Juleferielæsning #15: ‘Stop “delivering” software with Agile — it doesn’t work’ fra UX Collective

Få det ugentlige overblik


Så får du mine artikler og opsamlingen Digital Ugerevy direkte i din indbakke.

 

Frem mod den 24. december 2018 udgiver jeg et dagligt tip til din læsning i juleferien. Først anbefaler jeg 12 bøger, og fra den 13. til 24. december anbefaler jeg 12 artikler. Det kommer til at handle om teknologi, udvikling og medier – plus det løse.

Tilmeld dig nyhedsbrevet for ugentlige snapshots af julekalenderen ↑

___

Indrømmet, man skal enten arbejde med eller interessere sig for arbejdet med digital udvikling og agil udvikling før, man synes, denne artikel er rigtig spændende.

Gør man det, er der til gengæld også nogle interessante pointer at hente.

Jeg blev opmærksom på den, da Mads Kristensen delte artiklen på LinkedIn for cirka fire måneders tid siden.

Positiv kundeforandring

Artiklens grundlæggende pointe – som overskriften også siger – er, at vi fejler, når vi ser de agile metoder (såsom Scrum) som noget, vi bare bruger til at levere software. Dette citat siger det ret godt:

Agile is not about delivering software. It isn’t a methodology with a rule book that we can follow in order to push my products forwards.

Instead — Agile is a Philosophy about enabling positive customer change that drives business value.

Hvis man bare bruger agil udvikling til at udvikle og levere software, så kæmper man videre med de samme piner som før. Og hvis man ikke tænker sig om, så ender man bare med hele tiden at arbejde uden nogensinde at blive rigtig færdig.

Vandfaldsmodellen har fået en del (berettiget) skældud, men hen mod slutningen er der noget “downtime”, hvor man (især som udvikler/programmør) lige kan reflektere lidt og gøre tingene bedre. Sådan er det ikke, hvis man bare tonser derudad med det agile.

Det er lidt den samme pointe, Jeff Gothelf fremfører i sin bog, ‘Agile vs Lean vs Design Thinking’, at Agile handler alt for meget om at øge hastigheden.

Du skal ikke bare bygge noget

Artiklen handler især om noget, jeg går rigtig meget op i: At lytte til kunderne og brugerne.

Just because you build something doesn’t meant they’ll use it.

If you build the right thing for your users — ultimately the change you deliver will have more positive outcomes for your business.

Ultimately who is paying your wages? Your users — so listen to them.

 

For at drive den kulturforandring, der skal til, giver forfatteren disse seks råd:

  1. Create individual interactions within your team
  2. Start figuring out how to build up autonomy and trust for your team
  3. Involve your users frequently
  4. Communicate, communicate and communicate
  5. Build learning and experimentation with your methods into your Agile process.
  6. Finally — Focus on delivering change and not software.

Sæt i gang 🙂

Læs artiklen »

[Medium / UX Collective]

Læs videre:
« Se hele julekalenderen
Abonnér på mit nyhedsbrev »

Foto: The Lazy Artist Gallery / Pexels

Skriv din kommentar:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.