Digital Ugerevy: Uge 3, 2018

Velkommen den digitale ugerevy. Det er her, du hver uge bliver holdt opdateret på nyheder og tendenser indenfor mediebranchen og digital udvikling.

Det betyder, at du sparer tid: Du behøver ikke læse en masse artiker og nyhedsbreve for at holde dig opdateret.

Tak fordi, du læser med
// Lars

💌 Lad ugerevyen komme til dig

 

Ugerevyen udkommer hver weekend, og du kan følge med på mail:


 

Du får kun én mail om ugen – det lover jeg.

 

 

 

🎧 Lyt med

Du kan også følge med via podcast og lytte til udvalgte historier fra ugens opsamling.

  • Søg på “larskjensen.dk” eller “ugerevy” der, hvor du finder podcasts
  • Eller lyt lige her, hvis du hører podcasts i iTunes eller Apple Podcasts

___

___

 

👍 SOCIALE MEDIER / MARKETING

🤔 Reaktioner på Facebooks kommende ændringer


Bemærk: I fredags (19. januar) kom Mark Zuckerberg med lidt mere information om mediernes rolle i forbindelse med de ændringer, der er på vej. Hans opdatering ændrer lidt på billedet, men ikke meget – derfor er de følgende reaktioner stadig relevante.

Du får selvfølgelig også den seneste drejning nederst i denne blok i ugerevyen.


Hvis du vil have kontekst og baggrund på de kommende ændringer på platformen (mindre indhold fra virksomheder og udgivere og mere fra dine Facebook-venner), bør du tage et kig på ugerevyen fra uge 2.

_

Du kan også læse Wireds interview med Adam Mosseri, der er chefen for Facebooks News Feed. Her taler han om baggrunden bag ændringerne.

_

Ben Thompson fra Stratechery har en god analyse af Facebooks beslutning. Han skriver blandt andet, at det for medierne stadig handler om at bygge direkte relationer med læserne, og at man skal se Facebook som et sted, det kan starte – i stedet for at fokusere på kortsigtede sidevisninger.

Thompson skriver klogt om Facebooks beslutninger og de mulige årsager og om, hvorfor Facebook rent faktisk går op i, at deres brugere har en god oplevelse. Det handler ikke bare om at køre annonceprisen op.

___

I denne uge har vi naturligvis set en række reaktioner på Facebooks udmelding. Her får du lige tre links til Digiday-artikler i rap:

_

For det første finder udgiverne håb i den nye mediefremtid. Her kan du læse, at det har været på vej i noget tid, og at Facebook er i en form for identitetskrise. En udgiver siger, at det er en konsekvens af det amerikansk præsidentvalg, hvor Facebook er blevet beskyldt for at dele falske informationer.

_

Digiday har også en gennemgang af nogle af vinderne og taberne i det nye landskab. På vindersiden finder vi blandt andet de store udgivere og kendisser, mens de store tabere er Facebooks troværdighed hos udgiverne og udgivere, der er afhængige af Facebooks News Feed (det siger lidt sig selv, ik’?).

_

En anden ting, der lidt siger sig selv, er at den “organiske” rækkevidde er død. Det drejer sig kort fortalt om de opslag, om man ikke betaler Facebook for at “booste” og køre som annoncer på platformen.

(De kommende ændringer berører kun den type indhold, ikke annoncer.)

I stedet forventer annoncører prisstigninger fra Facebook, og derfor er der i bureauverden ved at brede sig en forståelse af, at man skal blive bedre “media planners”.

Oven i dette kommer Facebooks kamp mod “engagement baiting”, altså at man i et opslag blot forsøger at få folk til at reagere eller synes godt om det for at få bredere rækkevidde på Facebook.

___

AdWeek skriver, at ingen burde have været overrasket over Facebooks udmelding. Artiklen citerer en Facebook-ansat, der siger, at man har talt om faldet i “organisk reach” (altså hvor langt du kan nå ud med et opslag uden at betale for det) i de seneste fire år uden at holde det hemmeligt.

Artiklen indeholder også en fin tidslinje over forløbet fra 2013 og til i dag.

___

Vanity Fair skriver, at de nye Facebook-ændringer kan give bagslag for Facebook. De nævner ‘Explore’-testen som eksempel, hvor mængden af “Fake News” steg i de lande, hvor testen kørte.

Blandt andet oplevede politiet i Slovakiet, at deres advarsel mod falske informationer ikke kunne nå ud, fordi deres opdatering kom fra en Facebook-side og derfor landede under ‘Explore’-fanebladet i stedet for i News Feed’et.

___

Social Media Today har en god artikel, hvor de kigger på ændringer fra et Facebook-side-perspektiv.

Artiklen kigger også på nogle af de andre tendenser, der er på spil – såsom faldet i interaktioner på Facebook og at folk deler mindre personligt indhold (hvilket er med til at holde annoncesystemet i live) samt at vi kommunikerer mere privat via chat end via statusopdateringer.

___

M. G. Siegler (der tidligere har skrevet for blandt andet TechCrunch og nu arbejder for GV – tidligere kendt som Google Ventures) forudser, at Twitter vil få et godt 2018, mens det vil se knapt så godt ud for Facebook.

Han er godt klar over, at det kan lyde skørt – men han henter blandt andet sin argumentation i, at Facebook er ved at være en supertanker, hvorimod Twitter er mindre og kan navigere hurtigere og eksperimentere mere.

___

Herhjemme har TV MIDTVEST meldt ud, at man vil droppe Facebook i to uger. Det er et eksperiment, der skal vise, om en udgiver kan undvære Facebook i 2018. De har også fået fire personer med på at opgive Facebook i perioden.

Efter det første døgn udgav Journalisten en artikel med den første status på forsøget, hvor der var meldinger om et fald i trafikken. Seneste fulgte TV MIDTVEST selv op med et indlæg på deres lab-blog:

Der har været et fald i antallet af sessioner på 35 procent. Antallet af brugere er faldet med knap 36 procent. Og så er der lidt knap 32 procents fald i sidevisninger i forhold til dagen før.

Den 15. januar kom 41 procent af trafikken til tvmidtvest.dk fra sociale medier. Dagen efter, hvor vi slukkede for Facebook-aktiviteten, var den dalet til 20 procent.

___

Hvad gør medierne nu?

Et stort spørgsmål er, hvad medierne så skal gøre, når de vil hente trafik fra andre kilder.

Mange udgivere vil formentlig (og det er jo altid en god idé) begynde at diversificere deres trafikkilder [Digiday]. Sagt på jævnt dansk betyder det, at man også har andre steder end lige Facebook at hente trafik fra.

Det er den gode gamle tommelfingerregel om ikke at lægge alle æggene i én kurv.

Du kan blandt andet læse om The Daily Beast, der får mere trafik fra Twitter og Reddit end Facebook.

(I øvrigt har Facebooks andel af trafikken til udgivere været dalende i noget tid.)

_

Æggene og kurven er i øvrigt det billede, Meredith Artley (der er chefredaktør for CNN Digital Worldwide) bruger, når hun taler om deres forhold til Facebook i seneste udgave af Digidays podcast.

“Det er deres platform, og de er ikke i nyhedsbranchen,” siger hun.

_

Search Engine Watch forudser, at medierne vil kaste sig over SEO (søgemaskineoptimering)- igen. Jeg skriver igen, for vi har været her tidligere. Men af flere forskellige årsager (blandt andet at god søgemaskineoptimering også kræver en indsats fra de journalister, der skriver artiklerne) er det aldrig blevet et kæmpe fokusområde – i hvert fald ikke herhjemme. Måske det kommer til at ændre sig nu.

Et godt argument for, at vi kommer til at se et større fokus på SEO er, at Google generelt har sendt mere trafik til medierne, end Facebook har, på det seneste.

_

Digiday skriver, at Apple News pludselig begynder at virke attraktivt. Umiddelbart er det dog kun nyhedsmedier, der har noget at hente der (hvilket jo giver mening, når man tænker på, at det hedder Apple *News*).

Og skønt man er et nyhedsmedie og kan få eksponering på Apple News, så er det svært at konvertere det til penge.

_

Det bliver interessant, om der er nogen, der vil gå ind og forsøge at overtage den plads, Facebook formentlig efterlader. Således skriver Digiday, at Snapchat er på charmeoffensiv overfor medierne.

Blandt andet har udgivere fået at vide, at indhold er en af Snapchats tre topprioriteter lige nu, og at man vil gøre meget for at medierne får succes på platformen.

_

Som du kunne læse i opsamlingen fra uge 2, er Facebook-grupper også en mulighed, mange kigger på. I denne artikel [The Lenfest Insitute] kan du komme lidt mere i dybden med, hvordan amerikanske Vox bruger Facebook-grupper til at bygge deres community.

(Jeg har ikke læst hele den lange artikel, men umiddelbart lyder det til, at konklusionerne ikke er så overraskende – hvilket de jo selvfølgelig heller ikke behøver være hele tiden 😉)

Jeg har også skrevet om, hvorvidt medierne bør tage Facebook-grupper i brug.

_

Jessica Lessin, der er chefredaktør for tech-magasinet The Information mener, at medierne på Facebook vil gå den samme vej som app-udviklerne gjorde, da Facebook nedoprioriterede Farm Ville og andre spil og apps i News Feed’et – og blive annoncører på platformen.

___

Digiday skriver også, at influencer marketing (hvor virksomheder betaler berømte eller mennesker med mange følgere på sociale medier anbefale deres produkter) kan klare sig igennem den kommende Facebook-storm.

Årsagen til det er, at den type markedsføring (når den er gjort rigtigt) minder så meget om den type indhold fra dine Facebook-venner, som Facebook så gerne vil opprioritere og have mere af.

___

…ooog nu er vi så fremme ved fredag den 19. januar.

Her skrev Facebook-chefen Mark Zuckerberg en opdatering, der skulle opklare lidt omkring, hvor medierne står henne i det nye Facebook. Men han endte faktisk med at skabe mere forvirring.

Kort fortalt understregede han, at Facebook ikke vil tage stilling til hvilke udgivelser, der er troværdige og hvilke, der har et løst forhold til sandheden. Man vil ej heller hyre nogle firmaer til at hjælpe med det – i stedet vil man spørge Facebook-brugerne.

Du kan også læse mere om det i en pressemeddelelse fra Facebook.

_

The New York Times har også skrevet om Zuckerbergs nye udmelding – de har talt med en, der godt nok roser initiativet men samtidig understreger, at det handler om, hvordan Facebook får gjort det her rent praktisk og implementeret det ordentligt.

Der er derfor et hav af spørgsmål, der trænger sig på nu. Skal Facebook udsende spørgeskemaer? Hvordan får de spurgt ud blandt brugerne, så man bevarer en bred repræsentation blandt respondenterne? Og så videre.

Financial Times har også en artikel, hvor der tegnet sig et lignende billede. De slutter artiklen af med at nævne, at Facebooks tilgang til vurderingen af medier kan favorisere de store medier.

Facebook selv har meldt ud, at man nu starter med de amerikanske medier og senere vil fortsætte internationalt.

_

Pew Reasearch spurgte tilbage i 2014 amerikanerne hvilke medier, de stoler på. Her kan du se resultaterne af den undersøgelse. Det ser godt ud for The Economist og The Wall Street Journal og knapt så godt for BuzzFeed og The Daily Show.

Herhjemme fik vi i sommers en pejling. I forbindelse med den danske underrapport til Reuters’ Digital News Report, spurgte man danskerne hvilke nyhedsmedier, der leverer nøjagtige og pålidelige nyheder. Det så godt ud for DR og TV 2 – og knapt så godt for BT og i særdeleshed Ekstra Bladet. Læs mere hos Journalisten.

_

Der er flere ting i det her, der er problematiske. For det første handler ‘Fake News’-debatten (altså løgne, der forklæder sig som nyheder) om, at vi mennesker

  1. …ikke altid kan vurdere, hvad der er sandhed og løgn
  2. …gerne vil bekræftes i vores synspunkter.

Da en stor del af problematikken netop er, at vi som mennesker generelt ikke er gode nok  til at vurdere vores kilder, er det påfaldende, at Zuckerberg & Co. har valgt netop den tilgang.

Alle taler om, at især USA er et splittet samfund. Kan et splittet samfund skabe en nogenlunde ensartet vurdering af, hvilke medier og udgivere, der er til at stole på – og hvilke der bare fortæller løgne?

På sin vis er det smart gjort af Facebook. De slipper for at skulle tage stilling til, om noget givent indhold er sandt eller falsk – det må afhænge af community’ets vurdering.

Facebook håber nok også at kunne slippe for de her irriterende samarbejder med journalister og lignende rundt om i forskellige lande i kampen mod netop ‘Fake News’. I december opgav Facebook at markere Fake News – af årsager, der bestemt ikke er nye.

En af Facebook udfordringer var, at det tog for lang tid at få markeringerne på. Ja, det fik rækkevidden for et ‘Fake News’-opslag til at falde med 80 procent – men ofte kom markeringerne først på efter tre dage, hvor opslagene allerede havde haft langt størstedelen af deres visninger. Så den reelle effekt var meget mindre.

Facebook har også fået kritik for de værktøjer, de stiller til rådighed i kampen mod ‘Fake News’, blandt andet i Tyskland.

En anden problematik er mediernes rolle i forhold til Facebook. I sin opdatering skriver Mark Zuckerberg, at nyheder formentlig vil udgøre 4% af News Feed’et – en andel, der tidligere var på 5%.

Der er to ting ved de tal, der er værd at bide mærke i. For det første siger det noget reelt om, hvor lidt nyhedsmedier egentlig fylder på Facebook. Det kan godt være, at mange redaktører og journalister mener, at det, de laver, er det vigtigste på Facebook, og at platformen nærmest blev skabt for, at de kan dele deres indhold – men 4% er saftsuseme ikke meget.

For det andet virker det som et lille fald, men det er trods alt på 20%. Det er meget. Zuckerbergs vinkel på det vil formentlig være, at det er fordi, man nu omsider får nedprioriteret de falske nyheder. Folk, der kan huske længere tilbage en en uge, kan dog have deres tvivl om det.

Uanset hvad, så står det nu lysende klart, at hvis man som medie vil have trafik ud af Facebook (og det er det, rigtig mange medier vil), så er der efterhånden ingen vej udenom at betale for det. Der vil muligvis være dem, der kan lykkes – men det vil være de få.

Og så er der de mindre medier, som blandt andet Financial Times taler om. Hvordan vil Facebook sikre, at man får spurgt ind til alle medier og udgivere? Det vil formentlig blive gjort via “Do you trust this provider?”-spørgsmål ved udvalgte link-opslag, så man derigennem håber at få alle udgivere kørt igennem møllen.

Men ‘Fake News’ er netop karakteriseret ved, at medier kan opstå og forsvinde igen – og hvor hurtigt kan Facebook rykke i deres community-baserede spørgetilgang? Deres erfaringer med markeringer af Fake News viste, at de ikke altid er lige hurtige.

Akkurat som for en uge siden, så er det hele også gennemsyret af, at Facebook er nærige med detaljerne. Og derfor står spørgsmålene da også i kø. Indtil videre må vi væbne os med tålmodighed, indtil vi bliver klogere.

 

↑ Til toppen ↑

 

👻 Snapchats nye design får kritik fra brugere

Inden du læser videre, er der noget, du skal huske på. Nærmest alle redesigns og relanceringer bliver dårligt modtaget. Punktum. Reelt kan man først sige noget om effekten af det nye udseende og/eller funktionalitet efter nogle uger.

Snapchat har rullet deres nye design (hvor man vil adskille “social” fra “media”) ud i Storbritannien, Australien og Canada. Og det får en hård modtagelse, skriver BBC. 83% af anmeldelserne i App Store er negative.

TechCrunch har også skrevet om den hårde landing.

Det er blandt andet algoritmesorteringen (i stedet for en kronologisk rækkefølge), der forvirrer.

↑ Til toppen ↑

 

📏 Gratis kommunikationsmåleværktøj

Kommunikation er en svær størrelse, og derfor er det også svært at måle. Jesper Andersen (der i noget tid har udgivet nyhedsbrevet ‘K-måling’) har skrevet en artikel om et gratis værktøj, du kan bruge, når du skal måle din kommunikation:

I korte træk er IEF en struktur for de trin, du skal igennem, for at planlægge din kommunikation, måle den og evaluere effekten af den. Sitet, som jeg gennemgår i detaljer nedenfor, er bygget op som en skabelon, du kan udfylde med din egen data – hvad enten du planlægger en indsats eller skal afrapportere, hvordan det gik.

↑ Til toppen ↑

 

⏱️ Kort nyt om sociale medier

Midt i alle de her kommende Facebook-ændringer, hvor står Facebooks egen videosatsning, ‘Watch’, så henne? Det spørger Digiday om.

Lige nu sker langt de fleste visninger i News Feed’et, så nogle producenter og udgivere er selvsagt lidt spændte på, hvad de kommende ændringer i Facebook-algoritmen kommer til at betyde.

___

Facebook har meldt ud, at man vil rydde op i Messenger. Og tak for det. Der er ganske enkelt for mange features i app’en, og nu skal det streamlines, skriver TechCrunch. I artiklen kan du også læse om nogle af de funktioner, der gradvist har sneget sig ind i Messenger.

Hvis du vil høre det fra hestens egen mund, har chefen for Messenger skrevet en artikel om, hvad der sker på Messenger i 2018.

___

Hvis du har en hjemmeside, der kører WordPress, har Social Media Today en guide til, hvordan du sætter Facebooks tracking-pixel op. Den gør det (ifølge Facebook selv) lettere at måle, hvordan dem, du når med dine Facebook-annoncer, opfører sig på dit website.

___

Apropos målinger har Facebook lanceret værktøjet ‘Test and Learn’. Værktøjet er henvendt til annoncører på Facebook, og det skal gøre det muligt (som navnet også afslører) at teste og finde ud af, hvilke former for annoncering, der fungerer bedst.

Jon Loomer har skrevet en guide til, hvordan du kan bruge det nye værktøj.

___

YouTube strammer reglerne for dem, der vil tjene penge på videoplatformen, skriver TechCrunch.

Tidligere var det nok at have 10.000 visninger i alt for at blive en del af partner-programmet. Nu kræver det også 1.000 abonnenter, samt at dine videoer er blevet set  mere end 4.000 timer i alt.

Derudover vil man holde bedre øje med, om nogle videoer bliver anmeldt for at overtræde grænserne, lover YouTube.

De nye regler kommer efter især en kedelig historie, hvor YouTube-stjernen Logan Paul lagde en video op af en mand, der havde hængt sig i en japansk skov. Han lagde senere en undskyldning op på YouTube – og YouTube sagde, at man ville sparke ham ud af partner-programmet [The Verge].

Ændringerne åbner op for, at kommende internetsucceser søger i retning af andre platforme, såsom Twitch og Instagram, skriver Wired. Det vil få betydning for YouTube-community’et, der vil bestå af større, mere etablere spillere, lyder vurderingen.

_

De nye YouTube-regler hænger også sammen med “brand safety”-diskussionen, som AdWeek skriver. YouTube har flere gange fået kritik for, at annoncer bliver vist i forbindelse med upassende indhold, for eksempel videoer fra Islamisk Stat eller videoer med børn i upassende situationer.

___

Hvis du ikke har så meget spændende at tage billeder af men stadig har noget på hjerte, tester Instagram i øjeblikket tekst-baserede “stories”, skriver The Verge.

Det er ikke vildt forskelligt fra, hvad du allerede kan (ved at tage et billede og lægge tekst over). Du kan vælge imellem fire forskellige udseender (og nogle baggrundsfarver derudover), og hvis du er den lidt bagstræberiske type, er der sågar et skrivemaskine-design.

Ikke desto mindre, så er Snapchat bekymrede, skriver Inc.com.

Nu vi er ved Snapchat, så skriver The Information, at de har fyret omkring 24 mennesker (artiklen siger to dusin). Fyringerne er hovedsageligt i Snapchats indholdsteam.

_

The Verge-artiklen om Instagram nævner også, at Instagram tester ‘screenshot’-notifikationer. Det vil sige, at man giver brugere besked, hvis nogen tager screenshots af deres billeder. (Det har Snapchat (som er kilden til de seneste mange nyheder i Instagram) vist i øvrigt gjort hele tiden…)

___

Facebook har (ifølge Press Gazette) meldt ud, at man vil udvide eftersøgningen af mulig russisk indblanding i ‘Brexit’-afstemningen.

↑ Til toppen ↑

 

🔮 MEDIER /TENDENSER

👊 Google straffer langsomme mobilsider til juli

Der har været snak om det længe, og nu sker der altså noget. Fra juli måned vil Google begynde at nedprioritere resultater i deres mobile søgninger, hvis siden er langsom.

Du kan læse mere på Googles Webmaster Central-blog og på dansk hos Medietrends.

Computerworld har også en artikel om det: Din side skal loade hurtigt – ellers ryger den nederst i søgeresultatet

_

Jeg har det lidt ambivalent med det her, for jeg kan selvfølgelig godt forstå, at Google gerne vil give brugeren den bedste mulige oplevelse, og her betyder hastighed meget. Men det vil formentlig ramme nogle mennesker, der ikke ved, hvordan de kan gøre deres hjemmeside hurtigere – og så mister vi lidt det her med, at internettet er for alle.

Da Facebook meldte det samme ud, som Google gør nu, skrev jeg, at det var en dårlig idé. Det mener jeg stadig.

↑ Til toppen ↑

 

🤳 7 erfaringer efter et år med mobiljournalistik

Corinne Podger har undervist i mobiljournalistik i et år og i en artikel hos European Journalism Observatory deler hun ud af sine erfaringer.

Anbefalingerne (som du selvfølgelig kan læse mere om i artiklen) er kopieret ind her:

  1. Journalism apps are not toys
  2. Choose the right kit for the job
  3. The most common errors cost nothing to fix
  4. It’s all about the workflow
  5. It’s all about the story
  6. Mojo as a newsroom bridge-builder
  7. Top app recommendations

↑ Til toppen ↑

 

👋 HuffPost siger farvel til 100.000 gratis bidragydere

Da Huffington Post startede, var det blandt andet med fokus på brugergenereret indhold, der blev leveret af et hav af bidragsydere, som dog ikke fik nogle penge.

Nu er navnet ‘HuffPost’, og klaveret spiller en anden melodi. Således skriver The New York Times, at man nedlægger platformen, hvor 100.000 mennesker har bidraget med indhold, og i stedet opretter en ny debatsektion.

Det handler blandt andet om at højne kvaliteten og at have færre uverificerede historier.

↑ Til toppen ↑

 

 

😕 Lettere adgang til nyheder gør det sværere at holde sig orienteret

Ja, det kan lyde bagvendt, men det er altså en af konklusionerne i en ny undersøgelse, som du kan læse mere om hos Nieman Lab.

Undersøgelsen (der er foretaget blandt amerikanere) viser også, at der er en generel negativ holdning til den indflydelse, Facebook og Twitter har på nyhedsmiljøet. De adspurgte er dog splittet om, hvad der skal gøres ved problemet.

↑ Til toppen ↑

 

👔 MEDIER /BUSINESS

😓 Medlemsmodellen er hårdt arbejde

Jeg ved ikke, om der reelt var nogle, der regnede med, at man kunne opsætte en regel for, hvordan man som medie lever af medlemmer (jeg håber det ikke). I så fald punkterer denne Nieman Lab-artikel myten.

Det er nemlig hårdt arbejde, og der er meget stor forskel på, hvad er fungerer for de forskellige.

Der er dog en masse gode ting ved at have betalende medlemmer, og derfor anbefaler artiklen da også, at man har medlemmer som en del af sine indtægter.

↑ Til toppen ↑

 

↩️ Bliver lyd det næste “pivot”?

I 2017 var der ufattelig meget snak om det her ‘Pivot To Video’, hvor mange udgivere ville omlægge deres produktion til video. Der ville være mange penge i det, sagde forudsigelserne. Mjaeh, sådan gik det ikke – og hos blandt andet AdAge kan du læse, hvorfor det gik sådan.

Nu er man jo ikke kendt for at ligge på den lade side i mediebranchen, så det næste pivot tegner sig allerede i horisonten: Lyd. Jeg tror dog lidt mere på det, for grunden til, at flere skifter til det er, at det fungerer for modtageren – og ikke fordi afsenderen håber at tjene flere annoncekroner på det.

Det bedste danske eksempel herhjemme lige nu er nok Zetland, der pt. søger en “podcast-snedker” i forbindelse med, at online-magasinet også er ved at blive til et lydmedie.

I udlandet er det blandt andet Slate, der bærer faklen – Nieman Lab skriver, hvordan de har succes med deres podcasts, og tjener penge på annoncer i deres podcasts (hvor det er meget svært at bruge adblocker).

I 2014 var podcasts andel i indtægterne 0% – i slutningen af 2017 var det 25%.

___

Jeg er selv ivrig fortaler for lyd. I september 2017 skrev jeg et blogindlæg hos Medietrends om potentialet, og jeg har efterlyst en strategi for lyd hos de danske medier.

Derfor var det også naturligt, at jeg tog lyd med som et af mine bud på medieåret 2018.

↑ Til toppen ↑

 

🎧 Spotify opruster på podcasts

Du kan allerede lytte til nogle podcasts på Spotify, og nu kommer der flere, skriver Bloomberg. 8 firmaer (heriblandt BuzzFeed) har sagt ja til at levere lyd til Spotifys nye initiativ, kaldet ‘Spotlight’.

Ifølge artiklen gør Spotify det blandt andet for at nuppe podcasting-brugere fra Apple og for at få bedre adgang til de penge, der bliver brugt til radioannoncering. Bloomberg skriver, at det i 2017 drejede sig om 18 milliarder dollars, hvad der svarer til knapt 110 millarder kroner.

_

The Economist har i øvrigt også haft en artikel om Spotify i ugens løb, hvor man opfordrer Spotify til igen at revolutionere musikbranchen – for eksempel ved at underskrive kontrakter med kunstnere direkte, udenom pladeselskaberne.

↑ Til toppen ↑

 

💰 Egmont køber stor svensk webshop

Der er andet at tjene penge på end ved at udgive indhold. Således skrev Computerworld i deres morgenbriefing fra 19. januar, at Egmont Publishing “køber stort set hele den svenske webshop Outnorth for et trecifret million-beløb”.

I den forbindelse skriver MediaWatch, at “Egmont Publishing vil fordoble omsætning i nyt forretningsben på tre år”.

↑ Til toppen ↑

 

📡 DIGITAL UDVIKLING

📲 Nu er mobil UX omsider ved at være modent

Det er efterhånden gået nogle år og dage siden, Steve Jobs præsenterede den første iPhone. Nu er vi dog omsider derhenne, hvor der er ordentligt fokus på den mobile brugeroplevelse, skriver Nielsen Norman Group.

Skønt det generelt er gået i en positiv retning, fortæller artiklen også om nogle af tilbageskridtene, for eksempel brugen af splitknapper i menuer.

___

Nielsen Norman Group har i øvrigt også delt en video, hvor de fortæller om nogle af de seneste eytracking-studier, der viser, at du skal placere det vigtigste indhold på din hjemmeside til venstre:

↑ Til toppen ↑

 

📹 Historien om den måske første virale video

Du har helt sikkert set denne video (ellers er det lige før, dit kørekort til internettet skal inddrages):

I denne Wired-artikel får du historien bag videoen. Manden i videoen er faktisk slet ikke sur – i stedet er klippet en del af en demonstration af den videoovervågning, firmaet (som videoen er optaget hos) havde udviklet.

I artiklen kan du også læse, hvordan det lykkedes for en 5 megabyte (der var meget dengang) tung video at sprede sig på internettet.

↑ Til toppen ↑

 

❓ Ledere: Lad være med at svare på jeres egne spørgsmål

Det er hovedpointen i en Medium-artikel af Camille Fournier, der blandt andet har skrevet bogen ‘The Managers Path’, der udkom hos O’Reilly marts sidste år.

Egentlig er der jo ikke noget nyt i budskabet, men artiklen fortjener alligevel en plads her i ugerevyen, fordi det er en god pointe, som for mange ledere desværre nok glemmer. Det handler om at bevare sin nysgerrighed.

_

En lignende pointe finder vi i bogen ‘Zen Mind, Beginner’s Mind’, der blev udgivet i 1970 og er en selvskrevet del af ethver zen-bogsamling. Kort fortalt lyder anbefalingen, a vi skal anskue ting (især de ting, vi er blevet vant til), som en nybegynder ville. (Jeg er ikke zen-buddhist – men jeg er dog nysgerrig 😉)

↑ Til toppen ↑

 

🙄 Det er ikke så lige til at lave en ‘Danflix’-app

Der er flere ting i vejen med ‘Danflix’-forslaget, hvis du spørger mig (navnet er en af dem), og Computerworld har en analyse af forslaget:

Politikere på Christiansborg har foreslået, at man udvikler en ny Danflix-app til at samle dansk public service-indhold. Men har man også overvejet de teknologiske krav, man skal leve op til, hvis løsningen skal blive en succes?

Læs: Skal danskerne have en Danflix-app? Alvorlige teknologiske udfordringer lurer i horisonten

↑ Til toppen ↑

 

🎓 Her er lovene for UX

Hvis du har brug for nogle maksimer at arbejde efter i dit arbejde med brugeroplevelse, kan du smutte forbi lawsofux.com.

↑ Til toppen ↑

 

🤖 Lav AI-billedgenkendelse med nyt Google-tool – uden at kode

Google har præsenteret en meget tidlig lancering af ‘AutoML Vision’, der skal gøre det muligt for alle dem, der ikke kan kode, at bygge billedgenkendelse via Machine Learning. Det skriver TechCrunch.

Hvis du sidder på et medie og overvejer en mere visuel indgang til jeres website, kan der måske ligge noget her.

↑ Til toppen ↑

 

Originalfoto: Unsplash

Skriv din kommentar: