Fem ting, du holde øje med i den nye lov om ophavsret - En ny ophavsret er på vej - og til debat. Her er fem ting, du bør rettet blikket mod.
Derfor er mediernes krav til Facebook problematiske - Hvad er op og ned i kampen mellem Australien og Facebook – og hvordan er den danske tilgang anderledes? Og hvorfor handler debatten (igen) om links?
Interessant: Twitter køber Revue - Twitter tager for alvor hul på nyhedsbreve – også som noget, man kan tjene penge på.
Paywalls og debat - Kan man skabe debat med afsæt i indhold, kun få har adgang til? Svaret er ikke A eller B - men det stiller krav til mediet.
Paywalls og demokrati - Det er potentielt ikke godt for demokratiet, når indhold bliver gemt bag betalingsvægge. Men det er det heller ikke, hvis mediernes forretning ikke hænger sammen. Flere medier sidder derfor i en svær saks.
Assumptions Mapping og Value Proposition Canvas: Det, vi tror, og det, vi ved - To afprøvede og veldokumenterede værktøjer ledsager hinanden og giver et fint sammenspil, vi kan bruge, når vi skal undersøge og afprøve vores antagelser.
Screenshot-delinger stiller krav til mobildesignet - Når vi deler tips og information med hinanden foregår det nogle gange via screenshots på vores mobiltelefoner. Det betyder, at de vigtigste oplysninger for dig som afsender, skal præsenteres tæt på hinanden i dit/jeres design.
Godt indhold kræver godt samarbejde - Ny medieforskning understreger behovet for samarbejde mellem redaktionen, udvikling og de kommercielle. Læs, hvordan du går til opgaven.
Fra Facebook til robotter: Medierne skifter fokus - Det er lettere at bygge sine egne robotter og algoritmer end at lade sig styre af Facebooks.
Hvem vil hjælpe de ældre med at bruge sociale medier? - Både danske og amerikanske studier viser, at det især er ældre, der deler falske nyheder. I en verden af sociale medier-bureauer og konsulenter, hvem vil så hjælpe vores ældre medborgere?
Nyheder glider i baggrunden i vores liv - Mediernes indhold får mindre og mindre betydning for brugerne. Det er et kæmpe problem, mediebranchen er nødt til at forholde sig til.
Journalisten overvejede Washington Post-CMS - Det amerikanske medie, der er ejet af Amazon-bossen Jeff Bezos, var interesseret i det europæiske marked, men manglende muligheder for tilretning betød, at Journalisten sagde nej.
Politico Europe viser os, hvorfor medier skal produktudvikle - Medier kan lære meget af de klassiske tilgange indenfor produktudvikling. Blandt andet at man ikke skal stirre sig blind på én type løsning, såsom indhold. Det viser Politico Europes seneste succes.
Skal man interviewe før eller efter prototypen? - Interviews tidligt i processen kan give vigtig viden til det videre arbejde og det endelige produkt.
Nichemediet som platform - Medier har alle dage været platforme, der kan skabe forbindelse mellem forskellige mennesker. Men for nichemedierne er denne rolle ekstra interessant at gå ind i og positionere sig ud fra.
Juleferielæsning #24: ‘Why You Only Need to Test with 5 Users’ af Jakob Nielsen - Derfor behøver du kun fem personer til dine test og interviews.
Juleferielæsning #23: ‘Mere teknologi, mindre publicisme, tak!’ af Søren Pedersen - Medierne skal tage mere ansvar for den teknologi, de bruger og se det som mere end fremføring af indhold.
Juleferielæsning #22: ‘What the NYT’s Facebook Investigation Really Tells Us’ af Will Oremus - NYTimes-afsløringen kræver lidt forklaring og opklaring. Det får du her.
Juleferielæsning #21: Mediernes Fremtid - En række profiler og eksperter giver deres bud på medieåret 2018.
Juleferielæsning #20: ‘Knud Romer: Facebook er en kræftsvulst på internettet’ fra Politiken - Det er meget 2018 at være træt af Facebook. Forfatteren var det allerede i foråret 2012.
Juleferielæsning #19: ‘The Future of Voice and the Implications for News’ fra Reuters/Oxford - Nyhedsmedierne har fået en svær start på de smarte højttalere.
Nyt essay: Facebook og Jurassic Park -
Hvad enten man skaber sociale platforme eller dinosaurer, skal man spørge sig selv, om man bør i stedet for, om man kan.
Juleferielæsning #18: ‘Why Today’s Tech Narrative is Way Ahead of Reality’ af Sam Lessin - Den mobile revolution er slut, men tech-virksomhederne er nødt til at tvinge os til ny teknologi for at bevare væksten.
Juleferielæsning #17: ‘Publishers are concerned about the power of platforms but think their own failings may be a bigger problem’ fra Reuters/Oxford - Det er ikke kun eksterne faktorer, der forhindrer medievirksomheder i at innovere.
Juleferielæsning #16: ‘Marketing Myopia’ af Theodore Levitt - Grundlæggeren af moderne markedsføring taler til os alle.
Juleferielæsning #15: ‘Stop “delivering” software with Agile — it doesn’t work’ fra UX Collective - Agil udvikling er ikke meget værd, hvis du bare tonser derudad for at levere software.
Juleferielæsning #14: ‘Among the audience’ fra The Economist - I 2006 satte The Economist fokus på revolutionen med sociale medier. 12 år senere er det stadig værd at læse.
Juleferielæsning #13: ‘Finding the Right Job For Your Product’ af Clayton M. Christensen og andre - En god introduktion til Jobs To Be Done-teorien og -metoden.
Juleferielæsning #12: Value Proposition Design af Alexander Osterwalder og andre - Min yndlingsbog om mit yndlingsværktøj i produktudviklingen.
Juleferielæsning #11: Fra Damgaard til Microsoft af Hans Peter Bech - En velfortalt og gennemresearchet historie om dansk teknologi og erhvervsliv, du samtidig kan lære masser af.
Juleferielæsning #10: Jytte fra Marketing er desværre gået for i dag af Morten Münster - Hvis du ikke allerede har læst den, er juleferien en kærkommen anledning.
Har dit team et team-dokument? - Dokumentet er jeres indbyrdes pagt og løfte. Det er det, I vender tilbage, hvis I bliver i tvivl om retningen.
Juleferielæsning #9: Innovation As Usual af Paddy Miller og Thomas Wedell-Wedellsborg - Glem 'Brainstorm Island' og flyt innovationen ind på kontoret og i hverdagen. Fantastisk bog.
Juleferielæsning #8: Journalistiske entreprenører af Geir Terje Ruud - En praktisk og grundig introduktion til livet som medie-startup. På godt og ondt.
Juleferielæsning #7: Digital journalistik af Aske Kammer - En bog om faget, der er relevant for både studerende og det arbejdende folk.
Juleferielæsning #6: Form Fremtiden af Christian Bason - Designtænkning på dansk. God introduktion og stærke cases - se du bare at komme i gang 🙂
Juleferielæsning #5: The Content Trap af Bharat Anand - Medierne skal ikke leve af deres indhold - men de forbindelser ovenpå produkterne, der skaber værdi.
Juleferielæsning #4: Getting Real af ’37signals’ - Et manifest for digital produktudvikling. Læs den og bliv et bedre menneske 🙂
Juleferielæsning #2: The Filter Bubble af Eli Pariser - Bogen, der startede debatten om algoritmernes kontrol over vores liv.
Juleferielæsning #1: Steve Jobs af Walter Isaacson - Stadig den absolut bedste bog om Apple-medstifteren. Vi får både de geniale og stærkt usympatiske sider med.
Anmeldelse: Help Marketing Bogen – en hands-on bog om digital markedsføring - En velskrevet, praktisk tilgang til dig, der skal i gang med eller allerede arbejder med digital marketing.
Kære medier, sådan kan I forstå jeres brugere - Journalister, kommunikatører og redaktører bør alle kende kunderne og modtagerne. Her får du en konkret metode, Jobs To Be Done.
Sæt lyd på dit kerneprodukt - Lyd bliver et vigtigt format, og det er snart slut med bare at have podcasts ved siden af kerneindholdet.
Kan vi droppe ordet “mikrobetaling”? - Hvis folk vil betale ordentligt for journalistik, skal enkeltbetalinger ikke være mikrobetalinger.
Journalister er ideelle produkt-interviewere - Brug dine skills et sted, hvor der er tid og plads til de gode interviews.
Faren ved at lade et produkt afhænge for meget af andre - Twitter strammer op på API-tilgangen - og det ramme tredjeparts-applikationer.
Hvad er der galt med brainstorming? - De fleste brainstorms går galt. Hvis en brainstorm skal fungere, kræver det ordentlig forberedelse og fokus i stedet for frihed.
Digital Ugerevy vender tilbage! - Så er det igen tid til et overblik over digital udvikling og forretning i og omkring mediebranchen.
Product-research: Husk dine “users” og “choosers” - Det er vigtigt at adskille dem, der bruger dit produkter fra dem, der vælger det. Læs hvorfor.
Computer-musens opfindelse handler også om brugertest - Test betød ikke alene, at musen blev valgt - men også hvordan den kom til at se ud.
Jeres ‘Innovation Lab’ skal være selvkørende – eller en del af forretningen - Jeres smarte laboratorium er ikke meget værd, hvis I ikke får lanceret de idéer, der opstår.
Åbningsraterne på chatbots handler nok mere om vores brug af Messenger - Det gælder om at forstå den kontekst, dine produkter bliver brugt i.
Anmeldelse: ‘Digital journalistik’ – en bog af Aske Kammer - En fin introduktion til faget - men mest egnet til de studerende.
Kan man overhovedet lave et medie for de unge? - I øjeblikket er der stort fokus på at lave medier målrettet unge mennesker. Men kan man det? Og giver det mening?
Rammer Facebooks tiltag egentlig “Fake News”-medier? - ANALYSE: Facebook har blæst til kamp mod misinformation. Men skurkene ser ud til at gå fri.
Brug dit kerneprodukt i din innovation - Kig på den værdi, dit kerneprodukt skaber i stedet for, hvad produktet er.
“Fake News”: Facebooks nye metode er problematisk - Fremover skal brugerne vurdere hvilke udgivere, der er til at stole på.
Post-News Feed: Vil medierne bruge Facebook-grupper? - Når Facebook ikke vil have udgiverne i feed'et, vil de så lege med i Facebooks grupper?
Det er Facebook, der er platformen, ikke medierne - Spørg ikke, hvad du skal med Facebook, men hvad Facebook skal med dig.
Er mediernes egne mangler værre end Facebook og Google? - En Reuters-rapport fortæller, at medierne ser deres egne mangler som det største problem.
Historien om Danmarks første redaktionelle udviklingsteam - Hvordan starter man et samarbejde op mellem journalister og udviklere fra ingenting? Det handler om journalistik, digital udvikling - og ledelse.
Podcast: 5 bud på medieåret 2018 – og en joker - Her får du mine bud på nogle tendenser for det kommende år.
Facebooks Fake News-fejltagelse - Facebook har fjernet sine Fake News-markeringer. Men de havde ikke behøvet lave dem til at starte med.
5 bud på medieåret 2018 – og en joker - Where's the money? Indtjening bliver den helt store trend, heriblandt indtægter på abonnenter. Det betyder et øget fokus på brugeren.
Hands On: Sådan laver du en tråd med Twitters nye værktøj - Twitter gør det nu lettere at lave tråde. Sådan gør du på twitter.com.
Medier får mindre trafik fra Facebook, mere fra Google - Er Facebook og mediernes dysfunktionelle forhold på vej ind i en ny fase?
Hvad kan en bog fra 1922 fortælle os om mediernes udfordringer i dag? - Skønt vi debatterer 'Fake News', som var det noget nyt, har det dybe rødder. Walter Lippmanns 'Public Opinion' giver os en dybde, vi mangler i dag.
Instagram egner sig ikke til aktuelt indhold - Når algoritmen viser indhold, der er flere dage gammelt, skal dit indhold kunne tåle at blive set om nogle dage.
Hands On: Sådan planlægger du et tweet (eller andet) til senere med Hootsuite - Du behøver ikke sidde og tweete eller dele tidlig morgen eller sen aften.
Freemium er ikke den rigtige model for alle - Det handler om klik-målinger og forretningsmodeller: One size does not fit all.
Opsamlingen har fået et navn: Sig hej til ‘Digital Ugerevy’ - Spred ordet: Den digitale ugerevy er the place to be! 🙂
Nyt Snapchat-design kan være dårligt nyt for medier, marketers og influencers - Fremover adskilles vennerne fra dem, man følger. Så hvorfor skal Snapchat-brugerne se, hvad et medie har lavet?
Derfor arbejder de med designsprints hos Peytz & Co - Et helt team fokuseret i fem dage. Det lyder som lang tid, men det er i virkeligheden en enormt effektiv metode.
Podcasting: Sådan løste jeg mine akustikproblemer - For cirka 700 kroner kan du købe dig til en bedre akustik i et lettere setup.
Hands On: Tag screenshots med tekstgenkendelse - Screenotate værktøjet for dig, hvis du tager mange skærmbilleder med tekst på.
8 anbefalinger til en mere effektiv digital strategi - Læs om otte ting, der går galt - og otte ting, der kan få det til at lykkes.
Rapport: Sociale medier-redaktioner skal fokusere mindre på links og mere på misinformation - SoMe-teams arbejder stadig alt for meget efter at skabe klik, siger en ny amerikansk rapport.
Premium-indhold: Hængelåse og stjerner - Når man vælger premium-symbol skal man tænke over, hvordan det bliver afkodet af læseren.
Hands On: Se hvor mange klik andre får på deres goo.gl- og bit.ly-forkortede links - Det er virkelig nemt at snage i andres klik-statistik fra de af de mest populære URL-forkortere.
Nyhed: Lyt til artikler - Det kan være svært at få tid til at læse alt det, man skal læse. Nu kan du også lytte til udvalgte artikler.
Færre projekter, flere produkter - Det giver en række fordele (og svar) at fokusere på produkterne i stedet for processerne.
Indholdsdata: News Quality Scoring Project vil kombinere det bedste indhold med de rigtige annoncer - Projektet vil analysere og vægte indhold og matche det gode indhold med de gode annoncer. Men medierne kan ikke se resultaterne.
Skal danske medier have en strategi for lyd? - Lytning i stedet for læsning er en anden brugeroplevelse - og det er noget, vi vil have mere af.
Hands On: Få artikler læst op i Pocket-app’en - Ganske gratis kan du få læst artikler op. Det er altså slut med at sidde bøjet over en skærm.
Se de tweets, andre fortryder - En ny tjeneste lader dig se de tweets, som udvalgte danskere fortryder.
Hands On: Screenshots i Firefox Quantum - Slut med screenshots af hele skærmen: Den kommende Firefox-opdatering gør det ekstremt nemt.
Hvad er et medies Facebook-side egentlig værd? - De umiddelbare resultater af Facebooks 'Explore'-test bør få redaktører og SoMe-medarbejdere til at undersøge, hvad man får ud af arbejdet.
Er medierne omsider begyndt at tage teknologi alvorligt? - The Guardian vil rydde op i programmatisk annoncering og The Washington Post vil have hurtigere annoncer - der begynder at ske noget.
Laboratorie og chatbot: Sådan arbejder TV MIDTVEST med innovation - Innovation kan sagtens være en del af ens normale arbejde - og så er der god økonomi i at begå fejl.
Medierne får for lidt ud af deres anmeldelser - Medierne vil have mere data - men hvordan går det med at bruge den, de allerede har?
larskjensen.dk kører nu på sikker forbindelse - En https-forbindelse betyder bl.a. bedre sikkerhed. Sådan gjorde jeg.
Anmeldelse: ‘Jytte fra Marketing er desværre gået for i dag’ – en bog om adfærdsdesign - En god introduktion til adfærdsdesign. Men få styr på din notatteknik, for der er fart på.
Tjeklister: Gør strategi og forandringer håndgribelige - Det kan lyde banalt (og det er det også), men en simpel 'to do'-liste betyder, at dine floskler bliver konkrete.
Firefox vender tilbage med større muskler i ny version - Open source-browseren er langt fra fordums storhed. Det skal en ny version lave om på - opskriften er en hurtigere og lettere Firefox.
Kan Apples iOS 11 blive QR-kodernes redning? - Slut med at bede folk installere sære apps på deres iPhones.
Boganmeldelse: ‘Scrum’ af Jeff Sutherland - Interesseret i Scrum? Læs om bogen af manden bag Scrum - og få en hurtig intro til begreberne.