Flere artikler

« Seneste 10 artikler

Juleferielæsning #4: Getting Real af ’37signals’ - Et manifest for digital produktudvikling. Læs den og bliv et bedre menneske 🙂
Juleferielæsning #3: Don’t Make Me Think af Steve Krug - Den perfekte introduktion til UX-arbejdet.
Juleferielæsning #2: The Filter Bubble af Eli Pariser - Bogen, der startede debatten om algoritmernes kontrol over vores liv.
Juleferielæsning #1: Steve Jobs af Walter Isaacson - Stadig den absolut bedste bog om Apple-medstifteren. Vi får både de geniale og stærkt usympatiske sider med.
Anmeldelse: Help Marketing Bogen – en hands-on bog om digital markedsføring - En velskrevet, praktisk tilgang til dig, der skal i gang med eller allerede arbejder med digital marketing.
Kære medier, sådan kan I forstå jeres brugere - Journalister, kommunikatører og redaktører bør alle kende kunderne og modtagerne. Her får du en konkret metode, Jobs To Be Done.
Sæt lyd på dit kerneprodukt - Lyd bliver et vigtigt format, og det er snart slut med bare at have podcasts ved siden af kerneindholdet.
Kan vi droppe ordet “mikrobetaling”? - Hvis folk vil betale ordentligt for journalistik, skal enkeltbetalinger ikke være mikrobetalinger.
Hvad er det, en e-avis kan? - E-avisen har et dårligt ry, men formatet kan altså også noget godt.
Journalister er ideelle produkt-interviewere - Brug dine skills et sted, hvor der er tid og plads til de gode interviews.
Faren ved at lade et produkt afhænge for meget af andre - Twitter strammer op på API-tilgangen - og det ramme tredjeparts-applikationer.
Hvad er der galt med brainstorming? - De fleste brainstorms går galt. Hvis en brainstorm skal fungere, kræver det ordentlig forberedelse og fokus i stedet for frihed.
Digital Ugerevy vender tilbage! - Så er det igen tid til et overblik over digital udvikling og forretning i og omkring mediebranchen.
Product-research: Husk dine “users” og “choosers” - Det er vigtigt at adskille dem, der bruger dit produkter fra dem, der vælger det. Læs hvorfor.
Computer-musens opfindelse handler også om brugertest - Test betød ikke alene, at musen blev valgt - men også hvordan den kom til at se ud.
Jeres ‘Innovation Lab’ skal være selvkørende – eller en del af forretningen - Jeres smarte laboratorium er ikke meget værd, hvis I ikke får lanceret de idéer, der opstår.
Customer Jobs er ikke kundebehov - Du skal ikke vide, hvad dine kunder vil have - men hvorfor.
Åbningsraterne på chatbots handler nok mere om vores brug af Messenger - Det gælder om at forstå den kontekst, dine produkter bliver brugt i.
Anmeldelse: ‘Digital journalistik’ – en bog af Aske Kammer - En fin introduktion til faget - men mest egnet til de studerende.
Kan man overhovedet lave et medie for de unge? - I øjeblikket er der stort fokus på at lave medier målrettet unge mennesker. Men kan man det? Og giver det mening?
Rammer Facebooks tiltag egentlig “Fake News”-medier? - ANALYSE: Facebook har blæst til kamp mod misinformation. Men skurkene ser ud til at gå fri.
Brug dit kerneprodukt i din innovation - Kig på den værdi, dit kerneprodukt skaber i stedet for, hvad produktet er.
“Fake News”: Facebooks nye metode er problematisk - Fremover skal brugerne vurdere hvilke udgivere, der er til at stole på.
Post-News Feed: Vil medierne bruge Facebook-grupper? - Når Facebook ikke vil have udgiverne i feed'et, vil de så lege med i Facebooks grupper?
Det er Facebook, der er platformen, ikke medierne - Spørg ikke, hvad du skal med Facebook, men hvad Facebook skal med dig.
Er mediernes egne mangler værre end Facebook og Google? - En Reuters-rapport fortæller, at medierne ser deres egne mangler som det største problem.
Historien om Danmarks (måske) første redaktionelle udviklingsteam - Hvordan starter man et samarbejde op mellem journalister og udviklere fra ingenting? Det handler om journalistik, digital udvikling - og ledelse.
Podcast: 5 bud på medieåret 2018 – og en joker - Her får du mine bud på nogle tendenser for det kommende år.
Facebooks Fake News-fejltagelse - Facebook har fjernet sine Fake News-markeringer. Men de havde ikke behøvet lave dem til at starte med.
5 bud på medieåret 2018 – og en joker - Where's the money? Indtjening bliver den helt store trend, heriblandt indtægter på abonnenter. Det betyder et øget fokus på brugeren.
Hands On: Sådan laver du en tråd med Twitters nye værktøj - Twitter gør det nu lettere at lave tråde. Sådan gør du på twitter.com.
Medier får mindre trafik fra Facebook, mere fra Google - Er Facebook og mediernes dysfunktionelle forhold på vej ind i en ny fase?
Hvad kan en bog fra 1922 fortælle os om mediernes udfordringer i dag? - Skønt vi debatterer 'Fake News', som var det noget nyt, har det dybe rødder. Walter Lippmanns 'Public Opinion' giver os en dybde, vi mangler i dag.
Instagram egner sig ikke til aktuelt indhold - Når algoritmen viser indhold, der er flere dage gammelt, skal dit indhold kunne tåle at blive set om nogle dage.
Hands On: Sådan planlægger du et tweet (eller andet) til senere med Hootsuite - Du behøver ikke sidde og tweete eller dele tidlig morgen eller sen aften.
Freemium er ikke den rigtige model for alle - Det handler om klik-målinger og forretningsmodeller: One size does not fit all.
Opsamlingen har fået et navn: Sig hej til ‘Digital Ugerevy’ - Spred ordet: Den digitale ugerevy er the place to be! 🙂
Nyt Snapchat-design kan være dårligt nyt for medier, marketers og influencers - Fremover adskilles vennerne fra dem, man følger. Så hvorfor skal Snapchat-brugerne se, hvad et medie har lavet?
Derfor arbejder de med designsprints hos Peytz & Co - Et helt team fokuseret i fem dage. Det lyder som lang tid, men det er i virkeligheden en enormt effektiv metode.
Podcasting: Sådan løste jeg mine akustikproblemer - For cirka 700 kroner kan du købe dig til en bedre akustik i et lettere setup.
Hands On: Tag screenshots med tekstgenkendelse - Screenotate værktøjet for dig, hvis du tager mange skærmbilleder med tekst på.
8 anbefalinger til en mere effektiv digital strategi - Læs om otte ting, der går galt - og otte ting, der kan få det til at lykkes.
Rapport: Sociale medier-redaktioner skal fokusere mindre på links og mere på misinformation - SoMe-teams arbejder stadig alt for meget efter at skabe klik, siger en ny amerikansk rapport.
Premium-indhold: Hængelåse og stjerner - Når man vælger premium-symbol skal man tænke over, hvordan det bliver afkodet af læseren.
Hands On: Se hvor mange klik andre får på deres goo.gl- og bit.ly-forkortede links - Det er virkelig nemt at snage i andres klik-statistik fra de af de mest populære URL-forkortere.
Nyhed: Lyt til artikler - Det kan være svært at få tid til at læse alt det, man skal læse. Nu kan du også lytte til udvalgte artikler.
Færre projekter, flere produkter - Det giver en række fordele (og svar) at fokusere på produkterne i stedet for processerne.
Indholdsdata: News Quality Scoring Project vil kombinere det bedste indhold med de rigtige annoncer - Projektet vil analysere og vægte indhold og matche det gode indhold med de gode annoncer. Men medierne kan ikke se resultaterne.
Skal danske medier have en strategi for lyd? - Lytning i stedet for læsning er en anden brugeroplevelse - og det er noget, vi vil have mere af.
Hands On: Få artikler læst op i Pocket-app’en - Ganske gratis kan du få læst artikler op. Det er altså slut med at sidde bøjet over en skærm.
Se de tweets, andre fortryder - En ny tjeneste lader dig se de tweets, som udvalgte danskere fortryder.
Hands On: Screenshots i Firefox Quantum - Slut med screenshots af hele skærmen: Den kommende Firefox-opdatering gør det ekstremt nemt.
Hvad er et medies Facebook-side egentlig værd? - De umiddelbare resultater af Facebooks 'Explore'-test bør få redaktører og SoMe-medarbejdere til at undersøge, hvad man får ud af arbejdet.
Er medierne omsider begyndt at tage teknologi alvorligt? - The Guardian vil rydde op i programmatisk annoncering og The Washington Post vil have hurtigere annoncer - der begynder at ske noget.
Laboratorie og chatbot: Sådan arbejder TV MIDTVEST med innovation - Innovation kan sagtens være en del af ens normale arbejde - og så er der god økonomi i at begå fejl.
Medierne får for lidt ud af deres anmeldelser - Medierne vil have mere data - men hvordan går det med at bruge den, de allerede har?
larskjensen.dk kører nu på sikker forbindelse - En https-forbindelse betyder bl.a. bedre sikkerhed. Sådan gjorde jeg.
Anmeldelse: ‘Jytte fra Marketing er desværre gået for i dag’ – en bog om adfærdsdesign - En god introduktion til adfærdsdesign. Men få styr på din notatteknik, for der er fart på.
Tjeklister: Gør strategi og forandringer håndgribelige - Det kan lyde banalt (og det er det også), men en simpel 'to do'-liste betyder, at dine floskler bliver konkrete.
Firefox vender tilbage med større muskler i ny version - Open source-browseren er langt fra fordums storhed. Det skal en ny version lave om på - opskriften er en hurtigere og lettere Firefox.
Kan Apples iOS 11 blive QR-kodernes redning? - Slut med at bede folk installere sære apps på deres iPhones.
Boganmeldelse: ‘Scrum’ af Jeff Sutherland - Interesseret i Scrum? Læs om bogen af manden bag Scrum - og få en hurtig intro til begreberne.
Hvorfor tror mange mediefolk, at længere er bedre? - En artikel kan sagtens være god uden at være lang - og være lang uden at være god.
Hvad er Holacracy? - En nogenlunde hurtig introduktion til organisationsformen, der vil gøre op med hierarki.
Podcast-anbefaling: Slate Technology – Spoken Edition - Hvis du interesserer dig for ny teknologi og den rolle i vores liv er her små doser af lækkerness til dig.
Bureaukrati rammer især dem, der skaber kundeværdi - Bureaukratiet er dårligt for innovation, og det vokser, viser en HBR-undersøgelse - og det rammer et farligt sted.
UX-design handler om mere end produktdesign - God brugeroplevelse handler om andet end knapper og farver. Det handler også om den rolle, dit produkt eller din tjeneste spiller i dine brugeres liv.
Patientoplevelse: Designtænkning i sundhedssektoren - Det er ikke kun, når man bygger produkter og udvikler hjemmesider, man skal tænke i brugens oplevelse.
Forandring af organisationer er jo så godt som umuligt – ikke sandt? - Vi skal ikke gøre forandringer sværere, end de er. Og så kan det have klare fordele at rykke hurtigt, skønt det kan virke ulogisk.
Babettes gæstebud: Anerkendelse, motivation og primadonnaledelse - Fra Pariserkommunen til primadonnaledelse på fem minutter.
Dele af Kahnemans ‘At tænke – hurtigt og langsomt’ hviler på et tyndt grundlag - Det er værd at sætte spørgsmålstegn ved begrebet "priming".
Åbne kontormiljøer kan ikke stå alene - Åbne kontorer er gode til nogle ting. Men de skal eksistere i sammenhæng med andre valg og muligheder for os, der arbejder på kontoret.
Lean Startup: Alle kan være et ‘startup’ - Tror du, at I ikke kan være et 'start-up', fordi I er i en stor organisation? Tro om igen.
Fake News: Gør advarslerne og rettelserne det værre? - En rettelse kan i værste tilfælde gøre folk endnu mere sikre på løgnen, viser studier. Øv.
Performance: Cookies giver dig mere troværdige målinger - Varm dit testværktøj op og få bedre performance-målinger i disse personaliserede tider. Læs hvordan vi gjorde - og vil gøre fremadrettet.
Minimum Viable Product (MVP) er ikke din ‘Version 1’ - Misforståelse: Dit MVP er ikke et færdigt produkt, men en levende størrelse. Det handler om at lære, ikke kun om at levere hurtigt.
Fremtidens forretningsmodeller: Abonnenter vs. annoncører - Størstedelen af danske onlinemedier er i høj grad finansieret af annoncer. Men er det den rigtige vej at gå?
Har vi medier en rolle at spille i skiftet fra sociale til private medier? - Rollen som Social Media-ansvarlig/-journalist er under forandring.
Kan vi bruge bots til journalistik? - Bots er “the next frontier”, skriver The Economist, og Facebook lader os nu bygge bots. Det tyder altså på, at chat-bots kan blive interessant både som teknologi og marked. Men giver det mening for medier at beskæftige sig med bots?
Ét flueben i WebPageTest kan betyde meget for din performance-måling - Sådan får du det fulde sideload med i performance-måleværktøjet WebPageTest.
Vox.com’s ‘card stacks’: En del af fremtidens journalistik? - Er faktaboksens afløser kommet? Og nu med smart embed-funktionalitet.