Digital Ugerevy: Uge 2, 2018

Velkommen til den første digitale ugerevy i 2018. Det er her, du hver uge bliver holdt opdateret på nyheder og tendenser indenfor mediebranchen og digital udvikling.

Det betyder, at du sparer tid: Du behøver ikke læse en masse artiker og nyhedsbreve for at holde dig opdateret.

Tak fordi, du læser med
// Lars

 

💌 Lad ugerevyen komme til dig

 

Ugerevyen udkommer hver weekend, og du kan følge med på mail:


 

Er du tilmeldt nu?
Så skal du fremhøver ikke gøre andet end at tjekke din mail, som du plejer – så kommer det ugentlige overblik til dig.

Du får kun én mail om ugen – det lover jeg.

 

 

 

🎧 Lyt med

Du kan også følge med via podcast og lytte til udvalgte historier fra ugens opsamling.

  • Søg på “larskjensen.dk” eller “ugerevy” der, hvor du finder podcasts
  • Eller lyt lige her, hvis du hører podcasts i iTunes eller Apple Podcasts

___

___

 

👍 SOCIALE MEDIER / MARKETING

😲 Slår medierne og Facebook op?

Ugen sluttede med et stort samtaleemne: Facebooks kommende algoritmeændringer, der vil nedprioritere blandt andet indhold fra medier.

Inden vi kommer så langt skal vi dog lige have styr på konteksten:

___

Da jeg skrev mine bud på medieåret 2018, havde jeg forholdet mellem Facebook og medierne som den helt store joker. Det er nemlig enormt svært at vurdere, om det allerede dysfunktionelle forhold bliver bedre eller værre.

Allerede her i starten af det nye år er der noget, der tyder på, at det bliver værre. Digiday har, i forbindelse med deres ‘Confessions’-serie, talt med en chef hos en mellemstor digital udgiver. Vedkommende fortæller, at meldingen fra Facebook var, at udgiveren måske burde gøre sig lidt mindre afhængig af Facebook, end de er nu – hvilket kan indikere, at Facebook vil nedprioritere medier og udgivere i News Feed’et.

___

Selvsamme Digiday har også skrevet, at 2018 kan blive året, hvor Facebook dropper medierne fra deres News Feed. Måske husker du den berygtede ‘Explore’-test, som Facebook udførte i udvalgte lande.

Det gik ud på, at Facebook placerede alle opslag fra sider under ‘Explore’, således at der kun var opslag fra Facebook-brugernes venner (og de opslag, der var betalt for) i News Feed’et på forsiden af Facebook. Du kan blandet andet læse om den test i opsamlingen fra uge 43, 2017.

___

Selvom ‘Explore’-testen kun kører i udvalgte lande, så er der dem, der begynder at forberede sig på, at Facebook splitter News Feed’et i to. I denne Medium-artikel får du nogle tips til, hvad du skal gøre, så du er klar til det. Hvis det sker, altså.

Det handler blandt andet om at udvikle alternative kanaler (den havde du nok regnet ud), opfordre folk til at dele dit indhold for dig og at udnytte Facebook-grupper. (Du kan i øvrigt læse mere om Facebook-grupper herunder.)

___

Som du også kunne læse i mine bud for 2018, advarer danske Rasmus Kleis Nielsen (der leder Reuters Institute for the Study of Journalism på Oxford University) mod det, han kalder ‘Snapchat-scenariet’.

Det går ud på, at en større platform beslutter, at medierne ikke er besværet værd og derfor opgiver dem. Han kalder det Snapchat-scenariet, fordi Snapchat  i deres nye design har lagt op til at adskille “social” fra “media”.

___

Det er dog ikke alt sammen dårlige nyheder. Eksempelvis skriver Recode, at Facebook har en satsning på vej indenfor lokale nyheder. Testen er en særlig del af app’en kaldet “Today In”, hvor brugeren kan se nyheder, begivenheder og bekendtgørelser fra lokalmiljøet.

Indholdet, Facebook henviser til, kommer fra etablerede lokalmedier.

Fordi Facebook nu engang er Facebook, bliver indholdet naturligvis fundet via Machine Learning, skriver Recode.

___

Et andet sted, hvor medierne og Facebook stadig kan være venner, er omkring grupper. Digiday har en artikel om, at mange medier er glade for Facebook Groups, som spiller en vigtig rolle i Facebooks mission om at skabe og understøtte communities.

___

I forbindelse med Zuckerbergs “nye” retning for Facebook mod at bygge communities og bekæmpe ting som “Fake Newsspørger Nieman Lab, hvad det betyder for nyhedernes rolle på Facebook.

Artikel nævner blandt andet Facebook Journalism Project, der skulle forbedre forholdet til medierne, men som endnu leder efter sit ståsted og ‘Explore’-testen, som jeg nævnte herover – og minder os om, at nyheder ikke på nogen måde er helligt for en størrelse om Facebook.

___

Apropos Facebooks ‘Journalism Project’ skriver Digiday, at det får en blandet modtagelse af udgiverne. Kritikken går blandt andet på, at der har været rigtig meget snak men ikke meget handling.

Der er dog også dem, der har gavn af samarbejdet. Blandt andet mener Business Insiders indholdschef, at Facebook-cheferne ikke får nok anerkendelse for, at de gør det muligt for udgiverne nå deres målgrupper.

___

Nu er vi så fremme ved ugens store nyhed. I en statusopdatering fra Zuckerberg og en pressemeddelelse fra chefen for News Feed offentliggjorde Facebook, at man nu vil opprioritere indhold fra andre mennesker samt indhold, der opfordrer til (og skaber) debat.

Det betyder, at der er nogle Social Media-ansatte rundt omkring, der er begyndt at bekymre sig. Især i mediebranchen, hvor bekymringen nok også vil ramme andre end bare “SoMe”-redaktionen. I mange år har man nemlig brugt Facebook til at skaffe trafik – skønt det ikke er den optimale brug af en platform som Facebook.

Nu forsøger Zuckerberg og Co. nærmest at tvinge medierne til at bruge Facebook på en måde, der også giver mening for Facebook – og det bliver interessant at se, hvordan det kommer til at gå.

Jeg har forsøgt at perspektivere lidt på i en artikel: ‘Det er Facebook, der er platformen, ikke medierne’.

Her understreger jeg, at det er Facebook, der er platformen, og derfor dem, der har det sidste ord. Derfor vil mange medier gøre klogt i at finde ud af, hvad det er Facebook kan og vil, som kan passe med deres mission.

___

Hvis du vil læse mere om perspektiverne, har Jon Loomer (der er ekspert i markedsføring på Facebook) skrevet et blogindlæg om de kommende ændringer. I indlægget gennemgår han nogle af citaterne fra Mark Zuckerbegs statusopdatering.

Han kalder det en “bombshell” men understreger samtidig også, at Facebook vanen tro er sparsomme med detaljerne.

___

På ‘One Man & His Blog’ finder du en skæg oversættelse af Mark Zuckerbergs udmelding skrevet af journalist og mediestrategen Adam Tinsworth.

Det kan koges ned til følgende: Hvis du vil bruge for platform til nyheder, skal du betale os.

___

Digiday talte (op til udmeldingen fra Facebook) med en række udgivere om netop Facebook og den kommende nyhed. “Vi er ved at miste håbet”, sagde den af dem.

___

Nieman Lab har også skrevet om nyheden og nævner en (mindre) undersøgelse, der viste, at det allerede var begrænset, hvor mange nyheder, folk så/ser i deres News Feed.

___

I en anden artikel spørger Nieman Lab, om folk vil gide gå ud at lede efter nyheder, hvis de ikke længere bliver placeret foran dem i deres News Feed. I artiklen kan du også læse, at det bestemt ikke er nyt, at Facebook prioriterer indhold fra venner og familie over virksomheder og medier.

Artiklens forfatter argumenterer også for, at dette er bedre nyt for traditionelle medier end for de digitale. Han forudser samtidig, at det vil gå bedst for de medier og formater, der har ritualer omkring sig – som vi kender det fra gamle dage. Det vil for eksempel sige podcasting, som du måske lytter til på vej til og fra arbejde.

___

Der er også dem, der ser det som en anledning til at komme videre.

“Et samfund, der afhænger af en centraliseret portal for at få dets nyheder, er muligvis dødsdømt”, skriver Jason Koebler, der er chefredaktør for Vices ‘Motherboard’.

Han er overbevist om, at der kommer et sundere mediebillede ud af Facebooks ændringer.

Blandt andet skriver han, at Facebook aldrig rigtig har været glad for medievirksomhederne og måske har fundet ud af, at man ikke befinder sig vel i mediebranchen.

___

Hvis du er interesseret i finanserne, skriver Recode, at Facebook-aktien faldt med 5%. Det skyldes blandt andet usikkerhed om, hvad ændringen kommer til at betyde.

↑ Til toppen ↑

 

👻 Lækkede data viser Snapchats problemer

The Daily Beast har fået fingrene i data for brugen af de forskellige funktioner i Snapchat, og det ser ikke rigtig godt ud. Generelt kniber det med at få folk til at bruge Snapchat til mere end bare chat med vennerne; ‘Stories’ er ikke nær så meget brugt som det at sende billeder og video direkte, og endnu værre ser det ud med ‘Snap Maps’ – et kort, hvor man kan se andres snaps baseret på lokation.

Uanset hvordan Snapchat gerne vil brande sig selv, så ser det ud til, at den mest populære brug af produktet er at skrive direkte sammen med vennerne. Hvis du bruger Snapchat, kan du sikkert kende det brugsmønster.

Artiklen fortæller også lidt om kulturen hos Snap – der er enormt meget hemmelighedskræmmeri.

→ Læs: This Is the Data Snapchat Doesn’t Want You to See

↑ Til toppen ↑

 

⏱️ Kort nyt om sociale medier

TV 2 har en udfordring med unge mennesker, der ikke gider se gammeldags fjernsyn. Derfor skal der ske noget, og tv-kanalen går om få måneder i luften med en videosatsning på Facebook, skriver MediaWatch.

___

Og apropos video på Facebook: Det er muligt, Facebook har store, unikke drømme for deres videoplatform, ‘Watch’. Men for udgivere, der ikke bliver betalt af Facebook, kan det give mening at udgive eksisterende indhold der og bruge det som YouTube, skriver Digiday.

Hvis du vil vide mere om Watch, og hvad Facebook vil med det, kan du læse denne Digiday-artikel.

___

Business Insider skriver, at brugen af Facebook falder. I september lå brugen blandt brugere på 18 år eller ældre 0,1% lavere end september året før. I løbet af august måned faldt brugen med 0,9%.

Det lyder måske ikke af meget – men tænk på, hvor mange, der bruger Facebook. Og det skal også ses i sammenhæng med store stigninger hos Google og YouTube, skriver Business Insider.

___

Hvis du ikke har fulgt med i de kommende ændringer i Facebook-algoritmen, kan Social Media Today bringe dig ‘up to speed’.

Det drejer sig blandt andet om “engagement baits”, hvor brugeren opfordres kraftigt til at kommentere på eller dele et opslag samt nedprioritering af links til hjemmesider af dårlig kvalitet.

___

Facebook Home? Du kan læse mere om digitale , stemmestyrede assistenter længere nede i ugens opsamling. Men ifølge Social Media Today er Facebook angiveligt på vej deres egen smarte hjemmeenhed, som de kaldes.

Ifølge rygterne giver enheden også adgang til streamingtjenester som Netflix og Spotify.

___

YouTube har måttet aflevere en undskyldning (på Twitter), efter Logan Paul (der har 15 millioner følgere) uploadede en video af en person, der havde begået selvmord i Japansk såkaldte “selvmordsskov”.

Videoen blev (ifølge TechCrunch) set af seks millioner mennesker, inden Logan Paul fjernede den efter voldsom kritik.

Efterfølgende har YouTube meldt ud, at man har noget på vej, der skal løse problemer som dette. (Det er vist ikke første gang, de har givet det løfte…)

___

Hvis det ikke har fået dig til at miste lysten til at uploade video til YouTube, har Social Media Today 7 tips til, hvordan du kan få mere ud af YouTube. (Med “mere ud af” menes selvfølgelig flere visninger på dine videoer.)

___

De tunge drenge skal nu igen grilles, skriver Recode. Denne gang handler det dog ikke mulig russisk indblanding i det amerikanske præsidentvalg, men om det terrorrelaterede indhold, der findes på de store platforme.

Det kan dog også meget hurtigt komme til at handle om, hvordan firmaer som Alphabet (Googles moderselskab), Twitter og Facebook håndterer indhold, der spreder eksempelvis had.

___

↑ Til toppen ↑

 

🔮 MEDIER /TENDENSER

🎧 Podcasts vinder frem blandt de unge danskere

DR Medieforskning er på trapperne med deres årlige rapport (der kommer i slutningen af januar), men inden da giver de os lidt snacks, vi kan lune os på.

Blandt andet kan du læse, at podcasts for alvor er ved at slå an herhjemme.

”Det er især i den yngre del af befolkningen, at podcast vinder frem. 16 procent af teenagerne bruger podcasts hver uge, og blandt de 20-39-årige er niveauet 25 procent. Omvendt er der kun fem procent af befolkningen over 60 år, som gør det,” siger lederen af DR Medieforskning, Dennis Christensen.

[…]

”Det antyder, at podcast fortsat står stærkest i forhold til taleradiogenren, og podcast er desuden en mulighed for at lyttere kan få det hele med. Podcastbrugerne er generelt en kende yngre end de traditionelle radiolyttere, så på den måde kan man godt sige, at udviklingen i disse år er med til at sikre arvefølgen for taleradioen i Danmark,” mener Dennis Christensen.

↑ Til toppen ↑

 

🇩🇰 Danmarks (måske) første redaktionelle udviklingsteam

I dag er det nærmest hverdagskost i den danske mediebranche, at journalister og udviklere/programmører arbejder sammen og skaber interaktive fortællinger. Sådan var det ikke i 2012, da jeg var med til at starte et redaktionelt udviklingsteam op fra nærmest ingenting. Hvis du er interesseret i den historie, har jeg skrevet om planlægningen, organiseringen og opstarten af teamet – du kan også lytte til artiklen; den varer cirka 15 minutter.

↑ Til toppen ↑

 

🤔 Er medierne ved at erkende egne mangler?

Press Gazette skriver om en rapport fra Reuters Institute for the Study of Journalism, der beretter, at 44% af udgiverne er mere bekymrede for tech-firmaerne og deres “impact”, end de var for et år siden.

Det er dog ikke den største bekymring – den kommer indefra:

“The biggest barriers to success, they say, are not tech platforms but internal factors such as resistance to change and inability to innovate.”

Jeg har også skrevet lidt om det: Er mediernes egne mangler værre end Facebook og Google?

↑ Til toppen ↑

 

 

👔 MEDIER /BUSINESS

🕵️ Please, må vi ikke nok tracke dig? Sig nu ja…

Der begynder vist at lugte lidt af desperation indenfor annonce-tracking af brugere online. Digiday skriver således, at firmaer som Criteo og AdRoll eksperimenterer med at vise brugeren en besked i deres browser – lukker brugeren den besked, tolkes det som accept af trackingen.

Den er vist ikke helt god, og i artiklen kan du da også læse, at ikke alle synes, den metode holder vand.

→ Læs: Ad retargeters scramble to get consumer consent

___

Ifølge denne The Guardian-artikel mister digitale annoncefirmaer (blandt andet Criteo) millioner af dollars på grund af en blokering i Apples Safari-browser:

“Advertising technology firm Criteo, one of the largest in the industry, says that the Intelligent Tracking Prevention (ITP) feature for Safari, which holds 15% of the global browser market, is likely to cut its 2018 revenue by more than a fifth compared to projections made before ITP was announced.”

↑ Til toppen ↑

 

📨 The New Yorker har store ambitioner med nyhedsbreve

De gode gamle e-mailnyhedsbreve er egentlig ret sjove. De har været her i evigheder, og de er blevet spået døde mange gange. Men de er her stadig, og de står faktisk rigtig stærkt.

Således skriver Nieman Lab, at The New Yorker har anset en dedikeret redaktør til deres nyhedsbreve. Og det er ikke kun fordi, de synes, det er hyggeligt at sidde at sende mails ud.

Et nyhedsbrevsabonnement er nemlig den vigtigste indikator for, om en person måske kunne blive til en betalende abonnent. Derudover står nyhedsbrevene for 12% af trafikken til The New Yorkers website.

↑ Til toppen ↑

 

📈 The Washington Post tager endnu et år i plus

Axios har fået fat i et memo fra Fred Ryan (der udgiver The Washington Post), der afslører, at avisen for andet år i træk fra sorte tal. Blandt andet er antallet af digitale abonnenter steget voldsomt, og digitale annoncer fylder nu også mere af indtjeningen.

→ Læs: WaPo hits 2nd year of profitability, plans expansion

↑ Til toppen ↑

 

😈 Derfor bliver de brodne annonce-kar ikke hængt ud

I øjeblikket er der (som faste følgere af ugerevyen ved) en del fokus på forskelligt snyd med digitale annonceringer, såsom ‘Domain Spoofing’, hvor en svindler sætter annonceplads til salg, som vedkommende ikke har lov til at sælge. I stedet bliver annoncerne vist på falske sites for robotter.

Men skønt der er meget snak om problemerne, så er der ikke meget snak om dem, der forårsager dem. Og det er der flere grunde til, skriver Digiday:

“For starters, lawsuits are messy, expensive and drawn out. Proving foul play when it comes to fraudulent inventory is extremely difficult, and publishers are wary of the legal ramifications. In some cases, confidentiality clauses in their contracts can bind them. Even vendors sometimes claim confidentiality clauses prevent them from sharing fraud insights with publishers, all contributing to the ring of silence. In some instances, the simple opacity of the programmatic supply chain renders it difficult to pinpoint who is responsible.”

→ Læs: Why publishers don’t name and shame vendors over ad fraud

↑ Til toppen ↑

 

📡 DIGITAL UDVIKLING

⚡ Google løser URL-problem ved AMP

En af… udfordringerne ved at bruge Googles Accelerated Mobile Pages-teknologi er, at når folk kommer til dig fra for eksempel Googles søgeresultater, så ser det en cachet (altså gemt) udgave af din side, som Google serverer. Det betyder, at det ikke er din URL (http…), men Googles, der bliver vist.

Det er gjort for at gøre det hele hurtigere, men mange udgivere synes, det ikke lige er det fedeste.

Google lover dog, ifølge Search Engine Land, at de (senere i år) vil vise udgiverens URL i stedet. Hvis du er interesseret i teknikken, kan du også læse om, hvordan Google AMP-teamet vil gøre det.

→ Læs: Google announces solution to longstanding AMP cache URL display problem

Hvis du vil direkte til kilden, kan du også læse det på AMP-bloggen.

___

Det, som Google AMP-teamet adresserer er noget af det, kritikken går på i dette åbne brev til Google.

↑ Til toppen ↑

 

🔈 B&O integrerer Google Assistant (+ mere om assistenter)

Det er blevet sagt mange gange: De digitale, stemmestyrede assistenter er på vej. Og nu indleder de store tech-firmaer bag samarbejder. Således skriver Business.dk:

Også danske B&Os højttalere og hovedtelefoner vil få indbygget talegenkendelsessoftware – i første omgang fra Google, men der er åbent for alle.

___

Jacob Ø. Wittorff har (også hos Computerworld) en god analyse af B&Os situation:

Amazons Alexa og Google Assistant er ved at etablere sig som den tredje store computerplatform. Traditionelle elektronikproducenter har to valg: De kan blive en del af platformen eller forberede sig på at blive udkonkurreret. For sådan er reglerne i Amazons, Googles og Apples verden.

___

Selvsamme Computerworld har desuden en artikel om, hvordan Google og Amazon (og formentlig også snart Apple, hvis de skynder sig) kæmper om at få en plads i dit hjem. De sælger produkterne så billigt, at de reelt taber penge på dem.

___

Og hvis du (som jeg) glæder dig over, at en større udbredelse af de her smarte højttalere også betyder større udbredelse af podcasting-formatet, kan det være, vi må tro om igen.

Boom af smarte højtalere kan presse podcast, skriver Medietrends.dk med henvisning til en amerikansk podcasting-ekspert.

Der er dog nogle forudsætninger, der skal på plads, så det er slet ikke sikkert, det går så galt.

↑ Til toppen ↑

 

🖼️ Netflix personaliserer også billeder

Denne artikel er fra starten af december, men jeg opdagede den først nu. Den handler om noget, som man jo nok lidt har haft på fornemmelsen – nemlig at Netflix (selvfølgelig) personaliserer deres “artwork”, altså de billeder, du ser for film og serier.

Through multi-armed bandit algorithms, we hunted for the best artwork for a title, say Stranger Things, that would earn the most plays from the largest fraction of our members. However, given the enormous diversity in taste and preferences, wouldn’t it be better if we could find the best artwork for each of our members to highlight the aspects of a title that are specifically relevant to them?

↑ Til toppen ↑

 

👓 Apples AR-satsning er kommet sløvt fra start

Augmented Reality (hvor der bliver lagt lag ovenpå virkeligheden ved, at du eksempelvis ser den igennem kameraet i din telefon eller smarte briller) bliver spået en stor fremtid.

Her i nutiden ser det dog lidt mere kedeligt ud, skriver Computerworld:

Ifølge finansmediet Forbes har kun cirka 2.000 apps i Apples App Store AR-evner.

Det er 2.000 apps ud af tre millioner mulige, og hvad der er endnu værre: Det ser ud til at tilvæksten af AR-apps falder.

→ Læs: Sløv opstart for Apples ambitiøse plan: Så få apps er augmented reality-apps i iOS

↑ Til toppen ↑

 

🚄 Arbejder du med teknisk performance? Her er en tjekliste til dig

Vitaly Friedman (som du ikke behøver kender i forvejen) har skrevet en artikel [skråstreg] tjekliste for Smashing Magazine omkring performance.

Den starter ved etableringen af det, han kalder en “performance-kultur”, der blandt andet handler om samarbejde og forståelse på tværs, og slutter ved punkt #31, der handler om kontinuerlig overvågning af den tekniske performance.

↑ Til toppen ↑

 

🤗 Hvad kan vi forvente os af WordPress i 2018?

Hvis du har en hjemmeside eller måske mindre udgivelse, er der en god chance for, at den kører WordPress. Denne MediaTemple-artikel kigger fremad mod, hvad vi kan forvente af nyheder i CMS’et i året, der kommer.

Det drejer sig blandt andet om en helt ny editor (der blandt andet betyder en masse nyheder indenfor designs/temaer), Virtual Reality og API.

↑ Til toppen ↑

 

Originalfoto: Pixabay / Pexels

Skriv din kommentar:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.