ℹ️ Hvad er det her?
Hver uge udgiver jeg en opsamling med noget af det bedste indhold, jeg er faldet over i ugens løb indenfor medier, teknologi og det, der ligner.
Tilmeld dig nyhedsbrevet, så sender jeg dig en fin mail, håndskrevet til lejligheden, når der er nyt at læse her på siden:
Bemærk: Du får ikke en mail, så snart, jeg har udgivet nyt – i stedet samler jeg op og sender hyppigst en gang om ugen. Hvis du vil følge med og vide det, så snart, der er nyt skal du følge med via RSS-feed’et.
Indhold:
? Generelt / tendenser
? Sådan arbejder Mofibo med personalisering
Den danske e-bogtjeneste har ganske gode erfaringer med at anbefale bøger til deres brugere:
Færdiggørelsesgraden på de anbefalede bøger ligger 10 til 20 procent højere end på bøger som brugeren selv finder, hvilket betyder, at der gennemsnitligt bliver læst 90-120 minutter længere i bøger, som er personligt anbefalet”
“Samtidig læser brugerne langt flittigere i bøger, som vi har anbefalet via vores algoritmer. 35 til 40 procent af alt indhold via appen er i dag datadrevet,” siger Martin Jonassen [der har ansvaret for Business Intelligence og analyse i Mofibo].
Læs mere [Computerworld] og hør også om de steder, hvor Mofibo gerne vil gøre mere med dataene.
Læs også:
- Russisk e-bogstjeneste gør klar til at indtage Danmark [MediaWatch]
- E-boghandlere ruster sig til Amazons komme [MediaWatch]
✋ Nultolerance virker bedst overfor adblockere
Erfaringer fra Frankrig viser, at hvis du vil have folk til at whiteliste dit website i deres adblocker, skal du blokere for indholdet. Det bør næppe overraske nogen, at meget få brugere vil whiteliste et site bare for at få lov at se annoncerne…
? Læs mere [MediaWatch]
? Er det ved at være slut med online-annoncernes dominans?
Tilbage i opsamlingen fra uge 13 havde vi fat i online-annoncernes måske kommende endeligt. Jeg har gravet lidt dybere i de tal og andre og har skrevet en længere artikel om emnet [Medium / Lars K Jensen]:
Jeg siger ikke, at annoncer bare er noget forfærdeligt, der skal flytte sig. Og jeg tror heller ikke, at det er annoncernes blotte eksistens, der gør, at nogle vælger at blokere for dem. Men jeg mener, tiden er moden til at kigge på bannerne med større alvor; der er en årsag til, at så mange overser, glemmer og ligefrem blokerer for annoncer. Vi er nok også nødt til at kigge på andre indtægtsstrømme og -muligheder, så vi som online-medier bliver mindre afhængige af annoncermarkedets luner.
Læs også:
- YouTube på trapperne med reklamer du ikke kan skippe [Computerworld]
⚗ The New York Times eksperimenterer med adblocking-blocking
Vi bliver i kampen mod adblockere. The New York Times er nu også i gang, ser det ud til:
The popups are “tests” that are only affecting “small segments of our audience,” Eileen Murphy, a New York Times spokesperson, told BuzzFeed News. The pop-ups do not appear to be distinguising between paid Times subscribers who are logged into the site and visiting non subscribers.
Læs mere om det [BuzzFeed].
? En hjemmeside fylder nu lige så meget som Doom
Den gennemsnitlige webpage (altså enkeltstående hjemmeside, ikke et helt site) fylder nu lige så meget som det ikoniske computerspil Doom, skriver Wired.
? Kunstig intelligens og story-telling
Neural networks have mastered the ability to label things in images, and now they’re learning to tell stories from a set of photos.
Læs mere [MIT Technology Review]
⚡ Google News fremhæver AMP-historier på forsiden
Der er kamp om at levere hurtige artikler i øjeblikket. Facebook har deres Instant Articles, der blev lanceret til alle tidligere i april, og Google har deres AMP (Accelerated Mobile Pages). I et fremstød for AMP har man på mobiludgaven af Google News-forsiden valgt at fremhæve en række artikler, der er bygget som AMP-artikler [Nieman Lab].
? Facebook vil være internettet
Folkene hos Facebook er gode til at få gode idéer og sætte dem i søen, men mange af de seneste nyheder er Facebooks udgaver af andres idéer og produkter, lyder argumentet i denne artikel [The Washington Post].
? …og kan aflive ‘clickbait’
Vi kender det allesammen. En overskrift lover noget spændende eller udelader akkurat de rigtige ord, så du bare er nødt til at klikke. Kun for at komme ind på historien og finde ud af, at den handler om noget helt andet. Det ser ud til, at Facebook muligvis vil forsøge at spare os for den slags oplevelser:
In June of last year, Facebook announced that it would start showing more content that mattered to you by factoring in the time you spent viewing a post — whether you actually clicked through to linked content, or not.
Today, Facebook is building on this mission to bring more interesting content to our newsfeeds by bringing two additional tweaks to its News Feed algorithm: time spent viewing and page post diversity.
Læs mere [The Next Web]
Læs også:
- What Does Facebook’s Algorithm Change Mean for Publishers? As Usual, No One Knows [Medium / Mathew Ingram]
? …og overvejer belønning til de gode opdateringer
“Hold da op, for en fantastisk opdatering, du lige lavede der! Jeg har lyst til at give en lille skærv, fordi du gjorde min dag lidt bedre.”
Har du tit stået i den situation? Så har Facebook muligvis noget godt på vej til dig. The Guardian skriver nemlig, at “Facebook considers tip jar proposal as part of push to monetise posts”.
? Myter og fakta om Facebook-annoncer
Facebook Ads are a predictable and scalable way to find new customers and followers. You can start with just a few dollars a day and any brand can create one. The ads just require a call to action, an image and some text. It seems so simple!
Læs: We spent $5k to find that most Facebook Ads convert the same…with a few exceptions [Medium / Life Learning]
? Brug informationsgrafik til at se det, du ellers ikke kan se
Passengers were complaining about the inordinately long time they had to wait to pick up their bags. The airport decided to look more closely at the baggage collection process. They found that passengers typically got off an airplane, walked for about a minute from the gate to the baggage claim carousels, then waited about seven minutes for their bags. That is, most of their time was standing around and waiting.
So the airport changed the location of baggage claim so that it was further from the arrival gates, which meant that passengers were now walking for seven minutes and waiting for only one. The complaints stopped.
Læs mere [ProPublica]
? Find hoved og hale i EU-sagen mod Google og Android
Europa-Kommisionen har, med vores egen Margrethe Vestager i spidsen, rettet skytset mod mægtige Google. Tidligere har det drejet sig som Googles formodede opprioritering af egne produkter i søgeresultaterne – denne gang drejer det sig om vilkårene for brug af Android og krav, Google stiller til mobilproducenter i den forbindelse.
? The Economist har en leder og en artikel om sagen.
Computerworld har også skrevet lidt:
- Går Google over stregen med bundling af Android og egne apps?
- Stor EU-sag på vej mod Google: Sådan reagerer Google på beskyldningerne
? Bog om online salgsoptimering
Vores (Ekstra Bladets) digitale salgschef har skrevet en bog om digital salgsoptimering og blandt andet brugen af splittest. Du kan købe e-bogen på konverteringsoptimisme.dk. Bogen er også omtalt her [bureaubiz].
? En milliard bruger Chrome på mobilen
Googles regnskab imponerede ikke, men til gengæld kan firmaet glæde sig over, at 1.000.000.000 mennesker jævnligt bruger firmaets browser på telefonen. Læs mere [MediaWatch].
? Organisation / Management
? Introduktion til agil ledelse
‘Agile’ og ‘Scrum’ er ord, de fleste har hørt før. Her er en kort videointroduktion til, hvordan en scrum-proces typisk forløber [Harvard Business Review].
Læs også artiklen, der ligger til grund for videoen: Embracing Agile [Harvard Business Review]
? Stop møderne, når de trækker ud
Hvis du aldrig har prøvet at sidde i et møde, der er trukket i langdrag, har du aldrig prøvet at sidde i et møde. Og det er trættende. Ifølge denne artikel [Harvard Business Review] skyldes det, at vi ‘viktimerer’ og selv – altså gør os til ofre:
If human beings can act so passively when health and safety are on the line, it should be no wonder that we turn ourselves into victims when the sole risk is an hour or two of wasted time. Meetings are so notoriously ineffective because most participants act like passive victims rather than responsible actors.
I artiklen får du syv tips til, hvordan du kan forhindre et møde i at løbe af sporet og trække ud.
? Snyd dig selv og knæk den dårlige vane
Vi mennesker er vanedyr. Selv hvis en vane ikke fungerer, kan vi godt lide at følge den. Formentlig fordi, det bare er det letteste. I denne artikel [Harvard Business Review] kan du læse om, hvordan du kan snyde dig selv og komme af med de dårlige vaner.
Men læs lidt mere end bare overskrifterne, ellers ender du med at udskifte dine venner. Det kan selvfølgelig også være okay for nogle mennesker nogle gange.
✏ Design / UX
? 8 produktdesignere: Her er vores største udfordringer
Hjemmesiden ‘Ways We Work’ har bedt otte designere fra steder som Facebook, Google Chrome og BuzzFeed om at fortælle om deres største udfordringer. Læs dem her [Medium / Ways We Work].
? 5 tips til din designpræsentation
Som designer skal du fra tid til anden præsentere dit arbejde for kollegerne. Invision (disclaimer: der lever af at bygge værktøjer til designere) giver dig her hjælp til designpræsentationen.
? Historien bag designet af HP’s nye logo
But it wasn’t the premium new machine that drew most of the adulation, as people were instead attracted and delighted by the sharp-looking minimalist logo adorning the 13’s cover. Four diagonal slashes forming an abstract version of the HP insignia stood proud atop the new Spectre, signaling a company on a mission of renewal
Læs mere [The Verge]
? Redesign af The Simpsons
The Simpsons has one of the strongest, most complete visual brands on Earth. What happens when you tear it apart?
Læs mere [Fast Company Design]
? Teknik
? Wired er ved at skifte til https og vil hjælpe andre medier
While that’s a noble cause, actually making it happen is another matter. Switching a site over from HTTP to HTTPS can take hundreds of hours from start to finish, a job that most publishers aren’t willing, or don’t have the engineering resources, to pull off. Technically, the biggest part of making the switch is as simple as swapping every mention of
http
tohttps
in a site’s code, but that process means auditing the entire codebase that makes up publishers’ sites. Even The Washington Post, which started last year, hasn’t completely finished the process yet.
Læs mere [Nieman Lab]
? Fremtiden for CSS
Above all else, it’s clear that the way we think about CSS is changing dramatically. Front-end developers are now realizing that re-writing the same fifty properties ad nauseam isn’t a progressive or productive way to work. Additionally, the move to component-based architecture is forcing us to rethink how we build for the browser — why wouldn’t we bundle HTML and CSS together, when it’s such a natural pairing?
Læs mere [Medium / Techspiration]
? 7 værktøjer, der lader dig bygge uden at kode
Hvis du skal producere en applikation eller en hjemmeside, kan det være en hindring, hvis du ikke har adgang til udviklere og ikke selv kan programmere. Well, lucky you, for her er en opsamling over værktøjer, du kan bruge til at bygge uden at kunne programmere [Medium / Product Hunt].
Denne opsamling blev oprindeligt udgivet på ebudvikling.dk