Serie: Medier og strategi

Her ser du en række udvalgte artikler og blogindlæg, jeg skrevet om medier og strategi. God læselyst 🙂

Andre serier
Alle artikler

2016

15. november 2016

Facebook er skabt til at indgå dialog. Men de danske medier bruger nærmest udelukkende platformen til at høste klik. Indgå konstruktive samarbejder med læserne.

15. november 2016
2. november 2016

Vores fag er presset, og noget skal gøres. Løsningen er ikke at lave det samme med færre kolleger. I stedet skal vi, både som medier og journalister, blive bedre til at eksperimentere. “Hvis vi skulle starte et medie i dag, hvad ville vi så gøre?”

2. november 2016
15. november 2016

Vores abonnenter betaler for kvalitet, så hvorfor forsøger vi at belønne dem med kvantitet?

15. november 2016

2017

24. marts 2017

Kravene til journalister bliver flere og flere, mens journalisterne bliver færre og færre. Det er på tide, vi begynder at hylde specialister frem for generalister, hvis journalistikken skal bevare sin kvalitet og relevans i den digitale tidsalder.

24. marts 2017
23. juni 2017

I dag blev den danske udgave af den årlige Reuters-rapport om digitale nyheder præsenteret. Det blev til en snak om troværdighed, journalistik og klik – men rapporten viser også, at det er slut med, at medierne kan ride med på den teknologiske revolution, for den er slut. Hvad gør vi så?

23. juni 2017
27. september 2017

Vi vil væk fra skærmen og i stedet bruge ørerne. Ny teknologi får lytteriet til at ligne en sand lydbølge. Hvis medierne er klar, er der masser at vinde

27. september 2017
4. december 2017

Medierne er besat af klik, fordi mange tror, at klik viser, hvad brugerne kan lide. Men hvis medierne for alvor vil gå op i, hvad brugerne vil have, skal de gøre dem til abonnenter og droppe klikmanien.

4. december 2017

2018

16. februar 2018

Mange redaktører elsker at kigge på live-opdateret klik-statistik for at kunne give brugerne det, de vil have. Men når det kommer til rent faktisk at inddrage brugerne i de produkter, man laver til dem, så er man anderledes tøvende. Hvorfor?

16. februar 2018
5. marts 2018

Medier kan have være svært ved at vurdere, hvilke typer af indhold de kan tage penge for. Løsningen er at kende og adressere brugernes ‘Jobs To Be Done’.

5. marts 2018
5. oktober 2018

“Et nyhedsoverblik behøver ikke betyde, at de seneste nyheder tikker ind på skærmen, mens man febrilsk sidder i en abstinens-rus og opdaterer siden konstant. Det kan også være et færdigt, afsluttet produkt.”

5. oktober 2018
7. november 2018

Lyd bliver et vigtigt format, og det er snart slut med bare at have podcasts ved siden af kerneindholdet.

7. november 2018
18. december 2018

I 2019 bliver medierne pressede på tre platforme: Sociale medier, video-streaming og lyd. Kort sagt vil brugerne få mere magt, og vi skal som medier flytte os fra “push” til “pull”.

18. december 2018

2019

2. januar 2019

Medier har alle dage været platforme, der kan skabe forbindelse mellem forskellige mennesker. Men for nichemedierne er denne rolle ekstra interessant at gå ind i og positionere sig ud fra.

2. januar 2019
4. februar 2019

Nyheder bliver noget, vi kigger på, når de vigtigere ting er klaret. Det er et problem for medierne og en problematik, de skal forholde sig til. Først og fremmest skal de forstå den kontekst, de optræder i – og så skal de give brugerne, der har dårlig samvittighed, en belønning ved at følge med i nyhedsbilledet.

4. februar 2019
20. marts 2019

Ny medieforskning viser, at samarbejde på tværs af redaktioner, teams og afdelinger er vejen frem, hvis man vil have penge fra sine brugere. Her skriver jeg om, hvordan du går til opgaven.

20. marts 2019
03/278/2019

Apple har lanceret det længe ventede Apple News+. Men Apple har ikke genopfundet de digitale nyheder. Tjenesten handler mere om magasiner end nyhedsmedier og har næppe danske mediers interesse.

03/278/2019

Andre serier
Alle artikler