Juleferielæsning #8: Journalistiske entreprenører af Geir Terje Ruud

Få det ugentlige overblik


Så får du mine artikler og opsamlingen Digital Ugerevy direkte i din indbakke.

 

Frem mod den 24. december 2018 udgiver jeg et dagligt tip til din læsning i juleferien. Først anbefaler jeg 12 bøger, og fra den 13. til 24. december anbefaler jeg 12 artikler. Det kommer til at handle om teknologi, udvikling og medier – plus det løse.

Tilmeld dig nyhedsbrevet for ugentlige snapshots af julekalenderen ↑

___

Mediebranchen er en omskiftelig størrelse, og den teknologiske udvikling betyder, at det er lettere end nogensinde før at starte sit eget medie. Hvis du går med drømme i den retning, er du nødt til at læse denne bog fra 2014.

Her skal jeg lige indskyde, at jeg kender forfatteren. Geir Terje Ruud og jeg var kolleger fra 2008-2012, hvor han var digital redaktør på Ekstra Bladet. Jeg anbefaler dog ikke bogen, fordi jeg kender Geir, men fordi den er værd at læse. Jeg kender naturligvis bogen, fordi den er skrevet af Geir – men igen; jeg anbefaler den, fordi den taler til det startup-gen, mange af os har. Og fordi det er en god bog, ganske enkelt.

Gode cases

Bogen giver dig både tips og generel viden om det at være entreprenør i mediebranchen samt erfaringer fra nogle godt udvalgte og beskrevne cases.

Jeg læste bogen, da den udkom i 2014, og i min anmeldelse på Goodreads skrev jeg blandt andet:

Der, hvor bogen er bedst er, når de interviewede taler om, hvordan man får sin nye mediebusiness i gang. Skal man tage chancen og hoppe ud i det – eller skal man starte i det små, og måske beholde sit nuværende arbejde, mens man bygger drømmen op. Hvad der er rigtigt, må være op til den enkelte – der er fordele ved begge tilgange. Der er også spørgsmålet om, hvornår man så skal lancere sit produkt. Skal man gå ud med en spæd beta eller vente, til hele molevitten er klar?

Forfatteren anbefaler selv en 80 procent-model, hvor man lancerer, når idéen/produktet er lavet 80 procent færdig. Hele bogen igennem er han ikke bange for at komme med sin egen holdning (hvilket ikke overrasker os, der kender Geir), og det er et klart plus for bogen. Der findes masser af folk, der argumenterer i henholdsvis øst og vest – og så er det rart at høre, hvad intervieweren/fortælleren selv ville gøre.

Ruud er også god til at spørge kilderne, om de ville gøre det hele om igen – og nogle af dem svarer, at det ville de selvfølgelig. Men det er befriende at høre om dem, der ikke ville gøre det hele igen. Dem, som erkender og indrømmer, at det til tider er drønhårdt at banke et medie op, nogle gange fra ingenting.

Tænk på teknologien

Fordi forfatteren har den baggrund og profil, han har, fylder teknologien en del i bogen. Og det er en absolut nødvendighed, når man vil skrive en bog om entreprenørskab i mediebranchen. Du er nødt til at have en holdning til det tekniske setup og de teknologier, du vil bruge.

I bogen bliver du blandt andet anbefalet at have en teknologipartner i dit startup. Nogen, der ved, hvad de laver, hvis du ikke selv er helt skarp på det tekniske. En teknologipartner betyder også, at du kan fokusere på det, du er bedst til.

Undervejs skifter bogen mellem de mere generelle beskrivelser og de forskellige cases og interviews, og det må være en smags sag, om det fungerer for dig som læser eller ej. Der er styrker og svagheder ved den metode, ligesom der er ved at samle dem hver for sig.

Find problemet før løsningen

En af bogens bedste anbefalinger kommer fra danske Thomas Wedell-Wedellsborg, der anbefaler, at man tager et skridt tilbage og identificerer problemet, inden man begynder at arbejde med det, der skal løse problemet. Det lyder nemt, men trust me, det er lettere sagt end gjort, hvis man er i gang med noget, der ligger ens hjerte nær.

Bogen er skrevet med stor passion til både branchen, faget og de personer, der kæmper for at skabe nye medier og oplevelser, og det giver en fantastisk læseoplevelse. Og bogen kan meget vel motivere dig til at tage springet. Tør du det? 🙂

 

Læs videre:
« Se hele julekalenderen
Abonnér på mit nyhedsbrev »

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.