Mere end 10 års erfaring i den digitale mediebranche.
Om mig
I mere end 10 år har jeg arbejdet i mediebranchen med den digitale udvikling og teknikken bag journalistikken. Jeg er uddannet journalist med interesse for medier, teknologi og mennesker – helst kombinationen af dem.
Derudover har jeg holdt flere oplæg, både om mine værktøjer og metoder samt tendenser i branchen. Kontakt mig, hvis du vil høre mere. (Du finder “Kontakt” nederst på denne side.)
Historien kort
Jeg blev uddannet journalist i 2007 og startede herefter som journalist og sidenhen redaktionel projektleder på ekstrabladet.dk.
I 2012 var jeg som teamleder med til at starte Ekstra Bladets redaktionelle udviklingsteam (kombinationen af journalistik og digital udvikling) op fra ingenting, da det var det første af sin slags.
Jeg har desuden beskæftiget mig med
- brugeroplevelse,
- performance (hvor jeg har foretaget et hav af målinger og afleveret anbefalinger om en af de største påvirkninger af brugeroplevelsen på ekstrabladet.dk),
- processer (især Scrum) samt været igennem flere
- workshops,
- redesigns og
- oprydninger, end jeg lige umiddelbart kan tælle.
Hos Infomedia var jeg leder af produktudviklingen og stod blandt andet for kunde- og research-interviews samt redesignet, gentænkningen og lanceringen af en daglig mail med flere tusinde modtagere. Jeg var også i spidsen for gentænkningen af Infomedias indholdsprodukt, hvor medieovervågningskunderne læser artikler.
Jeg trives bedst der, hvor verdener mødes, hvad enten det er journalistik, digital udvikling, forretningsudvikling, det kommercielle eller noget helt femte.
Undervejs har jeg skrevet om mit arbejde og mine visioner på blandt andet Medieblogger og Journalisten.dk.
Og selvfølgelig her på siden, hvor du bl.a. kan læse mine artikler og mine essays (dem vil jeg gerne skrive flere af i fremtiden).
Mine ydelser
Hvis du synes, det kunne være interessant at lave noget sammen, kan du se, hvad jeg tilbyder. Jeg hører selvfølgelig gerne også fra dig, hvis du har din egen idé.
Mine værdier
Jeg står især for fire ting – som også gennemsyrer min digitale tilstedeværelse og derfor også denne hjemmeside:
1. Kunder og værdi
Kundernes hverdag, problemer og behov er rammerne for den gode produktudvikling. Derfor er det vigtigt at forstå sine kunder, så man kan skabe værdi for dem. Det gør jeg via metoder og værktøjer som Jobs To Be Done og Value Proposition Canvas. Jeg mener, at medierne bør bruge samme metoder, når de skal finde det, de vil tjene penge på.
Jeg gør meget ud af, at skelne mellem det, kunderne vil have og det, de har behov for. Via interviews og de ovennævnte værktøjer skal man finde ind til de underliggende behov. Dér finder man rammen for sin produktudvikling.
2. Proces
Det siger sig selv, at du er nødt til at have den bedst mulige proces. Jeg mener, at den rigtige eller perfekte proces er en illusion. I stedet gælder det om hele tiden at have den bedst mulige og mest relevante proces at arbejde ud fra.
Det betyder, at man løbende må overveje, om man gør tingene på den smarteste måde, og om man arbejde ordentligt sammen. Derfor hænger processerne uløseligt sammen med, hvordan man er organiseret.
3. Organisation
Som leder af produktudviklingen hos Infomedia bredte jeg forståelsen for og indsigten i arbejdet ud til hele organisationen og skabte strukturerne, der gjorde det muligt.
Produktudvikling og kundeforståelse handler enormt meget om organisationen og derfor også om kulturen. Derfor er det aldrig nok bare at have flotte, kvantitative mål for produkterne. Den rigtige organisering kræver ofte reel forandring, og det kræver, at man er bevidst om strukturen og relationerne i organisationen.
4. Ord og overblik
Jeg er ikke bange for at mene noget, og skriver blandt andet blogindlæg hos Journalisten samt artikler og analyser her på min egen side. Jeg tror på, vi flytter ting ved at tale om dem – og at samtalen gør os alle bedre.
Derudover udgiver jeg Digital Ugerevy, en populær opsamling på sociale medier og digitale tendenser i mediebranchen.
Rigtig mange fortæller mig, at de er glade for den, fordi den giver dem et overblik i en ellers travl hverdag. Det er jeg selvfølgelig enormt glad for at høre, og jeg produktudvikler løbende på Ugerevyen på baggrund af inputs fra modtagerne – og fra dem, jeg gerne vil nå, men ikke når endnu.
___
Se mere om mig på min LinkedIn-profil
Følg mig på Twitter
Se mit CV
Kontakt
Skal vi lave noget sammen? Har du et spørgsmål? Eller er du bare nysgerrig?
Så kan du skrive til mig på lars [snabel-a] larskjensen.dk.
Hvis du er forbundet med mig på enten Twitter eller LinkedIn, er du selvfølgelig også velkommen til at skrive der.