Medier og teknologi i uge 17, 2016

ℹ️ Hvad er det her?
Hver uge udgiver jeg en opsamling med noget af det bedste indhold, jeg er faldet over i ugens løb indenfor medier, teknologi og det, der ligner.

? Følg med på mail:
Tilmeld dig nyhedsbrevet, så sender jeg dig en fin mail, håndskrevet til lejligheden, når der er nyt at læse her på siden:



Bemærk: Du får ikke en mail, så snart, jeg har udgivet nyt – i stedet samler jeg op og sender hyppigst en gang om ugen. Hvis du vil følge med og vide det, så snart, der er nyt skal du følge med via RSS-feed’et.

 

? Generelt / tendenser

? Sådan arbejder Mofibo med personalisering

Den danske e-bogtjeneste har ganske gode erfaringer med at anbefale bøger til deres brugere:

Færdiggørelsesgraden på de anbefalede bøger ligger 10 til 20 procent højere end på bøger som brugeren selv finder, hvilket betyder, at der gennemsnitligt bliver læst 90-120 minutter længere i bøger, som er personligt anbefalet”

“Samtidig læser brugerne langt flittigere i bøger, som vi har anbefalet via vores algoritmer. 35 til 40 procent af alt indhold via appen er i dag datadrevet,” siger Martin Jonassen [der har ansvaret for Business Intelligence og analyse i Mofibo].

Læs mere [Computerworld] og hør også om de steder, hvor Mofibo gerne vil gøre mere med dataene.

Læs også:

⬆ Til toppen

✋ Nultolerance virker bedst overfor adblockere

Erfaringer fra Frankrig viser, at hvis du vil have folk til at whiteliste dit website i deres adblocker, skal du blokere for indholdet. Det bør næppe overraske nogen, at meget få brugere vil whiteliste et site bare for at få lov at se annoncerne…

? Læs mere [MediaWatch]

⬆ Til toppen

? Er det ved at være slut med online-annoncernes dominans?

Tilbage i opsamlingen fra uge 13 havde vi fat i online-annoncernes måske kommende endeligt. Jeg har gravet lidt dybere i de tal og andre og har skrevet en længere artikel om emnet [Medium / Lars K Jensen]:

Jeg siger ikke, at annoncer bare er noget forfærdeligt, der skal flytte sig. Og jeg tror heller ikke, at det er annoncernes blotte eksistens, der gør, at nogle vælger at blokere for dem. Men jeg mener, tiden er moden til at kigge på bannerne med større alvor; der er en årsag til, at så mange overser, glemmer og ligefrem blokerer for annoncer. Vi er nok også nødt til at kigge på andre indtægtsstrømme og -muligheder, så vi som online-medier bliver mindre afhængige af annoncermarkedets luner.

Læs også:

⬆ Til toppen

⚗ The New York Times eksperimenterer med adblocking-blocking

Vi bliver i kampen mod adblockere. The New York Times er nu også i gang, ser det ud til:

The popups are “tests” that are only affecting “small segments of our audience,” Eileen Murphy, a New York Times spokesperson, told BuzzFeed News. The pop-ups do not appear to be distinguising between paid Times subscribers who are logged into the site and visiting non subscribers.

Læs mere om det [BuzzFeed].

⬆ Til toppen

? En hjemmeside fylder nu lige så meget som Doom

Den gennemsnitlige webpage (altså enkeltstående hjemmeside, ikke et helt site) fylder nu lige så meget som det ikoniske computerspil Doom, skriver Wired.

Ja, det ser jo ikke ud af meget... (Foto: Matt Schilder / Flickr Creative Commons)
Ja, det ser jo ikke ud af meget… (Foto: Matt Schilder / Flickr Creative Commons)

⬆ Til toppen

? Kunstig intelligens og story-telling

Neural networks have mastered the ability to label things in images, and now they’re learning to tell stories from a set of photos.

Læs mere [MIT Technology Review]

⬆ Til toppen

⚡ Google News fremhæver AMP-historier på forsiden

Der er kamp om at levere hurtige artikler i øjeblikket. Facebook har deres Instant Articles, der blev lanceret til alle tidligere i april, og Google har deres AMP (Accelerated Mobile Pages). I et fremstød for AMP har man på mobiludgaven af Google News-forsiden valgt at fremhæve en række artikler, der er bygget som AMP-artikler [Nieman Lab].

⬆ Til toppen

? Facebook vil være internettet

Folkene hos Facebook er gode til at få gode idéer og sætte dem i søen, men mange af de seneste nyheder er Facebooks udgaver af andres idéer og produkter, lyder argumentet i denne artikel [The Washington Post].

⬆ Til toppen

? …og kan aflive ‘clickbait’

Vi kender det allesammen. En overskrift lover noget spændende eller udelader akkurat de rigtige ord, så du bare er nødt til at klikke. Kun for at komme ind på historien og finde ud af, at den handler om noget helt andet. Det ser ud til, at Facebook muligvis vil forsøge at spare os for den slags oplevelser:

In June of last year, Facebook announced that it would start showing more content that mattered to you by factoring in the time you spent viewing a post — whether you actually clicked through to linked content, or not.

Today, Facebook is building on this mission to bring more interesting content to our newsfeeds by bringing two additional tweaks to its News Feed algorithm: time spent viewing and page post diversity.

Læs mere [The Next Web]

Læs også:

⬆ Til toppen

? …og overvejer belønning til de gode opdateringer

“Hold da op, for en fantastisk opdatering, du lige lavede der! Jeg har lyst til at give en lille skærv, fordi du gjorde min dag lidt bedre.”

Har du tit stået i den situation? Så har Facebook muligvis noget godt på vej til dig. The Guardian skriver nemlig, at “Facebook considers tip jar proposal as part of push to monetise posts”.

⬆ Til toppen

? Myter og fakta om Facebook-annoncer

Facebook Ads are a predictable and scalable way to find new customers and followers. You can start with just a few dollars a day and any brand can create one. The ads just require a call to action, an image and some text. It seems so simple!

Læs: We spent $5k to find that most Facebook Ads convert the same…with a few exceptions [Medium / Life Learning]

⬆ Til toppen

? Brug informationsgrafik til at se det, du ellers ikke kan se

Passengers were complaining about the inordinately long time they had to wait to pick up their bags. The airport decided to look more closely at the baggage collection process. They found that passengers typically got off an airplane, walked for about a minute from the gate to the baggage claim carousels, then waited about seven minutes for their bags. That is, most of their time was standing around and waiting.

So the airport changed the location of baggage claim so that it was further from the arrival gates, which meant that passengers were now walking for seven minutes and waiting for only one. The complaints stopped.

Læs mere [ProPublica]

⬆ Til toppen

? Find hoved og hale i EU-sagen mod Google og Android

Europa-Kommisionen har, med vores egen Margrethe Vestager i spidsen, rettet skytset mod mægtige Google. Tidligere har det drejet sig som Googles formodede opprioritering af egne produkter i søgeresultaterne – denne gang drejer det sig om vilkårene for brug af Android og krav, Google stiller til mobilproducenter i den forbindelse.

? The Economist har en leder og en artikel om sagen.

Computerworld har også skrevet lidt:

⬆ Til toppen

? Bog om online salgsoptimering

Vores (Ekstra Bladets) digitale salgschef har skrevet en bog om digital salgsoptimering og blandt andet brugen af splittest. Du kan købe e-bogen på konverteringsoptimisme.dk. Bogen er også omtalt her [bureaubiz].

⬆ Til toppen

? En milliard bruger Chrome på mobilen

Googles regnskab imponerede ikke, men til gengæld kan firmaet glæde sig over, at 1.000.000.000 mennesker jævnligt bruger firmaets browser på telefonen. Læs mere [MediaWatch].

⬆ Til toppen

? Organisation / Management

? Introduktion til agil ledelse

‘Agile’ og ‘Scrum’ er ord, de fleste har hørt før. Her er en kort videointroduktion til, hvordan en scrum-proces typisk forløber [Harvard Business Review].

Læs også artiklen, der ligger til grund for videoen: Embracing Agile [Harvard Business Review]

⬆ Til toppen

? Stop møderne, når de trækker ud

Hvis du aldrig har prøvet at sidde i et møde, der er trukket i langdrag, har du aldrig prøvet at sidde i et møde. Og det er trættende. Ifølge denne artikel [Harvard Business Review] skyldes det, at vi ‘viktimerer’ og selv – altså gør os til ofre:

If human beings can act so passively when health and safety are on the line, it should be no wonder that we turn ourselves into victims when the sole risk is an hour or two of wasted time. Meetings are so notoriously ineffective because most participants act like passive victims rather than responsible actors.

I artiklen får du syv tips til, hvordan du kan forhindre et møde i at løbe af sporet og trække ud.

⬆ Til toppen

? Snyd dig selv og knæk den dårlige vane

Vi mennesker er vanedyr. Selv hvis en vane ikke fungerer, kan vi godt lide at følge den. Formentlig fordi, det bare er det letteste. I denne artikel [Harvard Business Review] kan du læse om, hvordan du kan snyde dig selv og komme af med de dårlige vaner.

Men læs lidt mere end bare overskrifterne, ellers ender du med at udskifte dine venner. Det kan selvfølgelig også være okay for nogle mennesker nogle gange.

⬆ Til toppen

✏ Design / UX

? 8 produktdesignere: Her er vores største udfordringer

Hjemmesiden ‘Ways We Work’ har bedt otte designere fra steder som Facebook, Google Chrome og BuzzFeed om at fortælle om deres største udfordringer. Læs dem her [Medium / Ways We Work].

⬆ Til toppen

? 5 tips til din designpræsentation

Som designer skal du fra tid til anden præsentere dit arbejde for kollegerne. Invision (disclaimer: der lever af at bygge værktøjer til designere) giver dig her hjælp til designpræsentationen.

⬆ Til toppen

? Historien bag designet af HP’s nye logo

But it wasn’t the premium new machine that drew most of the adulation, as people were instead attracted and delighted by the sharp-looking minimalist logo adorning the 13’s cover. Four diagonal slashes forming an abstract version of the HP insignia stood proud atop the new Spectre, signaling a company on a mission of renewal

Læs mere [The Verge]

⬆ Til toppen

? Redesign af The Simpsons

The Simpsons has one of the strongest, most complete visual brands on Earth. What happens when you tear it apart?

Læs mere [Fast Company Design]

⬆ Til toppen

? Teknik

? Wired er ved at skifte til https og vil hjælpe andre medier

While that’s a noble cause, actually making it happen is another matter. Switching a site over from HTTP to HTTPS can take hundreds of hours from start to finish, a job that most publishers aren’t willing, or don’t have the engineering resources, to pull off. Technically, the biggest part of making the switch is as simple as swapping every mention of http to https in a site’s code, but that process means auditing the entire codebase that makes up publishers’ sites. Even The Washington Post, which started last year, hasn’t completely finished the process yet.

Læs mere [Nieman Lab]

⬆ Til toppen

? Fremtiden for CSS

Above all else, it’s clear that the way we think about CSS is changing dramatically. Front-end developers are now realizing that re-writing the same fifty properties ad nauseam isn’t a progressive or productive way to work. Additionally, the move to component-based architecture is forcing us to rethink how we build for the browser — why wouldn’t we bundle HTML and CSS together, when it’s such a natural pairing?

Læs mere [Medium / Techspiration]

⬆ Til toppen

? 7 værktøjer, der lader dig bygge uden at kode

Hvis du skal producere en applikation eller en hjemmeside, kan det være en hindring, hvis du ikke har adgang til udviklere og ikke selv kan programmere. Well, lucky you, for her er en opsamling over værktøjer, du kan bruge til at bygge uden at kunne programmere [Medium / Product Hunt].

⬆ Til toppen

Denne opsamling blev oprindeligt udgivet på ebudvikling.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.