Hvad er et medies Facebook-side egentlig værd?

I øjeblikket er der en masse sociale medier-redaktører og -medarbejdere hos udgivere/medier i hele verden, der kigger nervøst til en test, Facebook foretager i seks udvalgte lande.

Testen, som du kan læse om i sidste uges opsamling, går kort fortalt ud på, at Facebook i de seks lande tester en udgave af ‘Explore’-universet, hvor alle delinger og posts fra Facebook-sider er flyttet ud af det sædvanlige News Feed (det, du ser på forsiden af Facebook) og over i ‘Explore’.

Hvis en ejer af en side (altså for eksempel et medie) vil have sin post vist i det klassiske News Feed, skal der betales til Facebook.

Det fører – ikke overraskende – til en lang række bekymringer, for hvad skal man gøre, når man pludselig ikke bare sådan lige kan nå de mennesker, der følger ens side?

Filip Struhárik, der er journalist ved det slovakiske medie Denník N taler om det største fald i organisk Facebook-reach (altså hvor mange mennesker, man når på Facebook) man nogensinde har set.

Don’t panic

Der er dog grund til lige at trække vejret dybt, inden man går i panik. For selvsamme journalist har nemlig for nyligt skrevet en opfølgende artikel.

Den handler blandt andet om, at det store fald i “reach” på Facebook har haft nærmest… ingen konsekvenser for dem. Trafikken på de påvirkede websites var nemlig nærmest uændret.

Struhárik skriver (i min oversættelse):

“For slovakiske udgivere blev det meget tydeligt, at deres Facebook-sider ikke var så vigtige, som de troede. Ja, hvis man graver dybt ned i statistikken ved man godt, at antallet af klik på en side er blot en del af den totale trafik fra Facebook. Ændringerne i News Feed’et understregede blot dette faktum. Det vigtige er “influencers” og folk, der deler artikler. Facebook-sider hjælper, men deres påvirkning er ikke dramatisk.”

Dette er en interessant vinkel på alt det her. For det første tyder det på, at Facebook har skudt sig selv i foden, som du også kunne læse i det Medietrends.dk skrev på Twitter:

Reach – hvilken reach?

For det andet, og det understreger Struhárik også, er det virkelig nødvendigt at stille spørgsmålstegn ved de “reach”-tal, Facebook oplyser.

Han skriver (og jeg oversætter):

“Explore Feed-testen viste os også, at de tal, Facebook giver os, er ubrugelige. De er en meningsløs indikator, som vi stresser rundt over, men som ikke korrelerer med noget. Så hvad skal vi bruge reach til, hvis det kan svinge op og ned med 50 procent på en dag, uden trafikken egentlig er påvirket?”

Jeg har også undret mig over Facebooks “reach”-tal, for eksempel da jeg kørte en mindre annonce for noget tid siden, og hvor Facebook skød helt forkert i sit estimat af “reach”:

Nu er der selvfølgelig forskel på et estimat og en (angiveligt) reel måling. Men Facebook har udfordringer (og har haft det i noget tid) hvad angår målinger.

Hvad er det værd?

Et tredje interessant aspekt er at begynde at spørge, hvad medierne egentlig får ud af de mange ressourcer og tid, de poster i Facebook.

En ting er, at “reach”-tallene kan være helt i skoven og meningsløse og ubrugelige. Men hvad er den meget energi, medierne lægger i deres tilstedeværelse på Facebook, egentlig værd, hvis den ikke betyder noget for trafikken til websitet – som vi jo ved er den vigtigste faktor for medierne ved overhovedet at være på Facebook, som jeg skrev om i et blogindlæg for Journalisten.dk for mere end et år siden.

Det kan selvfølgelig være, at brugen af online-medier (og Facebook) herhjemme er meget forskellig fra, hvordan den er i Slovakiet. Men det er i dén grad værd at undersøge, om man kunne bruge den tid bedre.

Hvis en af de største trafikkilder skyldes folk, der deler ens indhold – i stedet for, man selv gør det, bør det påvirke, hvordan man går til arbejdet.

Det kræver dog målinger og viden – og helst inden, Facebook trækker i tæppet 😉. Så det er bare med at komme i gang, hvis man ikke allerede er det.

___

 

Kan du lide, hvad du læste?

Tilmeld dig nyhedsbrevet – så får du en mail hver weekend, blandt andet med den populære ugeopsamlingmedier, teknologi og digital udvikling:


 

Du kan naturligvis også følge med på Facebook:

Skriv din kommentar: