Digitale medier og teknologi: Uge 47, 2017

ℹ️ Hvad er det her?
Her kan du få overblikket over ugen, der er gået indenfor medier og teknologi. Måske er der noget med, du glemte eller har overset?

Tip: Husk, at du kan højreklikke og vælge at åbne et link i et nye vindue/faneblad, hvis det giver dig bedre overblik. Hvis du er på en telefon, skal du trykke og holde inde på linket. God læselyst!

 

💌/🎧 FØLG + LYT

 

Tilmeld dig nyhedsbrevet – så får du en mail, når næste opsamling er klar:


 

Lyt med:
Du kan også følge med på podcast og lytte til udvalgte historier fra ugens opsamling. Søg på “larskjensen.dk” der, hvor du finder podcasts eller læs mere på larskjensen.dk/lyd.

Her kan du lytte til podcast-episoden om denne opsamling:

___

 

👍 SOCIALE MEDIER

🤔 Kan Facebook regulere sig selv?

Det ser ikke sådan ud, ifølge en stikprøve foretaget af ProPublica, som du også kan læse om hos TechCrunch.

Det drejer sig om, at det for et års tid siden kom frem, at man på Facebook kunne målrette nogle af sine annoncer efter blandt andet race og etnicitet. Det lovede Facebook at stoppe for, men nu tjekkede ProPublica igen og… ja, kan du gætte, hvad de fandt ud af?

Mange af annoncerne strøg igennem Facebooks kontrol – og ifølge ProPublica stødte de på ingen af de tiltag, som Facebook sagde, de ville implementere.

↑ Til toppen ↑

 

😲 YouTube rydder op i ækle videoer med børn

Det lyder som et meget godt sted at få ryddet lidt op…

BuzzFeed News has found a number of videos, many of which appear to originate from eastern Europe, that feature young children, often in revealing clothing, placed in vulnerable scenarios. In many instances, they’re restrained with ropes or tape and sometimes crying or in visible distress. In other videos, the children are kidnapped, or made to ‘play doctor’ with an adult. The videos frequently include gross-out themes like injections, eating feces, or needles. Many come from YouTube ‘verified’ channels and have tens of millions of views. After BuzzFeed News brought these videos to the attention of YouTube, they were removed.

Læs mere hos BuzzFeed

↑ Til toppen ↑

 

💰 Brug annonce-penge på LinkedIn

I en klumme hos Dansk Markedsføring anbefaler Mikael Lemberg (fra Falcon.io), at man får LinkedIn på marketingbudgettet:

Dine marketing-kollegaer begynder så småt at få øje på karriere-platformen LinkedIn. Og med god grund.

Blandt andet har platformens mail-system tre gange højere reach end konventionelle nyhedsmails samtidig med, at mulighederne for segmentering er som skabt til B2B-marketing.

↑ Til toppen ↑

 

⏱️ Kort nyt fra sociale medier

Det her er vel nærmest en god nyhed. The Next Web skriver, at Facebook vil udfase invitationer fra tredjeparts-apps, såsom Farmville. Facebook udfaser også spejling af kommentarer på tværs af website og Facebook-side samt en række andre ting, blandt andet send- og følg-knapperne.

___

Facebook er i gang med at udrulle 4K-billeder i Messenger. Det betyder, at du nu kan se billeder i meget højere opløsning – uden at de tager længere tid at sende, ifølge Facebook selv. Indtil videre bliver det rullet ud i nogle lande, hvor Danmark desværre ikke er i blandt. Læs mere hos Facebook selv.

___

På Medietrends.dk finder du en hurtig guide til, hvordan du laver ‘tryk og hold’-animationer til Facebook.

___

I don’t want to be harsh here, but I see the relationship between the social media [platforms], Google and Facebook, and the publishers is like, we’re becoming more like a sweatshop.

Sådan siger Yaser Bishr (der er ‘global executive director’ hos Al Jazeera Media Network) i denne episode af Digidays podcast.

___

Tag til Communities Summit Europe i London den 9. februar:

Facebook Communities Summit is a two-day event which brings together community leaders from across Europe. We will recognize Facebook communities and the people who build them by bringing together some of the top community builders like group admins, event creators, and page admins on Facebook.

Du kan læse mere om arrangementet hos Facebook selv.

___

Oooog så har Facebook rullet deres Snapchat-kopi, ‘Stories’ ud til også at kunne bruges i grupper og på Facebook-events. Læs mere hos TechCrunch.

___

Apropos Snapchat: Snapchat-chefen Evan Spiegel har for nylig annonceret et kommende Snapchat-redesign. The Information skriver nu, at det redesign kan hjælpe – og skade – udgiverne. Det drejer sig om, at nogle angiveligt er bekymrede for, at Snapchats brug af personalisering kan skade deres trafik.

___

TechCrunch skriver, at Twitter muligvis vil gøre det nemmere at lave de såkaldte “tweet storms”, også kaldet “threads” eller “tråde”. Du kender dem sikkert – det er en serie af tweets fra den samme bruger, hvor vedkommende går mere i dybden med et givent emne.

Slate har også skrevet om det og spørger, om Twitter virkelig behøver gøre det til en feature.

___

Twitter tester også en anden ny funktion, hvor man kan se, hvor mange, der “snakker” om et givent tweet. Læs mere hos TechCrunch.

___

Social Media Today skriver om nye Snapchat-tal, der viser, at der findes mennesker, som annoncører og “marketeers” kun kan nå på Snapchat.

Det er et logisk sted for Snapchat at tage kampen og måske finde en plads – de kan i hvert fald ikke være med i kampen, når man taler om brugertallet.

Det drejer sig om folk i alderen 25 til 44 år, hvor eksempelvis 40 procent af brugerne ikke bruger Facebook på en given dag.

↑ Til toppen ↑

 

🔮 MEDIER /TENDENSER

👎 Undersøgelse: Målinger ødelægger journalistikken

“Vi bliver målt fra ende til anden. Og så viser vores undersøgelse, at målinger i dag bliver brugt meget og at det er med til at forringe journalistikken. Man går efter det kortvarige fikspunkt på at få nogle klik her og nu og ikke det mere langsigtede perspektiv, hvor man gør brugerne enten glade eller irriterede over det, man laver.”

Det siger Rasmus Mark Pedersen til Journalisten. Han er formand for specialforeningen ‘Journalisterne i DJ’ under Dansk Journalistforbund.

Undersøgelsen (som kan læses her) rummer ifølge Journalisten fem hovedkonklusioner:

  • Tre ud af fire journalister får deres journalistik målt på den ene eller anden måde
  • 25 procent bliver mindst en gang om ugen bedt om at lave en bestemt historie på grund af en måling af brugerne
  • 38 procent oplever mindst af og til, at de journalistiske kriterier bliver tilsidesat på grund af en konkret måling
  • 6 procent oplever, at målinger gør journalistikken bedre – 30 procent at den bliver dårligere
  • 35 procent bliver mindre motiverede af at blive målt – 10 procent bliver mere motiveret

Grundlaget er et spørgeskema, som 372 journalister har besvaret.

”Vi skal begynde at bruge målinger klogt. At vi måler på brugernes tilfredshed med de prioriteringer, vi laver, og ikke bare på, hvor mange der går ind og klikker et bestemt sted. Der er ved at blive opbygget en kultur på flere medier, hvor man prioriterer målinger i efterkritik. Det er fuldstændig ligegyldigt, om det er godt eller dårligt, eller om der er brugt lang tid på det, for det handler alene om, hvad der har klikket. Og det er med til at ødelægge en god og sund journalistisk kultur på redaktionerne,” siger Rasmus Mark Pedersen.

Undersøgelsen bekymrer ikke umiddelbart Danske Mediers administrerende direktør, Ebbe Dal. Læs hvorfor i Journalistens artikel.

↑ Til toppen ↑

 

📒 Her er Schibsteds tendensrapport for 2018

Rapporten kan hentes som en 89 sider lang PDF, eller du kan besøge futurereport.schibsted.com.

Ifølge Nieman Lab spænder rapporten over mange forskellige ting, blandt andet kunstig intelligens, cyklers fremtid og millennials i Frankrig, Spanien og Sverige.

I Nieman Lab-artiklen får du også nogle interessante nedslagspunkter fra rapporten, for eksempel om Svenska Dagbladets arbejde med at bygge en algoritme, der vurderer kvalitet og unges privacy på mobiltelefonen.

↑ Til toppen ↑

 

📊 8 tips: Undgå dårlige visualiseringer

Det er nemt nok at lave visualiseringer, man kan bruge i sit indhold. Det er straks sværere at sørge for at de er kønne at se på, og fortæller de rigtige historier.

Dette indlæg på Online Journalism Blog giver dig otte tips til, hvad du kan gøre. Der er blandt andet advarsler mod at bruge “pie charts” 👍.

↑ Til toppen ↑

 

🏗️ Er The Washington Post nu (også) et softwarefirma?

I løbet af de seneste år er der af flere omgang blevet talt om software-/teknologifirmaernes betydning for mediebranchen – heriblandt deres rolle som udgivere. Klassisk har man sagt, at udgivere er mediefirmaer, der hyrer teknologifirmaer til at hjælpe dem digitalt.

Et af de første større skift væk fra denne model kom med amerikanske Vox Media, der har sine rødder i netop teknologien og først dernæst er en udgiver.

Ligesom Vox bygger The Washington Post også sit eget CMS, som andre kan købe. The Washington Post har dog større succes, og de bygger samtidig en række andre værktøjer ind i CMS’et, der hedder ‘Arc’.

Denne Fast Company-artikel fremturer den pointe, at The Washington Post er et software-firma nu.

Personligt tror jeg, at pointen med alt dette er, at de nok hverken er det ene eller det andet 100 procent, men en blanding. Og at det er vejen at gå – vi har igennem de seneste par år set, hvad der sker, hvis medierne overlader teknologien til andre.

↑ Til toppen ↑

 

👊 Sådan vil Google holde russisk propaganda ude af Google News

Google bliver også mødt af kritik for deres håndtering af den russiske indblanding i forbindelse med det amerikanske præsidentvalg sidste år. I en artikel hos Vice kan du læse Eric Schmidt (der er bestyrelsesformand for Alphabet, Googles moderselskab) fortælle, hvordan man vil bruge algoritmer og rankering til at holde propagandaen ude af blandt andet Google News.

Han afviser at blokere de medier, det drejer sig om (Russia Today (RT) og Sputnik)

↑ Til toppen ↑

 

 

👔 MEDIER /BUSINESS

😉 Nu “pivoter” de digitale medier mod virkeligheden

Efter det… skal vi sige mere eller mindre kiksede “pivot to video”, hvor alle udgivere pludselig skulle lave video, er flere og flere digitale medier nu begyndt at omstille sig til virkeligheden, skriver Digiday.

Artiklen har en gennemgang blandt andet de triste tal for Mashable og BuzzFeed, som du også kunne læse og høre om i sidste uges opsamling.

Mange vil sikkert sige, at det skyldes, at “duopoliet” (altså Google og Facebook, der fylder meget på markedet for digitale annoncer) tager alle annoncekronerne.

Digiday-artiklen perspektiverer lidt på det. Det handler nemlig også om, at alt for mange medier har lagt alle (eller alt for mange) æg i annonce-kurven, og at mange medier (som med Mashable) er blevet vurderet alt for højt.

_
Den amerikanske tech-journalist, M. G. Siegler, har også skrevet om det i sin artikel, ‘Pivot from Video’:

At the same time, we’ve spent the past couple of years watching content site after content site “pivot to video”. Why? Not so much because video is great — it can be great, but often isn’t the ideal format for content — but more because, to quote Willie Sutton, “that’s where the money is.” That is, large content sites have reached the bounds of monetization at scale for text. The real money in advertising, as everyone knows, is in video — because it’s the form on which television has survived and thrived.

And so everyone has been waiting for all of this video advertising — again, television advertising — to move online en masse. That was what “pivot to video” was all about. Video content just waiting there with open arms to embrace the TV ads when they inevitably make the jump.

↑ Til toppen ↑

 

🚨 Danske Adform afslører annoncesvindel for millioner af dollars

Der er en række udfordringer ved den programmatiske annoncering, blandt andet kæmper man en del med svindel. Dansk Markedsføring har en artikel om, hvordan det danske Adtech (der arbejder med ‘adtech’, forkortelse for annonceteknologi) har afsløret et større svindelnummer.

Der er tale om det såkaldte “domain spoofing”, hvor en svindler udgiver sig for at sælge annonceplads fra eksempelvis et medie, vedkommende ikke har ret til at sælge for. Annoncevisningerne er for robotter på falske websites i stedet for rigtige mennesker.

Svindlerne snød folk til at tro, at de købte annonceplads hos blandt andet The Economist, Financial Times, CNN og The Wall Street Journal, der også har skrevet om nyheden.

Medier kan beskytte sig selv mod denne form for svindel ved blandt andet at deltagere i ads.txt-initiativet, hvor man lægger en fil på sin server, der lister dem, der har tilladelse til at sælge annoncepladsen. Du kan læse mere om ads.txt i min opsamling fra uge 44.

Adform selv har udgivet en rapport om HyphBot [PDF, 14 sider], der angiveligt stod bag svindlen.

↑ Til toppen ↑

 

🎛️ The New York Times gør alle annoncer tilgængelige programmatisk

Digiday skriver, alt alle annonceprodukter hos den grå dame nu kan købe programmatisk – der kort fortalt går ud på, at det er maskiner, der står for handlerne.

Det betyder blandt andet, at annoncører programmatisk kan købe for eksempel ‘Flex Frame’-annonceproduktet (hvor annoncen tilpasser sig i størrelse efter brugerens skærmstørrelse) igennem en såkaldt “programmatic guaranteed deal”, hvor udgiver og køber aftaler en pris og en “inventory commitment”, før transaktionen finder sted.

The New York Times tjener stadig flere penge på digitale abonnenter, men også annoncekronerne luner. Ifølge Digiday tjente de 49 millioner dollars (lidt over 300 millioner kroner) på digitale annoncer i tredje kvartal.

↑ Til toppen ↑

 

⬅️ Slate vil have annoncer ind i konteksten

I starten af næste år lancerer Slate en redesignet udgave af deres site, skriver… Slate selv. Artiklens overskrift går på, at man nu vil gøre annoncerne lige så smarte som indholdet.

Slate har allerede fjernet deres ‘Outbrain’-annoncer (du ved, de her forfærdelige links til andet “spændende” indhold rundt omkring på internettet), og fremover handler det – som hos så mange andre – om “engagement”, altså om at holde brugerne engagerede og i gang på sitet:

“We don’t care if users read 10 short articles, one long article, or never leave the home page, as long as they’re spending time actively engaging with our content.”

Og så er det slut med annoncer ude i hørespalten – de skal ind i kontekst:

After we launch the new site in 2018, there will be no more ads along the right-hand side of Slate. (Ads that appear in line with content ensure higher engagement rates.) Ad-insertion logic will be based on word counts, rather than on paragraphs, to ensure that the share of pixels on any given page that is devoted to ads is consistent.

↑ Til toppen ↑

 

ℹ️ Alt du behøver vide om Amazons annoncesatsning

Jeg har ventet længe på en artikel om denne fra Digiday. Den forklarer blandt andet, hvad Amazon Advertising går ud på, hvad der tilbydes, og hvad det koster.

↑ Til toppen ↑

 

📡 TEKNOLOGI + DIGITAL UDVIKLING

🎱 8 tips: En mere effektiv digital strategi

I ugens løb præsenterede Mads Kristensen (@madsjvk på Twitter) sin nye bog om, hvordan du kan skabe en mere effektiv digital strategi. Jeg var der, og i denne artikel kan du læse nogle af højdepunkterne – otte tips til dig og din digitale strategi.

↑ Til toppen ↑

 

😡 Netneutralitet: Skal internettet nu prisdiskrimineres?

USA’s FCC har offentliggjort et forslag, der ifølge TechCrunch vil påvirke vores brug af nettet. Det handler nemlig om netneutralitet, der går ud på, om alle har samme adgang til internettet – eller om nogle kan betale mere for ekstra adgang.

Hvis du vil have en introduktion til netneutralitet, kan du starte med denne The New York Times-artikel. Fortune har også en introduktion til begrebet.

Hos The Verge kan du læse mere om den kommende afstemning og FCCs forslag, der har mødt modstand fra adskillige:

The proposed rollback of net neutrality protections has drawn ire from a number of companies and public figures. Facebook, Google, and Netflix have all issued statements in favor of the existing rules, while a group of more than 1,000 startups has published an open letter to Pai asking him to focus on new policies instead of dismantling regulations.

I øvrigt er chefen for FCC, Ajit Pai, tidligere advokat for Verizon, der er en stor internetudbyder og USAs næststørste teleselskab. Pudsigt, ikke..?

↑ Til toppen ↑

 

 

❤️ Vil tech-firmaer konkurrere på tillid i fremtiden?

Det mener Ev Williams, der var med til at grundlægge Twitter og nu står bag udgiverplatformen Medium ifølge The Information. Det handler om, hvilke brands brugerne stoler mest på – blandt andet i forbindelse med misinformation.

_
Apropos tillid: I ugens løb kom det frem, at  Uber blev hacket for noget tid siden. Men i stedet for at fortælle nogle om det, så valgte Uber at betale hackerne penge for at slette de stjålne data 🤦 – Læs mere hos TechCrunch.

Du kan også læse mere om hacket (der drejede sig om data på 57 millioner mennesker) hos Bloomberg.

Computerworld skriver, at sagen viser, at der er brug for EUs persondataforordning, der træder i kraft næste år.

↑ Til toppen ↑

 

🕵️‍♂️ Google overvåger Android-telefoner – selvom placering er slået fra

Hvis du har en Android-telefon og bor alene, kan du trøste dig med, at du aldrig er helt alene. Google overvåger nemlig placeringen af din telefon, skriver Computerworld, der har set historien hos Quartz.

Overvågningen foregår også, selvom du har slået din placering fra.

Ifølge Google bruges overvågningen til at kunne levere push-beskeder og notifikationer hurtigere og bedre – de stopper dog indsamlingen her i slutningen af måneden.

↑ Til toppen ↑

 

⏱️ “Firefox Quantum er hurtigere end Chrome”

I sidste uge kom den nye version af Firefox-browseren, kaldet ‘Firefox Quantum’. Webdesigner Depot har kigget på den nye browser, og de er imponerede:

Firefox Quantum is perceptibly faster than any other browser on my machine, notably it’s substantially faster than Chrome. Browsing in Firefox Quantum feels like the whole web has been pre-cached.

↑ Til toppen ↑

 

🎂 Amazons Kindle fylder 10 år

Den digitale ebogslæser runder sin første dekade, og i den forbindelse har TechCrunch kigget tilbage. Det er en fin rejse igennem Kindles udvikling igennem årene.

↑ Til toppen ↑

 

😞 Nu kommer “Spam 2.0”

I de seneste år har vi ikke været plaget af spam i nær samme grad, som vi var tidligere. Min inbox ser i hvert fald bedre ud. Men det er fordi, spammerne nu sætter ind andre steder, som du kan læse i denne The Outline-artikel.

I stedet for at bombardere dig med Viagra-emails, forsøger spammerne nu at få dig til at trykke på mystiske links på blandt andet Facebook og forsøger at ramme folk via telefonopkald.

Derudover kan du i artiklen også læse om, at hvor spam (1.0) handlede om reklamer (hvor irriterende, de end var) så har den nye spam-bølge et mere kriminelt sigte.

_
I den forbindelse kan du hos Computerworld læse om en dansker (faktisk en tidligere chefredaktør for netop Computerworld) blev franarret 80.000 kroner via MobilePay.

Version2 skriver, at Mobile Pay siden har øget sikkerheden.

↑ Til toppen ↑

 

😈 Læs om hacker-værktøjet, der blandt andet bruges til ransomware

Wired har en spændende artikel om den franske udvikler, Benjamin Delpy, der står bag værktøjet ‘Mimikatz’. Værktøjet (der udnytter en sårbarhed i Microsofts Windows-styresystem til at stjæle kodeord) bliver flittigt brugt, blandt andet til ransomware-angreb som ‘Notpetya’, der kostede Mærsk op til 2 milliarder kroner, som du kunne læse i opsamlingen fra uge 45.

Delpy udviklede dog ikke værktøjet med ondskab i sinde men for at belyse sårbarheder i Windows – og han har gjort værktøjet open source, så det ikke kun er angriberne, der kan se, hvordan det fungerer.

↑ Til toppen ↑

 

🎶 Spotify køber firma bag software til musikproduktion

Noget tyder på, at Spotify på sigt gerne vil have os til at lave vores egen musik og ikke bare lytte til andres. TechCrunch skriver, at Spotify har købt Soundtrap.

Ifølge TechCrunch står Soundtrap bag “a freemium (paid and free) cloud-based, collaborative music and podcast recording studio that includes its own collection of loops, as well as the ability to connect your instruments, a little like Apple’s GarageBand”.

↑ Til toppen ↑

 

🍎 Er Arbejdernes Landsbank også på vej på Apple Pay?

…det kan tyde på det, efter en medarbejder i en måske lidt for frisk Facebook-kommentar afslørede, at man nu tilslutter sig Apple Pay indenfor for få måneder.

Kommentaren er siden slettet, men så nemt går det ikke, og du kan læse mere hos Computerworld.

↑ Til toppen ↑

 

⌚ Ny betalingsløsning på vej: Fitbit

Hvis du tit står på den lokale café og fumler med dankort, telefon og hvad man ellers kan betale med nu og tænker “årh! hvorfor kan jeg ikke bare betale med mit Fitbit-ur??”, så er der gode nyheder på vej, skriver Computerworld.

↑ Til toppen ↑

 

🤖 Boston Dynamics’ nye robot er vanvittig

Denne video turnerede internettet i forrige uge, men hvis du ikke har set den endnu, så gør det lige:

…og lad os så sammen lægge en plan for, hvordan vi kan forhindre robotternes snarlige overtagelse af verdensherredømmet.

Læs mere hos TechCrunch.

↑ Til toppen ↑

 

Skriv din kommentar: