Få det ugentlige overblik
Så får du mine artikler og opsamlingen Digital Ugerevy direkte i din indbakke.
Frem mod den 24. december 2018 udgiver jeg et dagligt tip til din læsning i juleferien. Først anbefaler jeg 12 bøger, og fra den 13. til 24. december anbefaler jeg 12 artikler. Det kommer til at handle om teknologi, udvikling og medier – plus det løse.
Tilmeld dig nyhedsbrevet for ugentlige snapshots af julekalenderen ↑
___
Denne artikel og den pointe, den belyser, er en central del af mit arbejde, og derfor synes jeg, den er naturlig at runde denne julekalender af på.
Jeg vil ikke bruge så meget af din tid her, for jeg syne egentlig bare, du skal læse artikel skrevet af den danske brugervenligheds- og usability-“guru”, Jakob Nielsen.
Det, som artiklen fortæller dig, er, at hvis/når du laver usability-test eller -interviews, så behøver du faktisk ikke mere end fem test-personer. Årsagen er, at mængden af ny viden og information, du henter derefter, flader ud – som en graf i artiklen viser.
Jeg brugte pointen på Infomedia, når jeg skulle lave produkt- og research-interviews. Og vi fik det bevist flere gange. Når vi havde talt med en håndfuld kunder havde vi lært en masse. Når vi derefter talte med kunder om det samme produkt, hørte vi faktisk ikke så meget nyt. Det har selvfølgelig også noget at gøre med den teknik, vi brugte til interviews. Hvis vi bare havde spurgt “okay, hvilke funktioner vil du gerne have”, havde der måske været større forskelle -men det er ikke det, et godt interview går ud på i denne sammenhæng.
Det kræver selvfølgelig også, at du sammensætter din gruppe af test- og interview-personer, så brugergruppe og kunderne er så godt og bredt repræsenteret som muligt.
Anyways, spring ud i det og læs artiklen. Og glædelig juleaften(sdag), hvis du læser denne artikel på dens udgivelsesdag 🙂
Læs artiklen »
[Nielsen Norman Group]
Læs videre:
« Se hele julekalenderen
Abonnér på mit nyhedsbrev »
Få det ugentlige overblik
Så får du mine artikler og opsamlingen Digital Ugerevy direkte i din indbakke.
Originalfoto: Miguel Á. Padriñán / Pexels