8 anbefalinger til en mere effektiv digital strategi

🎧

Hvis du hellere vil lytte til denne artikel, kan du bruge afspilleren under artiklen.

Den varer 9:03.


Mads Kristensen (@madsjvk på Twitter) er partner i Further, der er en spin-off-virksomhed fra bureau- og leverandørfirmaet Peytz og Co. Han har arbejdet med strategi i flere år (blandt andet i mediebranchen som digital direktør i Berlingske).

Han har netop udgivet bogen ‘Den effektive digitale strategi’, der bærer undertitlen “Bedre resultater – uden ringbind”. I dag var der lancering af bogen ved et arrangement hos Peytz & Co, hvor han præsenterede tankerne fra (og bag) sin bog.

Både bogen og oprettelsen af Further tager udgangspunkt i det skift, der sker lige nu indenfor den digitale udvikling, hvor man går væk fra at starte med at bygge løsningen. I stedet starter man med at identificere problemet, ude i markedet hos kunderne.

I sin præsentation lagde han ud med at beskrive, hvordan der traditionelt set er fire aspekter, virksomheder skal være opmærksomme på i forbindelse med deres digitale strategi:

  1. Hvilke trends er der indenfor teknologierne?
  2. Hvad gør konkurrenterne?
  3. Hvordan ser konjunkturerne ud?
  4. Hvordan ændrer kunderne deres adfærd?

Dernæst pointerede han, at det er værd at stille spørgsmålstegn ved de fire spørgsmål:

  1. Hvorfor skal vi følge teknologitrends? Skal vi overhovedet følge dem?
  2. Skal vi overhovedet følge konkurrenterne?
  3. Betyder det reelt noget, hvordan konjunkturerne ser ud?
  4. Hvad har kunderne egentlig behov for?

 

8 fejltagelser – og anbefalinger

Det vigtigste budskab ved hans præsentation var dog to lister på hver otte punkter. Den første liste handlede om otte steder, hvor det typisk går galt med den digitale strategi – og den næste liste bestod af hans anbefalinger, der skal adressere de pågældende faldgruber.

Du kan læse de otte punkter ud fra din interesse, eller du kan bruge dem som en form for tjekliste (eller udgangspunktet for en tjekliste) for din digitale strategi.

 


Lad artikler som denne komme til dig: Husk at tilmelde dig nyhedsbrevet under artiklen, når du har læst færdig – så får du overblik og læsestof hver weekend 😊


 

1) Hvorfor skal I overhovedet have en digital strategi?

Man skal spørge sig selv, om det virkelig er det rigtige for en selv og ens virksomhed at have en digital strategi. Og her er det ikke et gyldigt svar, at konkurrenterne har det, og at I derfor også skal have det.

Anbefaling:
Sørg for, at I sætter et mål for strategien, der giver den en konkret retning og fokus. Og sørg for, at kunderne er i centrum. En strategi kan dog også være internt rettet, såsom en oprydning i systemer, så man udvælger nogle få kernesystemer, som er dem, man bruger.

🎱

 

2) Hvem gør I det egentlig for?

En digital strategi skal være for kunderne og interessenterne, ikke virksomheden selv. Alt for tit er en strategi funderet i vores egne ønsker til virkeligheden, forklarede Mads Kristensen.

Anbefaling:
Mød kunderne og få et “sanity check” på det, I har gang i. I skal for eksempel være sikre på, at I ved, hvilke typer løsninger, de pågældende kunder skal have. Og så skal I spørge jer selv: “Hvor er den hårde knude i kundens hverdag?”

Her nævnte Mads Kristensen et eksempel, hvor han havde hjulpet et firma, der bygger postkasser. Sammen fandt de ud af, at det ikke handlede om at fortælle om de nye postkasse-designs men om i stedet at tage udgangspunkt i kundernes behov.

I det konkrete tilfælde betød det, at firmaet på sin hjemmeside slog på det smarte (for kunden) i at have en særlig postkasse, hvor postmanden også kan aflevere pakker, så man slipper for at stå i kø på posthuset.

🎱

 

3) Hvordan definerer I succes?

Det kan være svært at definere, hvornår noget rent faktisk er en succes.  For eksempel overlever langt de færreste business cases det første møde med virkeligheden, sagde han. Her forklarede Mads Kristensen også, at man skal droppe den klassiske ‘hockey stick’-kurve, hvor der på et tidspunkt er en eksponentiel vækst. Det sker for de færreste – og det sker ikke for jer.

Anbefaling:
Her er hans anbefaling, at I skal være hårde ved jer selv. Find ud af, hvad der gør jer interessante at handle og interagere med; hvorfor skal kunderne interessere sig for jer – hvordan skiller I jer ud?

Her kan I igen kigge på jeres systemer og finde ud af, hvilke kernesystemer, I virkelig har brug for, og hvordan I sikrer en effektiv daglig drift med effektive beslutninger.

🎱

 

4) Hvor er kundernes behov henne?

Her brugte Mads Kristensen mediebranchen som eksempel. For selvom mediebranchen – og spillerne i den – spiller en vigtig rolle for samfundet, så laver man alt for ofte løsningen, før man har identificeret problemet. Jeg har arbejdet i mediebranchen i mere end 10 år, og jeg kan desværre genkende det billede.

Det, du som virksomhed overlever på, er at du hjælper kunderne med deres problemer og behov. Her kan man eksempelvis bruge ‘Jobs To Be Done’-tankegangen. Kort fortalt går det ud på, at alt hvad vi laver i løbet af dagen, er “jobs”, som vi hyrer nogle produkter og tjenester til at løse for os. Det kan for eksempel være, der er kø i kaffebaren. Hvad laver du i ventetiden? Måske hyrer du din telefon og Facebook til at underholde dig?

Anbefaling:
I skal vide, at I ikke ved noget, sagde Mads Kristensen. Spørg jer selv om I overhovedet kan regne med det, I ved? Her kan det være en fordel at starte med et blankt papir, forklarede han. Det handler også om at få defineret nogle hypoteser, I kan afprøve.

Og så skal I teste. Teste, teste, teste – og teste igen. Her nævnte han et eksempel med Gyldendal Uddannelse, der – for at teste brugeroplevelsen med en chatbot – satte en redaktør til at lege chatbot. Denne metode kaldes i øvrigt “pretotyping”, og du kan læse mere på pretotyping.org.

Spørger man Mads Kristensen, er det vigtigere at have et virkelig godt testværktøj og et knapt så godt værktøj til at sætte i drift – end omvendt.

🎱

 

5) Hvordan prioriterer I rigtigt?

Det er enormt vigtigt, at man bruger sin tid og sine ressourcer mest effektivt. Det gælder derfor ikke nødvendigvis om at have travlt -hvis man har bare har travlt for at være travl. Kvantitet og kvalitet er nu engang ikke det samme.

Mads Kristensens oplevelse, når han er ude at snakke med kunder er, at de sukker efter hjælp med at prioritere. For nej, alt er ikke lige vigtigt.

Anbefaling:
Her skal I passe på, at I ikke lader systemerne tage over. Så risikerer I, at det er andre end dem hos jer, der skal eksekvere, der pludselig bestemmer. Det kan for eksempel være leverandører, der putter flere og flere systemer og ny teknologi ind i jeres arbejde.

Igen: Identificér jeres kernesystemer.

🎱

 

6) Har I det, der skal til for at eksekvere?

Som eksempel nævnte Mads her de møder, vi nok allesammen har prøvet på et eller andet tidspunkt. Det er de møder, hvor man aftaler at holde endnu et møde om tre uger og diskutere for eksempel lanceringen.

Det handler om at have en struktur på plads, der gør, at man effektivt kan eksekvere. Faktisk kan topledelsen være den største barriere for at få succes med at gennemføre en strategi, forklarede Mads Kristensen.

Det handler om kultur, og her er et vigtigt, at man får skabt en kultur for at kunne eksekvere.

Anbefaling:
I skal sørge for at få organisationen med. Det handler ikke om at bygge laboratorier, hvor der kan eksperimenteres over i et hjørne eller ude i byen – det handler om at få de folk, man allerede har, med på vognen.

Denne pointe minder mig om bogen ‘Innovation As Usual’, hvor forfatterne (Paddy Miller og danske Thomas Wedell-Wedellsborg) netop også anbefaler, at man gør innovationsarbejdet til en fast del af sit arbejde. De advarer mod det, de kalder “Brainstorm Island”, som er den workshop eller det seminar, man er til ude i byen, hvor idéerne flyver igennem lokalet og lander på tavlerne, men som aldrig bliver til noget, når man er tilbage til hverdagen på kontoret.

Mads Kristensen anbefaler, at man er åben i sin proces, samt at man lytter og stiller håndtérbare opgaver, for derved at gøre strategien og de strategiske indsatser håndgribelige.

🎱

 

7) Hvordan tilpasser I jeres digitale strategier?

Dette punkt handler om, at man skal passe på med de der 2020-planer – for er det overhovedet realistisk at kunne planlægge tre år ud i fremtiden?

Jeg har talt med folk, der nærmest ændrer strategi hvert kvartal (eller i hvert fald fintuner den) for at sikre, at de konstant er på den rette kurs.

Anbefaling:
I skal prioritere og bryde opgaverne ned. Mads Kristensen bruger gerne udtrykket, at man skal “gøre de luftige opgaver håndgribelige og presente”. Det vil sige, at i stedet for at have flotte (men enormt ukonkrete) mål som “vi skal være tættere på kunderne”, så siger man i stedet, at man for eksempel skal have sat 10 kundeinteviews op inden en given dato.

Den samme pointe finder vi også i en anden bog, nemlig Morten Münsters ‘Jytte fra Marketing er desværre gået for i dag’, der handler om adfærdsdesign (du kan læse min anmeldelse af den). Her slås der også på tromme for at gøre opgaverne konkrete – ideelt set som todo-lister, hvilket Mads Kristensen også bruger flittigt i bogen.

Jeg har (med udgangspunkt i ‘Jytte fra Marketing…’) skrevet om, hvordan en strategi kan gøres håndgribelig med netop tjeklister.

🎱

 

8) Har I en, der” er den” – og som står på mål?

I sin karriere som topleder lærte Mads Kristensen hurtigt, at det handler om at have et mandat. Hvis du ikke har et mandat (eller det rigtige mandat), kan du risikere at stå i en fin stilling uden, at du har nogen som helst at skulle have sagt, når det kommer til stykket.

Anbefaling:
I skal sørge for at have én, der “er den”, og som har det rette mandat. I skal sørge for at undgå det, Mads Kristensen kaldte “komiteer af systemets folk”, og så skal I rykke beslutningerne ud i frontlinjen – som det kendes fra hæren.

Noget af det samme finder vi indenfor organisationstypen ‘Holacracy’, hvor man flytter autoriteten ud til folkene på “frontlinjen”. Jeg har skrevet om Holacracy med udgangspunkt i bogen af manden bag systemet.

Pointen her er, at et stærkt mandat er fundamentet, man står på. Og så skal I – uanset hvad – bevare jeres fokus på målet.

🎱

 

Bogen kan hentes gratis som e-bog på Peytz.dk.

___

 

Kan du lide, hvad du læste?

Så tilmeld dig nyhedsbrevet – så får du en mail hver weekend, blandt andet med den populære ugeopsamlingmedier, teknologi og digital udvikling:


 

🎧 Lyt til artiklen:

Du kan enten lytte ved at bruge afspilleren herunder eller ved at følge min podcast. Læs hvordan på larskjensen.dk/lyd.

 

Foto: Ed Schipul / Flickr Creative Commons

 


⏱️ Se mine seneste artikler

 


 

Skriv din kommentar: