Screenshot-delinger stiller krav til mobildesignet

Udgivet af Lars K Jensen

Når vi deler tips og information med hinanden foregår det nogle gange via screenshots på vores mobiltelefoner. Det betyder, at de vigtigste oplysninger for dig som afsender, skal præsenteres tæt på hinanden i dit/jeres design.

Foto: Vitaly Vlasov / Pexels

Fra printavisens verden har vi fået begrebet ‘above the fold’, eller ‘over folden’ på dansk. Det beskriver det indhold på en avisforside, der befinder sig over folden, og derved er synligt, når avisen for eksempel ligger foran dig i en kiosk.

Det er derfor en meget vigtig placering, da det er det første, vi ser. Det betyder også, at det er med udgangspunkt i indholdet øverst på forsiden, vi beslutter, om en avis skal tage op eller blive liggende.

Myten ‘Above the fold’

‘Above the fold’-begrebet klarede umiddelbart overgangen fra print til digitalt, hvor det, der er “over folden”, er det, der bliver vist i det første skærmbillede – altså inden brugeren har scrollet eller swipet.

Her var det længe en god tommelfingerregel, at de vigtiste stykker indhold og elementer (såsom ‘call to action’-knapper) skulle placeres i det første skærmbillede. Fordi det var her, brugeren kiggede først – og akkurat som øverste halvdel af avisforsiden spillede det første skærmbillede en vigtig rolle i læserens beslutning.

For nogle år siden kom der imidlertid en modreaktion imod det digitale ‘above the fold’. Årsagen var, at statistik og brugertest viste, at folk flittigt scrollede rundt på en side og ikke forkastede den, blot fordi det første skærmbillede ikke fungerede for dem.

Der begyndte at komme sider som Above the fold is a myth, der linker til en række artikler, der afmonterer reglen; du er selvfølgelig nødt til at scrolle ned til dem 🙂

(Indenfor arbejdet med den tekniske performance af hjemmesider (altså hvor hurtigt og godt, en hjemmeside loader), har man ‘SpeedIndex’-værdien. Den siger noget om, hvor hurtigt det første skærmbillede loader. Så selvom ‘Above the fold’ er dømt ude set fra brugeroplevelsen, så er der stadig årsager til at dedikere opmærksom til det første skærmbillede.)

Men selvom ‘Above the fold’ er blevet skudt ned i det digitale land, så er der stadig et use case, hvor det er vigtigt, hvad der er i skærmbilledet. Det er, når vi tager et screenshot på vores telefon.

Vi screenshotter og deler

Som rådgiver og produktudvikler er jeg ofte med ude, når en kunde skal lave dybdegående interviews (“deep dives”) med brugerne for at forstå dem bedre og blandt andet finde deres Jobs To Be Done, Pains og Gains – jeg arbejder efter Value Proposition Canvas-modellen. (Læs mere her, samt min anbefaling af bogen bag modellen.)

På flere af disse interviews, der undervejs også kan tjene som brugertest, hvis vi har noget konkret med at vise, har jeg bemærket, at flere (især yngre brugere) fortæller, at de deler via screenshots på deres telefoner. og det kender jeg godt fra mig selv.

Sådan tager du et screenshot:
Hvis du har en iPhone, tager du et screenshot ved at trykke på ‘Hjem’- og ‘Stand by’-knapperne på samme tid. Har du en nyere version af Android, kan du tage et screenshot ved at trykke ‘volumen ned’- og tænd/sluk-knapperne samtidig.

Det er for eksempel arrangementer, der bliver delt og anbefalet på denne måde. Altså, hvis man læser om en fed koncert eller et spændende foredrag. Den overvejede årsag til, at de bruger den metode er, at den er nem og hurtig.

Fordelen ved et screenshot er, udover hastigheden, at man (i hvert fald på iPhone) let kan slette billedet bagefter. Det er med andre ord nærmest Snapchat:

  1. Tag et billede
  2. Skriv noget tekst
  3. Send det afsted
  4. Væk og videre

Sådan fungerer det

Jeg har lavet en kort video, der viser, hvordan man kan dele et screenshot via Gmail på en iPhone:

Som du kan se, stiller det krav til designet. Hvis jeg fx deler et event som et screenshot, skal følgende informationer helst være synlige i samme skærmbillede:

  • Overskrift
  • Beskrivelse
  • Sted
  • Tidspunkt
  • Pris

Anbefalingen:

Ganske vist behøver det ikke være placeret i første skærmbillede. Men det er essentielt, at den slags vigtige oplysninger bliver vist så hurtigt som muligt. Både fordi jeg som bruger hurtigt skal kunne afkode, om det er interessant – og derefter kunne tage et screenshot, der indeholder de vigtige informationer.

Det betyder, at dit/jeres mobildesign skal tage højde for dette, når I har sider, der er særligt relevante at dele. Det kan oplagt være arrangementer eller andre typer af sider, hvor der er forskellige data, der bliver præsenteret.

Sørg for, at de vigtigste data bliver præsenteret relativt højt på siden og (og det er vigtigere), at de bliver præsenteret relativt tæt på hinanden, så de kan være i samme skærmbillede og screenshot.

Der er kun en vej frem: Test, test, test.

Hold dig opdateret på de digitale tendenser – abonnér på mit nyhedsbrev:

Få det ugentlige overblik


Hvornår vil du gerne modtage Digital Ugerevy?

Så får du mine artikler og opsamlingen Digital Ugerevy direkte i din indbakke.

 

Kategorier: Udvikling