Julekalender 2018: 24 ferielæsetips

___

Frem mod den 24. december 2018 udgiver jeg et dagligt tip til din læsning i juleferien. Først anbefaler jeg 12 bøger, og fra den 13. til 24. december anbefaler jeg 12 artikler. Det kommer til at handle om teknologi, udvikling og medier – plus det løse.

Tilmeld dig nyhedsbrevet for ugentlige snapshots af julekalenderen ↓

Få det ugentlige overblik


Så får du mine artikler og opsamlingen Digital Ugerevy direkte i din indbakke.

 

Juleferielæsning #1: Steve Jobs af Walter Isaacson- Stadig den absolut bedste bog om Apple-medstifteren. Vi får både de geniale og stærkt usympatiske sider med.
Juleferielæsning #2: The Filter Bubble af Eli Pariser- Bogen, der startede debatten om algoritmernes kontrol over vores liv.
Juleferielæsning #3: Don’t Make Me Think af Steve Krug- Den perfekte introduktion til UX-arbejdet.
Juleferielæsning #4: Getting Real af ’37signals’- Et manifest for digital produktudvikling. Læs den og bliv et bedre menneske 🙂
Juleferielæsning #5: The Content Trap af Bharat Anand- Medierne skal ikke leve af deres indhold - men de forbindelser ovenpå produkterne, der skaber værdi.
Juleferielæsning #6: Form Fremtiden af Christian Bason- Designtænkning på dansk. God introduktion og stærke cases - se du bare at komme i gang 🙂
Juleferielæsning #7: Digital journalistik af Aske Kammer- En bog om faget, der er relevant for både studerende og det arbejdende folk.
Juleferielæsning #8: Journalistiske entreprenører af Geir Terje Ruud- En praktisk og grundig introduktion til livet som medie-startup. På godt og ondt.
Juleferielæsning #9: Innovation As Usual af Paddy Miller og Thomas Wedell-Wedellsborg- Glem 'Brainstorm Island' og flyt innovationen ind på kontoret og i hverdagen. Fantastisk bog.
Juleferielæsning #10: Jytte fra Marketing er desværre gået for i dag af Morten Münster- Hvis du ikke allerede har læst den, er juleferien en kærkommen anledning.
Juleferielæsning #11: Fra Damgaard til Microsoft af Hans Peter Bech- En velfortalt og gennemresearchet historie om dansk teknologi og erhvervsliv, du samtidig kan lære masser af.
Juleferielæsning #12: Value Proposition Design af Alexander Osterwalder og andre- Min yndlingsbog om mit yndlingsværktøj i produktudviklingen.
Juleferielæsning #14: ‘Among the audience’ fra The Economist- I 2006 satte The Economist fokus på revolutionen med sociale medier. 12 år senere er det stadig værd at læse.
Juleferielæsning #15: ‘Stop “delivering” software with Agile — it doesn’t work’ fra UX Collective- Agil udvikling er ikke meget værd, hvis du bare tonser derudad for at levere software.
Juleferielæsning #16: ‘Marketing Myopia’ af Theodore Levitt- Grundlæggeren af moderne markedsføring taler til os alle.
Juleferielæsning #18: ‘Why Today’s Tech Narrative is Way Ahead of Reality’ af Sam Lessin- Den mobile revolution er slut, men tech-virksomhederne er nødt til at tvinge os til ny teknologi for at bevare væksten.
Juleferielæsning #19: ‘The Future of Voice and the Implications for News’ fra Reuters/Oxford- Nyhedsmedierne har fået en svær start på de smarte højttalere.
Juleferielæsning #20: ‘Knud Romer: Facebook er en kræftsvulst på internettet’ fra Politiken- Det er meget 2018 at være træt af Facebook. Forfatteren var det allerede i foråret 2012.
Juleferielæsning #21: Mediernes Fremtid- En række profiler og eksperter giver deres bud på medieåret 2018.
Juleferielæsning #22: ‘What the NYT’s Facebook Investigation Really Tells Us’ af Will Oremus- NYTimes-afsløringen kræver lidt forklaring og opklaring. Det får du her.
Juleferielæsning #23: ‘Mere teknologi, mindre publicisme, tak!’ af Søren Pedersen- Medierne skal tage mere ansvar for den teknologi, de bruger og se det som mere end fremføring af indhold.
Juleferielæsning #24: ‘Why You Only Need to Test with 5 Users’ af Jakob Nielsen- Derfor behøver du kun fem personer til dine test og interviews.