Nyt Snapchat-design kan være dårligt nyt for medier, marketers og influencers

Snapchat har netop præsenteret et redesign, som blev varslet for nogle uger siden. Hvis du vil vide mere om, hvad der sker af nyt i redesignet, kan du glæde dig til den ugentlige opsamling, jeg udsender i weekenden – her har jeg samlet alt det.

En af nyhederne i det nye design, vil jeg dog gerne tale om inden da.

Venner != Brands etc.

Den måske helt store nyhed er nemlig, at Snap (som firmaet bag Snapchat hedder) nu skiller dine venner fra de profiler, du følger. Det vil sige medier, brands, influencers (dem, som virksomheder betaler for at fortælle om deres produkter) etc. ligger til højre i Snapchat, mens dine venner ligger til venstre.

Årsagen til skellet er, at den eksisterende annonce-finansierede forretningsmodel for sociale medier har været med til at skabe “Fake News”-problematikken. Det er ikke nødvendigvis usandt, men Snaps greb er alligevel risikabelt.

Snapchat skelner (ifølge The Verge) mellem de to ved at kigge på, om en profil følger dig tilbage. Gør den det, er den en ven. Gør den ikke, er det et brand eller lignende, du blot følger.

Det introducerer den risiko, at Snapchat-brugerne får langt mindre incitament til at gå til den højre side af Snapchat. Alle vennerne ligger jo til venstre, så hvad skal man til højre?

Det er i hvert fald noget, jeg kender fra mig selv, hvor jeg kun støder på indhold fra andre end mine venner, når jeg i det eksisterende Snapchat-design må gå til højre for at se ‘Stories’ fra mine venner. De ‘Stories’ bliver naturligvis rykket over i den venstre side, så al min interaktion med mine venner ligger der.

Det er en bekymring, der bliver delt af det amerikanske tech-medie The Information. De skriver (i min oversættelse), at et redesign måske ikke er nok for Snapchat.

“Spørgsmålet er nu, hvorvidt brugerne vil gå til ‘Discover’-skærmen, hvis de ikke bliver draget derover af deres venners ‘Stories’. Udgivere vil uden tvivl holde tæt øje med deres publikumstal, når det nye design ruller bredt ud. Hvis app’en ikke udvider brugertallet betragteligt, og brugere foretrækker at kommunikere med venner fremfor at lede efter indhold fra kendte og medier, kan de tal meget let falde.”

 

Algoritmerne kommer

Så kan man som medie, brand eller influencer selvfølgelig følge folk tilbage og dukke op i den dyrebare venstre side. Men det er ikke nok.

Snapchat introducerer nemlig en algoritmebaseret visning her, så dem, du som Snapchat-bruger interagerer mest med, kommer i toppen af listen. Det vil altså sige, at den Snapchat- eller sociale medier-ansvarlige hos et pågældende medie også skal sidde og interagere med disse mange, mange Snapchat-brugere. Og det kommer næppe til at ske.

Ifølge The Verge har Snap meldt ud, at man vil lancere værktøjer, der skal hjælpe “creators” med at tjene penge på Snapchat. Hvad det er, må vi vente på at finde ud af.

Som bruger af Snapchat synes jeg, det er enormt prisværdigt, at de vil adskille de to – og jeg kan sagtens se årsagen. Men jeg betaler ikke Snaps regninger. Indtil videre ligner det en risikabel ændring i Snapchat.

 *

 

Kan du lide, hvad du læste?

Vil du have flere interessante artikler som denne samt et ugentligt overblik over sociale medier, online-tendeser og teknologi?

Så tilmeld dig nyhedsbrevet – så får du en mail hver weekend, blandt andet med den populære ugeopsamlingmedier, teknologi og digital udvikling:


 

Se mine seneste artikler →

Skriv din kommentar:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.