Digital Ugerevy #50, 2017 (årets sidste)

❗ Vigtig information:

Dette er den sidste udgave af ugerevyen i 2017. Tag dig derfor gerne ekstra god tid, den løber ingen steder 🙂

Henover juleferien planlægger jeg at lægge lidt podcast-goodies ud – mest i form af oplæste artikler om de samme emner, som ugerevyen dækker.

Søg på “larskjensen.dk” der, hvor du finder podcasts – eller 🍏 tryk her, hvis du lytter med iTunes eller Apple Podcasts.

 

 

 

💌/🎧 FØLG MED

 

Ugerevyen udkommer hver weekend, og du kan følge med på mail:


 

Er du tilmeldt nu?
Så skal du fremhøver ikke gøre andet end at tjekke din mail, som du plejer – så kommer det ugentlige overblik til dig.

Du får kun én mail om ugen – det lover jeg.

 

Lyt med:

Du kan også følge med på podcast og lytte til udvalgte historier fra ugens opsamling.

  • Søg på “larskjensen.dk” der, hvor du finder podcats
  • Eller lyt lige her, hvis du hører podcasts i iTunes eller Apple Podcasts

___

___

 

 

👍 SOCIALE MEDIER / MARKETING

👻 Snapchat og Facebook lancerer Augmented Reality-platforme

I et blogindlæg har Snap præsenteret et nye værktøj, kaldet Lens Studio. Det gratis program skal gøre det muligt for endnu flere at lave såkaldte ‘Lenses’ til Snapchat – det vil sige små filtre, du kan lægge ovenpå det, du ser i Snapchat igennem telefonens kamera.

Den slags kaldes ‘Augmented Reality’, da man placerer objekter ovenpå den virkelighed, man ser igennem telefonens kamera.

Når man har lavet sin “lens”, får man en QR-kode, som Snapchat-brugere så skal scanne for at låse op for og bruge filtret i 24 timer. Så det kræver også en vis marketing-indsats at nå ud til mange.

Også Facebook
TechCrunch har skrevet mere om Lens Studio, og i den artikel kan du også læse om Facebooks Augmented Reality-platform, ‘AR Studio’. Facebook selv har også skrevet om det i dette blogindlæg på deres udviklerside.

Facebook viste oprindeligt værktøjet frem i april måned, og nu er det klar til, at alverdens udviklere kan lege med det.

Facebook har en lang tradition med at åbne sine platforme op for andre – det har Snapchat ikke; derfor er det ekstra interessant at de nu lancerer Lens Studio. Ingen tvivl om, at Snap (firmaet bag Snapchat) håber, at det kan give deres platform en større udbredelse, at alle nu kan bruge og berige den.

Interessant er det også, at Facebook tilsyneladende primært henvender sig til udviklere, mens Snapchats Lens Studio (ifølge TechCrunch) er holdt simpelt i designet for at appellere så bredt som muligt.

↑ Til toppen ↑

 

📷 Instagram vs. aktualitet

Har du også oplevet, at Instagram-algoritmen viser dig flere dage gammelt indhold? I ugens løb valgte den endnu en gang kun at vise mig billeder fra de virksomheder, jeg følger (ingen fra mine venner), og flere af opslagene var flere dage gamle.

Det fik mig til tasterne for at skrive at Instagram ikke egner sig til aktuelt indhold.

↑ Til toppen ↑

 

🐦 Twitter på vej med “tråd”-feature

(Faste følgere af ugerevyen læste selvfølgelig dette rygte tilbage i uge 47, og nu sker der altså noget 😊)

Du kender måske allerede de her “tråde” eller “threads” på Twitter, hvor en person skriver en række tweets om et emne. Hvert tweet er et svar til det forrige, så de danner en kæde af Twitter-opdateringer, man kan læse.

Det er faktisk en ganske behagelig læseoplevelse, og nu vil Twitter gøre det til en integreret del af Twitter-app’en, skriver de i et blogindlæg.

Jeg har lavet en hurtig guide til, hvordan du gør på Twitter.com.

Det er bestemt ikke nyt, at Twitter tager noget, Twitter-brugerne har fundet ud af at bruge Twitter til og gør det til en del af produktet. Det var sådan, vi fik @-svar, retweets og hashtags (#) før Facebook og andre begyndte at bruge dem.

↑ Til toppen ↑

 

⚠️ Det er risikabelt at leve efter Facebooks regler

Bloomberg har en god artikel om en person, der først lavede et højreorienteret medie (hvor alting ikke altid var faktatjekket) og dernæst lavede et mere neutralt medie for at leve op til Facebooks nye regler i forbindelse med “clickbait”, altså overskrifter, der vil lokke os til at klikke.

Efter Facebooks ændring har han dog mistet en masse trafik, der ikke er kommet igen – og det samme har andre.

_
I den forbindelse skriver Digiday, at Facebook ikke længere vil betale udgivere for at lave live-video til platformen. Facebook begyndte med betalingerne sidste år, og betalte ifølge The Wall Street Journal, millionbeløb til BuzzFeed, The New York Times, CNN og andre.

I stedet skifter Facebooks fokus til deres ‘Watch’-videoplatform, skriver Digiday.

Det skal medierne dog ikke nødvendigvis være kede af. I en anden artikel spår Digiday nemlig, at 2018 vil blive året, hvor Facebook vil “søde” ved udgiverne.

↑ Til toppen ↑

 

👎 YouTubes “brand safety”-tiltag rammer producenterne

Videotjenesten har på det seneste været i vælten (igen) på grund af upassende videoer, der enten målrettede sig til børn eller havde børn med. En del annoncører har truet med at trække deres penge fra YouTube, men det helt store problem kan dog blive, at YouTubes tiltag rammer dem, der laver video til YouTube og tjener penge på det.

Således skriver Marketing Dive, at nogle YouTube-“creators” må se deres indtjening falde med op til 80 procent. De citerer i øvrigt denne Bloomberg-artikel.

↑ Til toppen ↑

 

🎆 Influencernes bud på tendenser i 2018

Når flere og flere mennesker bruger adblockere og generelt er blevet trætte af annoncer, der hopper, blinker og larmer, så går annoncørerne til noget andet: De såkaldte “influencers”, der er populære personer på især sociale medier, der kan markedsføre deres produkter.

I ugerevyen fra uge 48 kunne du læse denne artikel fra The Next Web om, syv influencer-tendenser, der vil dominere 2018. Forbes har talt med en række af disse influencers og spurgt dem, hvad de ser som tendenser for året, der kommer.

Digiday har i øvrigt en artikel om fem tendenser indenfor influencer-marketing fra året, der snart er gået.

↑ Til toppen ↑

 

🎬 Her er de bedste reklamer fra 2017

Normalt ville jeg ikke tage reklamer med her, da det ikke lige er ugerevyens fokus. Meeen, vi nærmer os årets afslutning, og Nespresso-reklamen med George Clooney klippet ind i en række film er ganske enkelt for genial. Se listen og reklamerne hos Adweek.

↑ Til toppen ↑

 

⏱️ Kort nyt om sociale medier

___

Platforme som Facebook, Twitter og Google skal gøres ansvarligt for ulovligt indhold delt på deres platforme. Det anbefaler den britiske regerings ‘Committee on Standards in Public Life’, skriver Version2.

Komiteen kritiserer direkte Twitter, Youtube og Facebook for ikke at have fjernet truende indhold, selv efter de var blevet gjort opmærksom på det. Samtidig er de »overraskede og bekymrede« over, at Google, Facebook og Twitter ikke indsamler data om det indhold, som de fjerner fra deres platforme.

___

Men det er ikke alt. For ni europæiske nyhedsbureauer mener nemlig, at store platforme som Google, Facebook og Twitter skal betale for nyheder, som de scorer masser af trafik og penge på.

Det koster mange penge at oplyse befolkningen og dække svære emner som krigen i Syrien, og derfor mener bureauerne, det er uretfærdigt, at tech-firmaerne tjener så mange af pengene.

___

En tidligere Facebook-chef har været ude i medierne og sige, at han nærmest skammer sig over det, han var med  til at skabe, og at Facebook ødelægger vores samfund. Facebook svarer, at man har forandret sig og er et anderledes firma en dengang. Læs mere hos PressGazette og hos Version2.

___

TechCrunch har en længere artikel om vores brug af Facebook. I stedet for bare “time spent” giver det mening at kigge på “time well spent”, er en af pointerne derfra.

___

Facebook har gjort status på året, der gik for Messenger. Der kan du blandt andet læse, at videochat har været i fremgang – der har været mere end 17 milliarder video-chat “sessioner”. Det er dobbelt så mange som i 2016.

__

Facebook har minsandten også gjort status på året, der gik for Facebook – hvad angår trends, skriver Social Media Today.

Du kan læse hele rapporten hos Facebook: The Annual Topics & Trends Report from Facebook IQ [PDF, 33 sider]. Den er inddelt i kategorierne:

  • Beaty & Fashion
  • Commerce
  • Culture
  • Entertainment
  • Food & Drink
  • Mind & Body
  • Technology

___

BuzzSumo har kigget på en masse Facebook-data og fundet ud af, at (surprise-surprise) video er the way to go. Noget, der til gengæld overraskede mig, er hvor sindssygt populært mad er, når det gælder video-interaktioner. Det kan vi åbenbart godt lide. Derudover får du syv tips til dit arbejde med video på Facebook.

Læs mere hos Social Media Today.

___

Det er endnu i de tidlige dage, men Google eksperimenterer med en app, der gør dine videoer til tegneserier, skriver The Next Web. Det lyder som noget, der kan komme til at fylde rigtig meget på Instagram rigtig hurtigt…

___

…og apropos Instagram: De vil nu gøre det muligt at følge hashtags, skriver Mobile Marketer.

___

Twitter vil fremover vise visningstallet for alle videoklip udgivet på platformen, skriver Social Media Today.

En videoafspilning tæller, når den har varet mindst to sekunder og fyldt mindst halvdelen af skærmen.

___

…og hvis du arbejder med markedsføring på sociale medier, har Social Media Today samlet seks gode kampagner, du kan hente inspiration fra.

De har også 10 tips til annoncering på Facebook, du kan gøre brug af.

___

↑ Til toppen ↑

 

🔮 MEDIER /TENDENSER

🤔 Nieman Labs forudsigelser for 2018

Nieman Lab er et af de bedste medier at følge, når det handler om udviklingen i og nyheder indenfor mediebranchen. De har samlet en række forudsigelser for året, der kommer.

Du kan blandt andet læse om, at medierne skal kigge mere på, hvordan folk bruger journalistikken i deres liv og om tendensen med at udgive færre artikler (som jeg *host host* faktisk skrev et essay om sidste år).

↑ Til toppen ↑

 

📈 Google sender mere trafik end Facebook

Nye tal fra analysefirmaet Parse.ly viser, at medierne generelt får mere trafik fra Google end fra Facebook, skriver Forbes blandt andre.

Sammenlignet med tal fra starten er året, er Googles andel af “referral”-trafikken til medierne steget fra 34% til 44% – Facebooks er faldet fra 40% til 26%.

Dette er formentlig et led i en udvikling, hvor medierne og Facebook langsomt fjerner sig mere og mere fra hinanden, efter at have sværmet om hinanden i nogle år uden rigtig at kunne få det til at fungere.

En årsag til Googles stigning skal formentlig findes i, at de prioriterer aktuelle links (såsom nyhedsartikler) højere i søgeresultaterne end tidligere. Det har jeg i hvert fald oplevet i mine søgninger.

Personligt tror jeg, at det betyder mere, end at nogle udgivere er begyndt at bruge Googles AMP-format, som artiklen foreslår.

↑ Til toppen ↑

 

👻 Medierne skal være bekymret for ‘Snapchat-scenariet’

Danske Rasmus Kleis Nielsen har en interessant artikel hos Nieman Lab. Her taler han om forholdet mellem medierne og de store platforme, og han er bekymret for det, han kalder ‘Snapchat-scenariet’:

I fear 2018 will be the year we will see a major platform decide that news is simply not worth the trouble and move to (1) reduce the role of news and systematically separate it from other content and (2) reduce the number of news organizations allowed to publish to the platform, strictly controlling who has the opportunity.

Han kalder det det, fordi Snapchat i deres seneste design netop adskiller “social” fra “media”. Du kan forresten læse mere om det nye design i ugerevyen fra uge 48.

Der er grund til bekymring, for selvom især Facebook og medierne længe har haft et dysfunktionelt forhold, så kommer der også gode ting ud af det. Blandt andet at vi mennesker bliver eksponeret for indhold fra forskellige kilder.

↑ Til toppen ↑

 

🔎 Hvad Googlede vi i 2017? Og var medierne med på den?

Intet nyt år uden Googles tilbageblik på det gamle. De har skrevet et blogindlæg, hvor du kan se de mest populære søgninger blandt danskere.

Det er inddelt i følgende kategorier:

  • Søgninger
  • Danskere
  • Udenlandske personer
  • Spørgsmål (den er sjov!)
  • Sport
  • Kultur og underholdning

Jan Birkemose fra Medietrends.dk har kigget på, hvordan de danske medier klarer sig på de populære søgninger. Nummer 1 er BT.dk.

↑ Til toppen ↑

 

🤖 Eksempler på medie-bots

Savner du inspiration til arbejdet med bots? Global Investigative Journalism Network har en artikel, hvor du kan se nogle eksempler på brugen af bots hos medier.

↑ Til toppen ↑

 

😟 Tab af data er en stor GDPR-bekymring

Data er blevet den helt store valuta i mediebranchen, og da Digiday ved en konference i Europa spurgte en række udgivere om deres største bekymring ved persondataforordningen (der bliver implementeret næste år) svarede de tab af data. Læs mere hos Digiday.

↑ Til toppen ↑

 

🎧 Nu kommer der statistik for podcasts

Jeg er ikke ubetinget begejstret for dette – mest af alt frygter jeg podcasts, der er “optimeret” til, at vi skal lytte hele vejen igennem. Og så er jeg nok også farvet af at have set, hvad meningsløs måling har gjort ved netjournalistikken.

Men der kan helt sikkert også komme noget godt ud af, at Apple nu vil give adgang til statistik for lytningen af podcasts. Læs mere hos Medietrends.

↑ Til toppen ↑

 

🎤 De vigtigste podcast-trends for 2017

I året, der er gået, er det kun gået en vej for podcast-formatet, der oplever en renæssance i øjeblikket: Opad. Nieman Lab har skrevet om de vigtigste tendenser indenfor podcasting i året, der er gået.

↑ Til toppen ↑

 

⏩ Få overblikket over Amazons indtog i medier og annoncer

Der sker ting og sager hos Amazon i øjeblikket, der blandt andet er ved at bygge deres egne annonceprodukter. Digiday har sammensat en guide til dig, som du kan hente her, hvis du blot oplyser din e-mailadresse.

↑ Til toppen ↑

 

🗣️ Sådan arbejder BBC med stemmestyrende enheder

Hvis du er fast læser af ugerevyen og mindre andre artikler, ved du, at jeg tror, lyd kommer til at betyde mere og mere for medier. Blandt andet på grund af de her digitale assistenter, som vi styrer med vores stemme. Det er enheder som Google Home, Amazon Echo og Apples kommende HomePod.

Digiday har en artikel om, hvordan BBC griber disse enheder an. Det handler om at eksperimentere og finde ud af, hvad der fungerer på den nye platform.

↑ Til toppen ↑

 

👔 MEDIER /BUSINESS

💰 Information får 3,4 mio. til nye abonnementer

Google har i ugens løb uddelt penge fra deres ‘News Initiative’-pulje, og topscorer er Information, der får 3,4 millioner til at eksperimentere med nye abonnementsformer, skriver Journalisten.

“Det kan være, du vil abonnere på at vide alt, hvad Information laver om omstilling, Syrien eller økonomisk ulighed,” forklarer udviklingsdirektør

↑ Til toppen ↑

 

🤖 Børsen og Lasso får penge til robot-journalistik

I samme omgang har Børsen også fået penge fra Google, 100.000 euro til at eksperimentere med robotjournalistik sammen med Lasso News, skriver Journalisten.

_
Hvis du også er interesseret i, hvad britiske medier har fået støtte til, så tjek det hos PressGazette.

↑ Til toppen ↑

 

🥚 Her er BuzzFeeds og Forbes’ planer for fremtiden

BuzzFeed har haft nogle gode år med masser af trafik, ikke mindst på grund af Facebook. Men nu ser det anderledes ud, og BuzzFeeds indtjening ser ud til at lande et stykke under det forventede.

Det skyldes blandt andet Google og netop Facebook (som BuzzFeed ellers har nydt godt af), skriver BuzzFeeds CEO, Jonah Peretti i et memo, som du også kan læse mere om hos Nieman Lab.

En stor del af strategien er at være mindre afhængig af annoncer og i stedet brede forretningen lidt mere ud og få æggene spredt i nogle flere kurve.

Det er i øvrigt fuldstændig i tråd med den tendens, der er i branchen, hvor flere og flere udgivere formentlig vil diversificere deres forretningsmodeller på lignende måder.

_
Et andet medie, der går og lægger planer for en anderledes fremtid, er Forbes. Digiday har en artikel om, hvordan de er inde i en mindre omstilling for at være klar til 2018.

Det indebærer blandt andet et fokus på digitale produkter, “native advertising” – og selvfølgelig diversificering.

↑ Til toppen ↑

 

🔜 Syv annonce-teknologi-trends for 2018

Adweek har samlet en liste af forudsigelser for, hvad der vil ske på det digitale annoncemarked i løbet af året, der kommer. Det handler blandt andet om kunstig intelligens (selvfølgelig), blockchain (selvfølgelig) og “brand safety”.

At “brand safety” (altså at der bliver mere styr på de sammenhænge, ens brand optræder i) bliver en trend, bekræftes af Proctor & Gamles “chief brand officer”, Marc Pritchard. Han siger ifølge Digiday, at 2018 bliver “the year of brand safety”.

↑ Til toppen ↑

 

😱 Sådan laver svindlere falsk trafik – uden bots

Et stort problem indenfor digitale annoncer er falsk trafik, ofte genereret af bots – altså små programmer, der besøger sider igen og igen og derved driver trafiktallene (og annoncevisningerne) kunstigt opad.

En ny metode indenfor falsk trafik involverer ikke bots. I stedet udnytter man et besøg på et website (ofte omhandlende porno) til at lave et falsk browser-vindue (kaldet et “pop-under”), der så loader side efter side efter side efter side… og så videre.

Læs mere hos BuzzFeed

↑ Til toppen ↑

 

📡 DIGITAL UDVIKLING

💆‍♂️ 10 artikler om psykologi og UX

En stor del af brugeroplevelsen er psykologisk – nemlig hvad der foregår inde i brugerens hoved, når han/hun bruger et givent produkt.

En fyr har samlet 10 artikler om UX og psykologi i en Medium-artikel.

(Generelt er der alt for meget selvhjælpsbras på Medium, men denne artikel ser udmiddelbart clean ud.)

↑ Til toppen ↑

 

📡 FCC stopper netneutralitet i USA

I de seneste uger har der foregået en kamp i USA mellem dem, der mener, at internettet og adgangen til det skal være lige for alle (“netneutralitet”) og dem, der mener, at ikke al trafik bør sidestilles – og med det argument, at de store virksomheder ikke vil investere i infrastrukturen, hvis netneutraliteten består.

Amerikanske FCC har nu afgjort sagen, og netneutraliteten bliver sløjet. Computerworld har samlet op på debatten og spørger, om det betyder noget.

Flere steder har forkæmperne for netneutralitet (der tæller flere store firmaer og en lang række amerikanske medier) meldt ud, at kampen langt fra er slut.

Du kan også læse om afgørelsen hos FCC [PDF, 2 sider]

↑ Til toppen ↑

 

😵 Patreon dropper gebyr

Måske kender du tjenesten Patreon, der kort fortalt gør det muligt for enkeltpersoner og organisationer at få finansiel støtte fra andre. For nylig meldte Patreon ud, at de ville introducere et gebyr – en nyhed, der blev mødt med en hvis modstand.

Og nu trækker de så i land: “We messed up. We’re sorry, and we’re not rolling out the fees change.”

↑ Til toppen ↑

 

🏆 Årets greatest hits i Apples App Store

I opsamlingen fra sidste uge kunne du se nogle af de mest downloadede i Googles Play-butik i året, der er gået. Nu kan du se de apps, Apple har udvalgt som de bedste fra 2017.

↑ Til toppen ↑

 

Skriv din kommentar:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.