BEMÆRKNING. Twitter har netop offentliggjort, at de har købt hollandske Revue (tak for tippet, Nicolai Franck). Revue er – kort fortalt – et system/platform til at udgive nyhedsbreve.
Ligesom en af de andre store (og hypede) i markedet, Substack, gør Revue det også muligt at lade det koste penge at abonnere på et nyhedsbrev.
TechCrunch skriver, at nyhedsbreve ikke er det mest logiske fit for Twitters platform, men det vil der nok være nogen, der er uenige i. Tekst i længere form leveret direkte til dem, der følger en, flugter umiddelbart ganske fornuftigt med Twitters værditilbud.
Tænkes ind i Twitter
TechCrunch citerer også en interessant passage fra Twitters pressemeddelelse om, hvordan Twitter ser muligheden for integration mellem de to systemer:
“Many established writers and publishers have built their brand on Twitter, amassing an audience that’s hungry for the next article or perspective they Tweet.
Our goal is to make it easy for them to connect with their subscribers, while also helping readers better discover writers and their content. We’re imagining a lot of ways to do this, from allowing people to sign up for newsletters from their favorite follows on Twitter, to new settings for writers to host conversations with their subscribers. It will all work seamlessly within Twitter.”
Simon Owens, der altid er værd at læse, har også en interessant pointe:
“Why does Twitter want to get into longform writing? For years, it’s been the go-to platform for writers and journalists to build their audiences, and yet those power users send their followers off platform for any of their longer pieces.”
Kan man tjene penge?
Pt. har Twitter ikke nogen indbygget mulighed for, at brugere og udgivere kan tjene penge direkte på platformen. Den mulighed får de med købet af Revue og det lyder til, de vil bruge den:
“And for those looking to generate revenue, we’re creating a durable incentive model through paid newsletters. Bringing Revue to Twitter will supercharge this offering, helping writers grow their paid subscribers while also incentivizing them to produce engaging and relevant content that drives conversations on Twitter.
You can expect audience-based monetization to be an area that we’ll continue to develop new ways to support, whether it’s helping broaden revenue streams or serving as a cornerstone of someone’s business.”
Især den sidste sætning om “audience-based monetization” lyder jo mildest talt spændende.
Indtil videre forbliver Revue en selvstændig tjeneste, som Twitter fortsat vil udvikle på. Til at starte med bliver alle Revues Pro-funktioner gratis for alle, og det “cut”, Revue (nu Twitter) tager af et betalingsnyhedsbrev sætter de ned til 5% (Substack tager 10%). ◉
Læs også:
- Twitter gets into the newsletter business—should Substack be worried? | Columbia Journalism Review
- “Beginning of a newsletter arms race:” How publishers are set to benefit as platforms vie for premium content | What’s New in Publishing
- Twitter acquiring newsletter publishing company Revue | Axios
- Twitter’s future is newsletters and podcasts, not tweets | Protocol
- Twitter’s acquisition of Revue heats up the battle of the inbox | Digiday
- Twitter Acquires Newsletter Startup Revue to Expand Business | Bloomberg
Hvem skriver?
Jeg er oprindelig journalist og har arbejdet med digital udvikling i mediebranchen i en række år.
Jeg har bl.a. været leder af Ekstra Bladets redaktionelle udviklingsteam, chef for produktudvikling hos Infomedia – og jeg har arbejdet en masse med brugeroplevelse, teknisk performance samt projekt- og produktledelse.
I dag (fra august 2022) arbejder jeg hos Berlingske Media, hvor jeg som leder af Audience-teamet arbejder med data, journalistik, brugerbehov og meget mere på tværs af vores medier.
Jeg udgiver også Digital Ugerevy – en ugentlig opsamling på de vigtigste historier og tendenser i og omkring den digitale mediebranche.