiver jeg en opsamling med noget af det bedste indhold, jeg er faldet over i ugens løb indenfor medier, teknologi og det, der ligner.

📨 Følg med på mail:
Tilmeld dig nyhedsbrevet, så sender jeg dig en fin mail, håndskrevet til lejligheden, når der er nyt at læse her på siden:



Bemærk: Du får ikke en mail, så snart, jeg har udgivet nyt – i stedet samler jeg op og sender hyppigst en gang om ugen. Hvis du vil følge med og vide det, så snart, der er nyt skal du følge med via RSS-feed’et.

 


🏈 Følg live-sport på Facebook

I øjeblikket er det Twitter, man skal åbne, hvis man vil følge med i live sportsbegivenheder og samtidig få med, hvad andre siger. Det vil Facebook lave om på med deres ‘Sports Stadium’, som de annoncerede i onsdags [Facebook Newsroom].

Her kan du følge med i kampen – og se, hvad dine venner har at sige om det. Men vi europæere må vente lidt:

We’re rolling this out today for American football games and will support other sports around the world like basketball, soccer, and more soon. The experience is available now on iPhone in the US, and will expand to other platforms in the coming weeks.

The Verge har også en artikel.

Pressefoto fra Facebook

Pressefoto fra Facebook

👆 Til toppen 👆


💡 Din idé er intet værd uden eksekvering

Mange mennesker er bange for at dele deres idéer; tænk nu, hvis idéen til 1.000.000.000.000.000.000 kroner bliver stjålet!! Men hvordan ser det rent faktisk ud; bliver der stjålet så mange idéer? Hvordan foregår tyveriet/kopieringen typisk? Og hvornår i processen er det smartest at dele en idé og bede om input? Det har Dave School kigget på [Crew / Blog].

Et par uddrag:

“The most brilliant idea, with no execution, is worth $20. The most brilliant idea takes great execution to be worth $20,000,000.”

 

From my research, the safest place to share your idea is closer to the beginning stages, before the meat of the work takes place.

Læs også:
Hvordan arbejder Apple med idéer? [Medium / Alan Cannistraro]

👆 Til toppen 👆


🔄 Ny browser fjerner annoncer – og erstatter dem med nye

Manden bag JavaScript (der også er en af grundlæggerne af Mozilla, der blandt andet står bag Firefox) har præsenteret en ny browser, kaldet ‘Brave’, skriver Business Insider.

Browseren vil have annonceblokering indbygget. Men her stopper det ikke, for den erstatter dem med nye. Det lyder meget bekendt, hvis nogle kan huske AidOnline-sagen [Wikipedia]? Det ser dog ud til, at pengestrømmene er lidt anderledes med Brave, end de var med AidOnline, hvor AidOnline og annoncør delte pengene:

Publishers will get around 55% of revenues. 15% will go to Brave. 15% will go to the partner that supplies the ads. And, interestingly, 10-15% goes directly to the user.

Endnu er browseren kun i beta (man kan bede om adgang), men ifølge brave.com kommer den til Apples iOS, Android samt OS X, Windows og Linux.

👆 Til toppen 👆


⛔ Hver 3. dansker bruger adblocking

Vi bliver ved annonceblokeringen. TNS Gallup har foretaget en undersøgelse for DR Medieforskning og blandt andet stillet spørgsmålet ‘Blokerer du for reklamer på internettet f.eks. via en adblocker?’. Det svarer godt og vel hver tredje dansker ‘ja’ til; 29 procent på desktop og 9 procent på mobil. Læs mere [MediaWatch].

👆 Til toppen 👆


📰 Berlingske redesigner på print og net

I Pilestræde har de hyret tunge kræfter ind for at få gennemført et redesign både online og i papiravisen [MediaWatch]:

I løbet af foråret redesignes avisen på print og net. Til den opgave har Berlingske hyret britiske Mark Porter, der bl.a. har designet The Guardian og Anna Thurfjell, der står bag Svenska Dagbladets design, til at forny avisens grafiske ‘look and feel’ sammen med Berlingskes designchef Per Heilmann.

👆 Til toppen 👆


 😎 Verdens første virtual reality-butik i København

Det er det perfekte tidspunkt at åbne en Virtual Reality butik på. For et år siden ville det have været alt for tidligt – og om et år er det for sent, for der vil de fleste have prøvet det. Men lige nu befinder vi os i et sweet spot, hvor der er hype omkring VR.

Læs artiklen.

👆 Til toppen 👆


👬 Product Management og UX-arbejdet

Jeg har altid set Darth Vader som intet mere end en overivrig mellemleder. Denne artikel [Interaction Design Foundation] om det område, hvor ‘Product Management’ og brugeroplevelse (UX) kan clashe bruger en grafik, hvor den onde Sith-fyrste netop repræsenterer produkt-managerne.

Darth Vader vs. Iron Man

Darth Vader vs. Iron Man

👆 Til toppen 👆


📱 Design af mobilvenlig navigation

Flere og flere læser artikler på deres smartphones, men skærmenes begrænsede størrelser betyder, at man skal tænke meget over, hvad man vil have på sit site. Web Designer Depot kommer her med nogle tips til, hvordan du bygger effektiv navigation på mobile websites.

👆 Til toppen 👆


👪 Tips til at designe i grupper

Tit kan design være en enmandsopgave (m/k), men hvad skal man være opmærksom på, hvis man som designer arbejder i grupper med andre designere [Adobe]?

👆 Til toppen 👆


🎓 Sådan arbejder Google med design

Hvis du mangler inspiration til dig design- eller UX-arbejde, kan du kigge på Googles metodikker og sprint-processer for design [Interaction Design Foundation].

👆 Til toppen 👆


👻 Redesign af gamle (legacy) systemer

Hvordan griber man det an, når man skal redesigne noget, der har lignet sig selv i hundrede år og en madpakke? Hvad med brugerne, der har været vant til et interface (og muligvis er meget konservative) – også selvom det muligvis har været langt fra perfekt i alt for lang tid? Det har Fast Company Design skrevet om.

👆 Til toppen 👆


📊 Analysevirksomheder fejlvurderede Windows Phone og Android

Det er svært at spå, især om fremtiden. Den kliché har vi nok alle hørt. Men der er nu noget om det. I 2011 forsøgte analysefirmaerne Gartner og IDC at spå om markedsandelene for mobiltelefoner fem år senere. Nu er tallene her så, og det gik så som så med forudsigelserne [Version2].

Det minder mig om min personlige drøm: At gennemgå Innovation Labs bud på fremtiden og se, hvor meget der så holdt vand…

👆 Til toppen 👆


🔎 Googles Panda-filter er nu en del af kernealgoritmen

Okay, det har kan blive lidt teknisk. Tilbage i 2011 introducerede Google Panda [Wikipedia], som bruges til at vurdere hvor høj kvalitet et givent website har. Du kan læse mere om, hvordan Google vurderer kvalitet [Google Webmaster Central Blog].

Tidligere var Panda et filter, der blev kørt på de resultater, som hjertet i Googles søgeteknologi (kernealgoritmen) serverede. Men nu er Panda blevet en central del af Google-algoritmen, som det fremgår af denne introduktion til Panda [The SEM Post].

The SEM Post har også en separat artikel om nyheden. Det samme har Search Engine Land.

👆 Til toppen 👆


👏 22 CSS-opskrifter

Man kan efterhånden mange ting via CSS-styling, også effekter på billeder. Her er 22 ting, du kan [ipestov.com].


💨 Ny kompromering skal gøre Google Chrome hurtigere

Hvis du bruger Chrome-browseren på din smartphone, er der udsigt til, at din surfen rundt kan blive hurtigere. Google vil nemlig implementere en ny komprimeringsalgoritme snart, måske allerede i den næste version af browseren, skriver Engadget.

The Verge har også en artikel.

👆 Til toppen 👆


Denne opsamling blev oprindeligt udgivet på ebudvikling.dk

Skriv din kommentar: