Instagram egner sig ikke til aktuelt indhold

I morges lavede billed- og videodelingstjenesten Instagram et nummer med mig, som den er begyndt at gøre mere og mere.

I stedet for at vise delinger og opslag fra mine venner, så var der kun opdateringer fra virksomheder, jeg følger – hvilket i mit tilfælde primært er boghandlere og forlag. Ikke alene var der en total mangel af mine Instagram-venner – flere af opslagene var også flere dage gamle.

Når jeg scrollede/swipede ned igennem mit Instagram feed så det sådan ud:

 

Årsagen er Instagrams algoritme, der blev rullet ud i sommeren 2016 (du kan læse mere hos The Guardian).

Jeg delte (selvfølgelig) min frustration i et tweet og fik svar, der bekræftede mig i, at det ikke kun er mig, der ser det her mønster.

Blandt andet:

 

Didde Elnifs tweet (det øverste af de indlejrede herover) rummer en rigtig god pointe omkring Instagram og mediernes brug af det:

 

Instagram egner sig ganske enkelt ikke til aktuelt indhold, fordi algoritmen rask væk viser brugerne indhold, der er flere dage gamle.

?

 

Algoritmens ønskeseddel

Jeg kan jo sådan set godt forstå det fra Instagrams synspunkt. De har behov for blandt andet at:

  • Forlænge indholdets livetid (og dermed den tid, det bliver vist)
  • Få de mest populære billeder og videoklip (målt på interaktioner etc.) ud til så mange brugere som muligt
  • Skabe en følelse hos brugeren af, at man ser de ting, som alle de andre også er med på.

Problemet opstår, når man forsøger at bruge Instagram til dagsaktuel journalistik – eller kommunikation og markedsføring for den sags skyld. Det er ikke sjældent, jeg falder over en eller anden boghandler, der deler et billede om et arrangement. Jeg ser så desværre først billedet 3-4 dage efter arrangementet. Det kan man akkurat bruge til ingenting.

Så derfor: Pas på med at dele noget på Instagram, som relaterer sig til noget, der sker lige her og nu. Der er en overvejende sandsynlighed (jeg vil sige risiko) for, at dine modtagere først ser det om nogle dage. Det sidste opslag i videoen herover er fra den 4. december – og i dag er det den 11., såeh…

?

 

Facebook ligeså

Men det er jo ikke kun Instagram, der har problemet. Også hos billeddelingstjenestens far (eller mor), Facebook, knaser algoritmen derudad.

Det er derfor, jeg er holdt op med at følge Facebook-sider, der forsøger at holde mig opdateret på noget aktuelt. Alle fodboldfans har vel prøvet at se en opdatering på Facebook dagen efter en fodboldkamp, hvor vi kan se, at vores hold netop har bragt sig på 1-0… mens vi godt ved, at kampen endte 1-3. Så gør det lige lidt ekstra ondt, ikke sandt?

Facebook-algoritmen har selvfølgelig en motivation, der ikke er voldsomt forskelligt fra Instagrams algoritme, og det er der jo sådan set ikke noget galt med. Meget af det indhold, der bliver delt disse to steder (og mange andre) er jo nærmest tidløst. Billeder af mad, kønne mennesker, kæledyr og så videre er jo lige så fine om en uge, som de er i dag.

(Men bare vent til den 25. december, når vi alle er mætte på julen, og Instagram-algoritmen fodrer os med vores venners (og i mit tilfælde boghandleres) julepynt.)

Som nævnt går det galt, når man forsøger at bruge en platform som Instagram men spiller efter sine egne regler. Det er for eksempel “her og nu”-indhold som kommunalvalg, arragementer og “current events”. Instagram er ikke gearet til dette – og har nok aldrig rigtig været det.

Så derfor, kære medie, kommunikatør eller markedsføringsperson: Tænk over hvilke typer indhold, en given platform prioriterer samt hvordan den behandler, distribuerer og serverer det, inden du poster endnu et opslag.

?

 

Vil du have mere?

Så tilmeld dig nyhedsbrevet – så får du en mail hver weekend, blandt andet med den populære ugerevy, der giver dig overblikket på digitale medier og udvikling:


 


Se mine seneste artikler →


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.