Her ser du en række udvalgte artikler og blogindlæg, jeg skrevet om medier og strategi. God læselyst 🙂
Artiklerne er sorteret kronologisk med de nyeste øverst.
Lyd og penge: Hvad er podcastingens skovle?
Hvis du vil tjene penge på lydmediets store guldalder, skal du lære af historien og tjene penge på dem, der vil tjene penge på lydmediets store guldalder.
Ekstra Bladet henter digitale abonnenter med ‘super topics’
Emner, der både kan skaffe nye abonnenter og holde på de eksisterende.
Axel Springers udfordring: Journalistik i en digital forretning
Fremtiden er digital – og for nogle kan det kun gå for langsomt med at få lagt forretningen om – men overgangen til digital virksomhed rummer den risiko, at man kommer langt væk fra kernen; journalistikken.
Tv kan noget, online aldrig kan
Det sociale er ekstremt vigtigt for folk. Derfor er det også vigtigt, at medierne ikke glemmer det i jagten på en konstant mere personaliseret og unik oplevelse for den enkelte mediebruger. De brede medier skal ikke kun orientere, de skal samle. Det er noget af det, vi søger, når vi vælger medie.
Chatbots ud, artikelbots ind
For nogle år siden var chatbots det nye. Nu er de på vej ud, mens klogere robotter buldrer frem i den danske mediebranche.
Er mikrobetaling død?
Blendle, en af de store bastioner for mikrobetaling, har valgt at droppe salg af enkeltartikler. Det ser med andre ord sort ud for dem, der håber at kunne købe andet end abonnementer af nyhedsmedierne.
The Guardians forvandling
Et eksempel til efterlevelse er den forvandling, The Guardian har undergået, da den gamle avis nu for første gang i to årtier giver overskud. Hvordan lykkedes det – og kan andre lære noget?
Apple News+ handler ikke om nyheder
Apple har lanceret det længe ventede Apple News+. Men Apple har ikke genopfundet de digitale nyheder. Tjenesten handler mere om magasiner end nyhedsmedier og har næppe danske mediers interesse.
Godt indhold kræver godt samarbejde
Ny medieforskning viser, at samarbejde på tværs af redaktioner, teams og afdelinger er vejen frem, hvis man vil have penge fra sine brugere. Her skriver jeg om, hvordan du går til opgaven.
Nyheder glider i baggrunden i vores liv
Nyheder bliver noget, vi kigger på, når de vigtigere ting er klaret. Det er et problem for medierne og en problematik, de skal forholde sig til. Først og fremmest skal de forstå den kontekst, de optræder i – og så skal de give brugerne, der har dårlig samvittighed, en belønning ved at følge med i nyhedsbilledet.
Nichemediet som platform
Medier har alle dage været platforme, der kan skabe forbindelse mellem forskellige mennesker. Men for nichemedierne er denne rolle ekstra interessant at gå ind i og positionere sig ud fra.
Tre platformsskred truer journalistikken
I 2019 bliver medierne pressede på tre platforme: Sociale medier, video-streaming og lyd. Kort sagt vil brugerne få mere magt, og vi skal som medier flytte os fra “push” til “pull”.
Kære medier, sådan kan I forstå jeres brugere
Journalister, kommunikatører og redaktører bør alle kende kunderne og modtagerne. Her får du en konkret metode, Jobs To Be Done.
Sæt lyd på dit kerneprodukt
Lyd bliver et vigtigt format, og det er snart slut med bare at have podcasts ved siden af kerneindholdet.
e-avisen lykkes, hvor nettet har fejlet
“Et nyhedsoverblik behøver ikke betyde, at de seneste nyheder tikker ind på skærmen, mens man febrilsk sidder i en abstinens-rus og opdaterer siden konstant. Det kan også være et færdigt, afsluttet produkt.”
Hvad skal medierne tage penge for?
Medier kan have være svært ved at vurdere, hvilke typer af indhold de kan tage penge for. Løsningen er at kende og adressere brugernes ‘Jobs To Be Done’.
Hvorfor er brugerinddragelse så svært?
Mange redaktører elsker at kigge på live-opdateret klik-statistik for at kunne give brugerne det, de vil have. Men når det kommer til rent faktisk at inddrage brugerne i de produkter, man laver til dem, så er man anderledes tøvende. Hvorfor?
Færre klik, flere abonnenter
Medierne er besat af klik, fordi mange tror, at klik viser, hvad brugerne kan lide. Men hvis medierne for alvor vil gå op i, hvad brugerne vil have, skal de gøre dem til abonnenter og droppe klikmanien.
Skal danske medier have en strategi for lyd?
Lytning i stedet for læsning er en anden brugeroplevelse – og det er noget, vi vil have mere af.
Er du klar til at udnytte den store lydbølge?
Vi vil væk fra skærmen og i stedet bruge ørerne. Ny teknologi får lytteriet til at ligne en sand lydbølge. Hvis medierne er klar, er der masser at vinde
Brugerne vil have algoritmer – men ikke nødvendigvis vores algoritmer
En algoritme kan mange ting, og et øget kendskab til behovet kan hjælpe os med at sætte ind de rigtige steder.
Færre artikler kan give dig flere visninger – men ingen ved hvorfor..?
“Og her blev jeg mindet om en enorm udfordring, vi har i mediebranchen; vi ved ganske enkelt ikke nok om vores brugere, og hvordan de bruger de produkter og den journalistik, vi skaber til dem.”
Revolutionen er slut. Hvad nu?
I dag blev den danske udgave af den årlige Reuters-rapport om digitale nyheder præsenteret. Det blev til en snak om troværdighed, journalistik og klik – men rapporten viser også, at det er slut med, at medierne kan ride med på den teknologiske revolution, for den er slut. Hvad gør vi så?
Vi skal (stadig) have journalister og “teknikere” til at arbejde sammen
Selvom vi ikke er nået længere, er det altså ikke for sent.
Vi skal finde ud af, hvad folk vil betale for – ikke den journalistik, folk vil betale for
Vi er nødt til at kende vores brugere bedre for at lave bedre produkter.
Split journalist-rollen op
Kravene til journalister bliver flere og flere, mens journalisterne bliver færre og færre. Det er på tide, vi begynder at hylde specialister frem for generalister, hvis journalistikken skal bevare sin kvalitet og relevans i den digitale tidsalder.
Fremtidens forretningsmodeller: Abonnenter vs. annoncører
Størstedelen af danske onlinemedier er i høj grad finansieret af annoncer. Men er det den rigtige vej at gå?
Skal vi medier egentlig leve af vores indhold?
Mere fokus på brugernes behov og mindre på os som afsendere.
Færre artikler kan give færre sidevisninger men flere læsere
Det kan give mening at skrue ned for kadencen – men strategien og forretningsmodellen skal følge med.
Afhængighed gennem begrænsning
Vores abonnenter betaler for kvalitet, så hvorfor forsøger vi at belønne dem med kvantitet?
Mod og fejl skal redde journalistikken
Vores fag er presset, og noget skal gøres. Løsningen er ikke at lave det samme med færre kolleger. I stedet skal vi, både som medier og journalister, blive bedre til at eksperimentere. “Hvis vi skulle starte et medie i dag, hvad ville vi så gøre?”
Medierne bruger Facebook forkert
Facebook er skabt til at indgå dialog. Men de danske medier bruger nærmest udelukkende platformen til at høste klik. Indgå konstruktive samarbejder med læserne.